Development of SW Program Assesment Indicator for SW Education in Elementary and Middle School

초·중학교 SW교육을 위한 프로그래밍 평가지표 개발

  • 안성훈 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2016.05.20
  • Accepted : 2016.07.17
  • Published : 2016.07.30

Abstract

In this paper, I developed a assesment indicator to evaluate SW program developed by students in SW education. The SW education carry out in elementary school, middle school and high school from 2016. But the assesment indicator to evaluate SW program had not been developed until now. Therefore, I tried to develop the assesment indicator that have harmoniously educational characteristic and SW qualitative characteristic. First of all, I had set the 15 attributes for assesment and developed the 36 criteria for 15 attributes. And the validity of 15 attributes and 36 criteria for assesment had been reviewed by 39 SW educational experts. As a result, the 15 attributes and 36 criteria for assesment were determined to which that have validity. I expect that the assesment indicator developed in this paper will raise the reliability of evaluation in SW education. And the assesment indicator may be used at SW competition conference for teenagers.

본 논문에서는 2016년부터 초 중학교에서 확대 강화되는 SW 교육에서 학생들이 개발한 SW 프로그램을 창의력, 논리력, 문제해결력 등과 같은 교육적 가치 측면과 효율성, 신뢰성, 완전성 등과 같은 SW 품질적 측면이 조화롭게 평가될 수 있는 평가지표를 개발하고자 하였다. 이를 위해서 먼저 SW교육의 단계별로 교육적 가치 측면과 SW 품질적 측면에서의 15개의 SW 프로그램 평가요소를 설정하고 각 평가요소별 총 36개의 평가기준을 개발하였다. 그리고 15개 평가요소와 36개의 평가기준에 대하여 SW교육 및 프로그래밍 전문가 39명에게 평가요소와 평가기준의 타당성을 검토 받았으며, 그 결과, 15개 평가요소와 36개 평가기준 모두 타당성이 양호한 것으로 나타났다. 본 논문에서 개발된 SW 프로그램 평가지표는 SW교육의 신뢰성을 높여주고 학생들에게 자신의 학습에 대한 자아성찰의 기회를 제공해 주며, 정보영재교육과 SW 프로그램 공모전 및 경시대회, SW 능력 인증 및 자격제도 등의 다양한 교육활동 활성화에 기여할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 교육부(2014). 초․중등 SW교육 활성화 방안. 교육부 보도자료.
  2. 교육부(2014). 2015 문․이과 통합형 교육과정. 공청회 자료집.
  3. 교육부(2015). 소프트웨어 교육 운영 지침. 교육부.
  4. 위키백과. en.wikipedia.org.
  5. 정종광 (2010). 과학고 학생을 위한 OnlineJudge 기반 프로그래밍 평가 시스템의 설계 및 구현. 석사학위 논문, 한국교원대학교 교육대학원.
  6. 미래창조과학부 (2015). 2015년 한국정보올림피아드 공모대회 운영 계획.
  7. 미래창조과학부 (2015). 제9회 공개SW 개발자대회 홈페이지(project.oss.kr).
  8. UVa Online Jugde. uva.onlinejudge.org.
  9. Andy Kurnia.& Andrew Lim.& Brenda Cheang (2001). Online Judge. Computers& Education 36, 299-315. https://doi.org/10.1016/S0360-1315(01)00018-5
  10. Yingwei L., Xiaolin W., & Zhengyi Z (2008). Programming grid: a computer-aided education system for programming course based on onlnie judge. ACM International Conference Proceeding Series 368.
  11. 최형신(2014). Computational Thinking역량 계발을 위한 수업 설계 및 평가 루브릭 개발. 정보교육학회논문지, 18(1), 57-64.
  12. 최숙영 (2011). 21st Century Skills와 Computational Thinking 관점에서의 "정보" 교육과정 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 14(6), 19-30.
  13. ISO/IEC 25010 Software engineering - Software product Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) - Quality model and guide.
  14. Wing, J. M (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  15. Wing, J. M (2008). Computational thinking and thinking about computing. Royal Society of London Philosophical Transactions, 366(1881), 3717-3712. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118