Abstract
The ultimate goal of urban regeneration is the economic development and activation of region. In order to continue to management the urban regeneration projects and to achieve a goal, we should look at the recognition of people visiting the place. This recognition is represented as a place attachment. Place attachment is the realizing means for local activation by inducing a lot of attention and a visit to place. Accordingly, this study was selected the Jungang-dong in Cheongju as a case study and measured awareness of the physical environment and activity programs. Based on the survey, this study analyzed the impacts of awareness of urban regeneration project on place attachment by carrying out multiple regression analysis. According to the analytical results, Visitors formed an place attachment called 'I want to stay here longer' and 'I will miss here if this place has changed'. However, visitors are unable to form an place attachment called 'Here is a distinctive place'. Finally, this study suggests the direction of urban regeneration projects to reflect the physical environment and activities programs at the same time and form the rich psychology of visitors.
도시재생(Urban Regeneration)은 지역의 경제적 발전과 활성화 도모를 궁극적 목표로 한다. 도시재생사업의 목표달성과 지속적 운영을 위해서는, 그 장소를 찾는 사람들의 인식을 살펴야 하며 이러한 인식은 그 장소에 많은 관심과 방문을 유도함으로써 지역 활성화 등의 실현수단이 되는 장소애착(place attachment)으로 대변된다. 이에 본 연구는 도시재생사업을 진행 중인 청주시 중앙동을 중심으로 물리적 환경과 활동 프로그램에 대한 인지도를 측정하였고 다중회귀분석을 실시하여 인지도가 장소애착 형성에 영향을 주었는지 분석하였다. 분석 결과, 이용객은 도시재생사업 요인을 인지함으로써 '나는 이곳에 오래 머무르고 싶다', '나는 현재 장소의 모습이 바뀌면 그리울 것이다'라는 장소애착을 형성하지만 '이곳은 다른 곳과 차별적이다'라는 장소애착은 형성하지 못하고 있다. 결과적으로, 물리적 환경과 활동 프로그램을 동시에 반영하고 보다 풍부한 이용객의 심리를 형성하는 도시재생사업의 방향을 제시하였다.