Abstract
The present study was to test if breathing training in melodic intonation therapy (MIT) ameliorated the articulation intelligibility of Broca's aphasics or not. The experimental group did breathing training (2 stages) that preceded the MIT. In order to evaluate the efficacy of the MIT intervention, the VOT (Voice Onset Time), the TD (Total Delay), the voice sound intensity and the expiratory volume of the subjects, closely associated with articulation intelligibility were measured before and after the intervention. It was shown that, in the experimental group after the MIT intervention, the VOT and TD were increased on bilabial/p/, alveolar consonant /t/, and soft palatal /k/(p < 0.05), but no significant differences were found on affricate /c/ and fricative /s/(p > 0.05). In the control group, no significant increases in the VOT and TD were observed on all articulation points(p > 0.05). The voice sound intensity which influences the verbal articulation increased in the experimental group after the intervention(p < 0.05), whereas no significant changes were observed in the control group. In conclusion, the breathing training in the MIT was found to result in improving the articulation intelligibility of Broca's aphasiacs.
본 논문에서는 브로카 실어증 환자에 대한 멜로디 억양 치료(Melodic Intonation Therapy, MIT)에서 호흡훈련이 조음 명료도를 개선하는지를 평가했다. 실험군은 MIT에 선행하는 2단계 호흡 훈련을 받도록 했다. 중재 효과를 평가하기 위해, 피실험자의 폐쇄음의 폐쇄 길이(VOT), 단어 전체의 발화 길이(TD), 음성 강도 및 호기량을 중재 전과 후에 측정하여 비교 했다. 실험 결과 폐쇄음의 폐쇄 길이 및 단어 전체의 발화 길이는 양순음/p/, 치조음/t/, 연구개음/k/에서 증가했으나(p < 0.05) 파찰음/c/와 마찰음/s/은 변화가 없는 것으로 나타났다(p > 0.05). 반면 대조군에서는 폐쇄음의 폐쇄 길이 및 단어 전체의 발화 길이가 증가하지 않는 것으로 나타났다(p > 0.05). 조음 명료도에 영향을 주는 호기량과 음성 강도는 실험군에서 증가했으나(p < 0.01) 대조군에서는 유의한 변화가 없었다. 결론적으로, 브로카 실어증 환자의 MIT에서 호흡 훈련은 환자의 조음 명료도를 개선하고 있음을 확인할 수 있었다.