DOI QR코드

DOI QR Code

An Educational Effect on the Process of Design for 3D Simulation of Disaster Response System

재난 대응 3D 시뮬레이션 설계과정을 통한 교육적 효과

  • Song, Eun-Jee (Department of Computer Science, Namseoul University) ;
  • Suh, Don-Hee (Department of Motion Art Design, Namseoul University)
  • 송은지 (남서울대학교 컴퓨터학과) ;
  • 서동희 (남서울대학교 영상예술디자인과)
  • Received : 2016.03.15
  • Accepted : 2016.04.12
  • Published : 2016.06.30

Abstract

Our society is endemic in safety insensitivity, yet we have been concerned for safety education and disaster drill since the Sewol Ferry accident. However, the practical training costs very high, and it has its limit to increase reality. Recently, industry fields put emphasis on virtual reality (VR) as alternatives, so various contents are invented by using advantages of VR. The paper explores crucial application in 3-dimensional simulation for fire drill, suggests novel design, and contemplates about educative result through designing process. In order to construct and materialize the suggested system, practical 3D spatial information model and various disaster-drill scenarios are necessary. Also, to apply game elements for augmentation in users' utility, educations based on computer science and visual art are inevitable, which requires skills in programing and modeling respectively. Thus, this study investigates educational effect of convergence field through the suggested system designing process.

세월호 사건 이후, 불감증이 만연한 우리사회는 안전 교육과 재난대응 훈련에 다시 높은 관심을 가지게 되었다. 하지만 실질적으로 훈련을 하는 데는 비용도 많이 들며, 체험감을 높이는 데에는 한계가 있다. 최근 가상현실의 이점을 활용한 대안들이 콘텐츠 산업분야에서 중요시 되어 여러 콘텐츠들이 개발되고 있다. 본 논문에서는 화재 재난 대응 3D시뮬레이션 설계 시 중점적으로 적용해야 하는 부분을 살펴보고 새로운 설계안을 제안하고 설계과정을 통하여 얻을 수 있는 교육적 효과에 대해 고찰해 본다. 제안하는 시스템 설계하고 구현하기 위해서는 실제적인 3D공간제시를 위한 시스템설계, 재난 대응의 다양한 시나리오 구축, 사용자 효용성을 증대하기 위한 게임요소 적용에는 프로그램능력을 요하는 컴퓨터학과 등과 같은 IT 기반교육과 더불어 모델링 능력을 요하는 미술계 기반교육이 필요하다. 이에 본 연구에서는 제안한 시스템 설계과정을 통하여 얻을 수 있는 융합분야의 교육적 효과에 대해 고찰해 본다.

Keywords

References

  1. H. K. Ryu, "The setup of curriculum for safety of fire fighting", 2015.01.16., http://www.munhwa.com/news/view.html
  2. J. S. Han, "VR tourism content using the HMD device", Journal of Korean Contents Society, vol. 15, no. 3, pp. 40-47, 2015.
  3. M. S. Park, "Disaster management of building and distributed simulation platform", Journal of Architectural Institute of Korea, vol. 57, no. 3, pp. 32-36, 2013.
  4. J. Chun and B. Lee, "Dynamic manipulation of a virtual object in marker-less AT system based on both human hands", TIIS, vol. 4, no. 4, pp. 618-632, 2010.
  5. S. H. Kim and S. O. Park, "Examining 3D virtual environments for elementary english language classroom in South Korea", Curriculum Education Research Institute of Ewha University, vol. 14, no. 2, pp. 357-377, 2010.
  6. H. S. Kim, "The use of 3D virtual reality technique in the web-based earth science education", The Korean Society for Educational Technology, vol. 17, no. 3, pp. 85-106, 2001.
  7. R. Silva, J. C. Oliveira, and G. A. Giraldi, "Introduction to augmented reality", 2003.
  8. Ronald T. Azuma, "A survey of augmented reality", Teleoperators and Virtual Environments, 6, 1997. 8.
  9. Feng Zhou1, Henry Been-Lirn Duh, Mark Billinghurst, "Trends in Augmented Reality Tracking, Interaction and Display : A Review of Ten Years of ISMAR", 2008.
  10. E. M. Kim and S. B. Lim, "Client-centered mobile augmented reality system for virtual building simulation", Journal of Korea Multimedia Society, vol. 11, no. 2 pp. 228-236, 2008.