A Study on Launching of New Climate System and Greenhouse Gas Emissions Regulations in China's Ports

신기후체제의 출범과 중국 항만의 온실가스 규제에 관한 연구

  • 김성국 (목포해양대학교 국제해상수송과학부) ;
  • 박명섭 (성균관대학교 글로벌경영학과)
  • Received : 2016.04.26
  • Accepted : 2016.06.29
  • Published : 2016.06.30

Abstract

In Climate change is a global issue that requires global responses. As a key factor in climate change, greenhouse gas (GHG) emissions have attracted increasing attention the international community. One of the crucial global efforts to alleviate climate change is the establishment of an international climate change regime, comprising rules, norms, principles, procedures that are applicable to a wide range of activities. The International Maritime Organization (IMO) received a mandate from the Kyoto Protocol to regulate shipping GHG emissions. However, the IMO Convention and the UN Convention on the Law of the Sea also provide regulations on regarding GHG emissions. To execute its mandate, the IMO has developed various regulatory initiatives. In addition, the Chinese government has declared new regulations which designate parts of its coastal waters as emission control areas (ECA). Owing to the growing recognition of the benefits of ECA, ships, including ocean-going vessels that operate in areas near the Pearl River Delta, Yangtze River Delta, and the Bohai Sea will be obliged to use fuel containing less than 0.5% sulfur. China's shipping industry is playing a growing role in the international shipping market, and its response to these initiatives will have a substantial effect on the future application of these regulations. This study analyzed the GHG mandates of the IMO and the Chinese government, and then examines the main outcomes that have been achieved.

기후 변화는 전지구적인 대응이 필요한 글로벌 문제이다. 기후 변화에 대한 주요 대책 중에 하나인 온실가스(GHG) 배출량은 국제 사회의 관심을 받고 있다. 기후 변화를 해결하기 위한 중요한 글로벌 노력 중 하나는 적용 할 규칙, 규범, 원칙과 절차를 포함하는 국제 기후 변화 체제의 확립이다. 국제해사기구(IMO) 협약 및 해양법에 관한 유엔 협약은 또한 해양에서의 온실가스 배출규제를 함께 제공한다. IMO는 위임받은 권한을 행사하기 위해서 규제 이니셔티브를 개발했다. 한편, 중국은 배출통제구역(ECA)을 설정하는 새로운 항만 규제를 발표하였다. 원양구역을 항행하는 선박 등에서 배출되는 오염을 통제하기 위해서 주강삼각주, 장강삼각주, 발해만 등 일원에 황함유 0.5% 이하의 연료유를 사용하도록 하였다. 이 연구에서는 IMO 및 중국 항만에서의 새로운 온실가스 규제를 분석하여 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 이러한 규제를 통해 중국의 해운업계는 국제 해운 시장의 온실가스 대책에서 상당한 영향을 미치게 될 것이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 강병창(1994), "친환경적 항만관리", 한국항만경제학회지, 제10집, 194-206.
  2. 강준영.박진주(2015), "중국 에너지부문 12.5계획 평가 및 13.5계획 전망", 세계 에너지시장 인사이트, 제15-7호, 1-20.
  3. 김우호.박용안.최종희.전형진.홍수진(2013), 국가해상교통망 선진화 방안 연구, 해양수산부.
  4. 김형태(2009), 해운항만 부문의 글로벌 녹색물류 추진동향과 전망, 한국해양수산개발원.
  5. 류경부(2013), 선박온실가스협약: 국제동향 및 대응방안, 한국선주상호보험.
  6. 박노경(2004), "국내항만의 환경관리 자가진단 방법에 관한 소고", 해운물류연구, 제42호, 43-67.
  7. 박명섭.홍란주.한능호(2009), "선박기인 대기오염 규제를 위한 국제규범에 관한 연구", 해사법연구, 제21권 제2호, 27-30.
  8. 송계의.한철한(2007), "항만의 환경오염 저감방안에 관한 연구", 한국항만경제학회지, 제23권 제1호, 95-113.
  9. 임미순.박종흠.안승범(2009), "녹색물류를 위한 탄소저감정책 평가항목 우선순위에 관한 연구: 항만 및 물류거점을 중심으로", 한국항만경제학회지, 제25권 제4호, 1-20.
  10. 임종관.이언경.김찬호.김정현(2010), 녹색해운 전망과 대응전략, 한국해양수산개발원.
  11. 정민정.최정인(2016), 파리기후변화협정의 주요 내용과 국회의 대응방안, 국회입법조사처.
  12. 정봉현(2009), "녹색성장과 친환경적 항만 관리정책의 방향: 광양항을 중심으로", 해양물류연구, 제3권, 88-112.
  13. 정재운.김현수(2009), "동태적 분석 및 설계를 위한 인과지도 작성법의 한계와 개선방안에 관한 연구", 한국 시스템다이내믹스 연구, 제10권 제1호, 33-60.
  14. 정진우(2015), 中 향후 5년 밑그림, '13.5 규획' 전망, KOTRA.
  15. 최동현.목진용.박용욱.윤성순(2001), 항만환경계획수립을 위한 연구, 한국해양수산개발원.
  16. 최석범.남정우(2011), "일본의 친환경항만정책과 시사점", 한국항만경제학회지, 제27집 제3호, 331-348.
  17. 최영석(2007), "선박의 대기오염 규제 강화된다", 지구촌해양수산, 제362호, 1-2.
  18. 최원기(2015), 파리 기후협정의 채택과 포스트-2020 新기후체제의 출범, 국립외교원.
  19. 케이에프이앤이(2014), 국내 연근해 선박에 의한 대기오염물질 및 온실가스 배출계수 개발과 배출량 산정, 국립환경과학원.
  20. KMI China Research Center(2016), "2015년 중국 해운업 10대 이슈", KMI중국리포트, 제16권 제2호, 1-7.
  21. American Association of Port Authorities(2001), Green Ports: Environmental Management and Technology at U. S. Ports.
  22. Bailey, D. and Solomon, G.(2004), "Pollution Prevention at Ports: Clearing the Air," Environmental Impact Assessment Review, Vol.24, 749-774. https://doi.org/10.1016/j.eiar.2004.06.005
  23. Cross, John-Michael(2012), Technologies to Improve Shipping Efficiency, Washington: Environmental and Energy Study Institute.
  24. Darbra, R., Ronza, A., Casal, J., Stojanovic, T. and Wooldridge, D.(2004), "The Self Diagnosis Method: A New Methodology to Assess Environmental Management in Seaports," Marine Pollution Bulletin, Vol.48, 420-428. https://doi.org/10.1016/j.marpolbul.2003.10.023
  25. DNV GL(2015), "China Introduces Sulphur Requirements for Marine Fuels," Technical and Regulatory News, No.26/2015. 1.
  26. DNV GL(2016), "China Introduces Sulphur Requirements for Marine Fuels," Revised Version, Technical and Regulatory News, No.3/2016. 1.
  27. Fung, Freda, Zhu, Zhixi, Becque, Renilde and Finamore, Barbara(2014), Prevention and Control of Shipping and Port Air Emissions in China, Natural Resources Defense Council.
  28. Gallagher, Kevin P. and Talyor, Robin(2003), International Trade and Air Pollution; The Economic Costs of Air Emission from Waterborne Commerce Vessels in U.S, Global Development and Environment, Tufts University.
  29. Helfre, Jean-Florent and Pedro Andre CoutoBoot(2013), Emission Reduction in the Shipping Industry: Regulations, Exposure and Solutions, Sustainalytics.
  30. Hong, Z., Merk, O., Nan, J., Li, X., Mingying, X., Wenqing, X., Xufeng, D. and Jinggai, W.(2013), The Competitiveness of Global Port-Cities: the case of Shanghai-China", OECD.
  31. IMO(2005), MEPC/Circ.472: Guidelines for port state control under MARPOL Annex VI.
  32. International Chamber of Shipping(2014), Shipping, World Trade and the Reduction of $CO_2$ Emissions: United Nations Framework Convention on Climate Change(UNFCCC), London.
  33. International Council on clean Transportation(2007), Air Pollution and Greenhouse Gas Emissions from Ocean-going Ships: Impacts, Mitigation Options and Opportunities for Managing Growth.
  34. International Council on clean Transportation(2011), Reducing Greenhouse Gas Emissions from Ships Cost Effectiveness of Available Options.
  35. Lederer, Edith M. and Anna, Cara(2016), "175 states sign landmark Paris deal on climate change," AP News.
  36. Lin, Bin. and Lin, Cherng-Yuan(2006), "Compliance with International Emission Regulations: Reducing the air pollution from Merchant Vessels," Marine Policy, Vol.30, Issue.3, 220-225. https://doi.org/10.1016/j.marpol.2005.01.005
  37. Maddox consulting(2012), Analysis of market barriers to cost effective GHG emission reductions in the maritime transport sector: Reference CLIMA.B.3/SER/2011/0014
  38. Maritime Knowledge Center(2013), Information Resources on Air Pollution and Greenhouse Gas (GHG) Emissions from International Shipping: Marpol Annex VI (SOx, NOx, ODS, VOC) / Greenhouse Gas ($CO_2$) and Climate Change, IMO.
  39. Natural Resources Defense Council(2004), Harboring Pollution; The Dirty Truth about U.S Ports, March, 1-72.
  40. North P&I Club(2016), New Emission Control Areas in China.
  41. OECD(2009), REDUCING TRANSPORT GHG EMISSIONS: Opportunities and Costs, International Transport Forum.
  42. Schroten, Arno, Van Essen, Huib, Warringa, Geert, Bolech, Mark, Smokers, Richard and Fraga, Filipe (2012), Cost effectiveness of policies and options for decarbonising transport, AEA.
  43. Shi, Yubing(2014), "Greenhouse gas emissions from international shipping: the response from China's shipping industry to the regulatory Iinitiatives of the International Maritime Organization," International Journal of Marine and Coastal Law, Vol.29, 77-115. https://doi.org/10.1163/15718085-12341303
  44. Thue, Dan-Hermann(2016), Outlook on LNG Bunkering Facilities in China Inland Waterways and Ports, DNV GL.
  45. UNEP, FAO, IMO, UNDP, IUCN, WorldFish Center, GRIDArendal(2012), Green Economy in a Blue World, UNEP.
  46. WoldBank(2016) http://data.worldbank.org/indicator/IS.SHP.GOOD.TU
  47. World Shipping Council(2009), The Liner Shipping Industry and Carbon Emissions Policy.
  48. 句紅洋(2010), 低炭陰謀:一場大國發起假環保之名的新經濟戰爭, 高寶.
  49. 中華人民共和國(2016), 中華人民共和國國民經濟和社會發展第十三個五年規劃網要.
  50. 石油エネルギ一技術センタ一(2015a), "IMOのSOx規制强化による船舶用燃料への影響(1)", JPEC レポ一ト, 2015年度 第17回.
  51. 石油エネルギ一技術センタ一(2015b), "IMOのSOx規制强化による船舶用燃料への影響(2)", JPEC レポ一ト, 2015年度 第18回.