초록
우리나라는 국토의 3면이 바다로 둘러싸여 있고 대륙과 해양성 기후의 교차점에 위치하는 지리적 여건으로 인하여 기상이변과 지구온난화현상 등으로 태풍, 홍수, 쓰나미(해일) 등 대규모 자연재난과 급속한 도시화 및 산업화의 부작용으로 인한 대형 인적 재난들의 피해가 해마다 증가하고 있는 추세이다. 이에 본 연구에서는 미래 재난현장의 안전 및 환자관리에 중추적인 역할을 하게 될 응급구조학과 학생들의 재난대처점수를 측정하여 점수에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 그 결과 재난대비법에 대하여 들은 경험이 없는 사람에 비하여 경험이 있는 사람의 재난대처점수가 유의하게 증가하였고, 학교 내에서 시행 되는 응급구조 교육에 '만족하지 않는다'고 답한 대상자에 비하여 '만족한다'고 답한 대상자의 재난대처 점수가 유의하게 증가하였다. 학과 수업 외 응급구조 교육을 받은 경험이 있냐는 질문에는 '없다'고 답한 대상자에 비하여 '있다'고 답한 대상자의 재난대처 점수가 유의하게 증가하였다. 추후 응급구조(학)과 학생들의 대처능력을 향상시킬 수 있는 구체적인 방안의 모색이 필요하다.
As three sides of Korea are surrounded by the sea and it is geographically located at an intersect point for continental and maritime climate, the climate crisis and global warming factors that lead to large-scale natural disasters such as typhoons, floods, and tsunami as well as disasters and damage to humans are increasing due to rapid urbanization and industrialization. Therefore, this study measured the ability of people to cope with disaster in students studying emergency rescue who will play a central role in safety and casualty control in disaster areas in order to figure out the factors that will influence their overall ability. As a result, the following things were discovered: Those who had the experience of listening to information on how to cope in a disaster scored significantly higher in disaster coping scores than those who did not. In comparison with subjects who responded that they were not satisfied with their emergency rescue training at school, those who responded that they were satisfied with their education scored significantly higher in their disaster coping scores. In comparison with subjects who responded negatively to the questions on experience in emergency rescue training as an extracurricular program, those who responded affirmatively to the questions were evaluated as significantly higher in their disaster coping scores. This study suggests that specific strategies can be taken and are needed to improve the ability to cope with disasters in students who are studying emergency rescue.