초록
수학교사 교육에서는 수학교육의 이론 지도 못지않게 교사의 수업 역량 개발을 위한 교육도 충실하게 이루어져야 한다. 본 연구는 프로이덴탈(Freudenthal), 폴리아(Polya)등 현대 수학교육자들이 주목한 수학 학습 지도의 전형으로서 오늘날 수학 교육에 적지 않은 시사점을 주고 있는 소크라테스(Socrates)의 '산파법'을 주제로 하여 사범대학의 예비교사 교육 과정에서 수학 모의수업 실행을 지도한 것이다. 수학을 지도하는 예비교사들의 수업 실기 능력과 수업 연구 능력을 더욱 강화하기 위해 현직교사들의 활동 자료를 연계한 교육을 실시하였다. 현직교사들의 사고실험 예시를 통해, 예비교사들이 수학-학습 지도에 관한 자신들의 제한된 지식과 경험을 확장할 수 있도록 안내하였다. 좋은 수학 수업을 위한 교사 교육, 반성적 사고를 돕는 교사 교육, 교사 공동체 연구를 보조하는 교사 교육을 꾀한 연구과정에서 얻은 결과를 분석하여 앞으로 예비교사 교육에서 더욱 관심을 두고 지도해야 할 사항에 대해 살펴보았다.
This study is a follow-up study of the previous research for teacher education(Kim Nam Hee, 2006, 2009, 2013, 2014). This study was conducted with third grade students of the college of education in 2016. In this study, we guided to allow pre-service teachers to develop their teaching research ability and teaching practical skills using the results obtained from the in-service teachers training courses. Processes mainly performed in this study are as follows; learning the theory on Socrates' method, case study for thought experiment activities, instructional simulation using a Socrates' method, class analysis, textbook analysis, peer evaluation, self-assessment. Observing tutorial examples by in-service teachers, pre-service teachers were expanding their limited knowledge and experience. By analyzing the results obtained from this research processes, we checked the points to put more attention in future pre-service teachers education.