Study on California Common Core States Standards for Mathematics -Focused on the Geometry Domain of Elementary School-

미국 캘리포니아 주의 수학과 교육과정 고찰 - 초등학교 도형 영역을 중심으로 -

  • 강홍재 (진주교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2016.04.15
  • Accepted : 2016.05.21
  • Published : 2016.05.31

Abstract

The Common Core States Standards was developed by building on the best state standards in the U.S.; examining the expectations of other highperforming countries around world; and carefully studying the research and literature available on what students need to know. The Common Core States Standards for Mathematics are reshaping the teaching and learning of mathematics in California classroom using the California Common Core States Standards for Mathematics(CA CCSSM). The aim of this study is to observe CA CCSSM. The CA CCSSM were established to address the problem of having a curriculum that is 'a mile wide and an inch deep'. And it have two types of standards. One is standards for mathematical practice which are the same at each grade level, the other is standards for mathematical content which are different at each grade level. This study focused on standards for mathematical content, in particular, on Geometry domain in elementary level, using Mathematics Framework for California Public Schools.

미국의 새 수학과 규준인 Common Core State Standards for Mathematics는 잘 알려진 것처럼 모든 학생이 대학에 진학하거나 직업에 종사하기위한 준비를 위해 명료하고 일관된 틀을 제공하는 것을 목표로 개발되어, 현재 40개의 주가 이 새로운 규준을 채택하고 있다. 이 규준에 관한 최근 우리나라의 선행연구들은 규준을 Cluster Heading 수준에서 소개하고 있고, 규준의 수준에서 우리나라의 교육과정과 비교하고 있다. 그러니 실제로 각 세부 규준의 내용을 상세하게 해석한 내용은 수면 아래의 모습을 보여 준다. 캘리포니아 주의 수학과 규준의 내용을 상세하게 해석한 책이 Mathematics Framework for California Public Schools이다. 이 연구는 미국 캘리포니아 주의 수학과 규준인 California Common Core State Standards(CA CCSSM)와 이 규준의 해설서라고 부르기에 적당한 Mathematics Framework for California Public Schools에서 제시한 초등학교 도형영역을 상세하게 살펴보는 것이 목적이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 진주교육대학교

References

  1. 김지원, 박교식, 이정은 (2014). 2011 개정 초등학교 수학과 교육과정과 미국 CCSSM 비교.분석 연구. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 279-295.
  2. 김영옥 (2011). 미국 Common core state standards for mathematics 소개. East Asian Mathematical Journal, 27(4), 471-483.
  3. 박경미 (2010). '학년군'과 '수학적 과정'을 중심으로 한 외국 수학과 교육과정의 최근 경향 비교.분석. 학교수학, 12(4), 667-686.
  4. 안지영, 전영주, 윤마병, 이종학 (2014). 한국의 2009 개정 수학과 교육과정과 미국의 수학과 교육과정 규준 CCSSM의 비교.분석-초등학교 수와 연산 영역을 중심으로-, 한국학교수학회논문집, 17(4), 437-464.
  5. 이광호 (2010). Common core state standards for mathematics 소개. 수학교육학논총 제38회, 717-726.
  6. 장혜원 (2012). 미국의 수학교육과정 규준 CCSSM의 수학적 실천에 대한 고찰. 수학교육학연구, 22(4), 557-580.
  7. California Department of Education (1997). Mathematics content standards for california public schools : Kindergarten through grade twelve. Sacramento, California.
  8. California Department of Education (2006). Mathematics framework for california public schools : Kindergarten through grade twelve. Sacramento, California.
  9. California Department of Education (2011). A look at kindergarten through grade six in california public schools : Transitioning to the common core state standards in English language arts and mathematics. Sacramento, California.
  10. California Department of Education (2014a). California common core state standards for mathematics. Sacramento, California.
  11. California Department of Education (2014b). Mathematics curriculum framework development process. Sacramento, California.
  12. California Department of Education (2015a). Mathematics framework for california public schools : Kindergarten Through Grade Twelve. Sacramento, California.
  13. California Department of Education (2015b). Executive summary : Mathematics framework for california public schools. Sacramento, California.
  14. Huh, N. J., Ko, N. H. (2012). A new age in mathematics education in the U.S.. Korean J. Math, 20(4), 493-505. https://doi.org/10.11568/kjm.2012.20.4.493
  15. Thomas, S. D., & Sally, D. A. (2015). Digest of education statistics 2013. NCES 2015-011, U.S. Department of Education.
  16. Thomas B. Fordham Institute (2010). The state of state standards-and the common core-in 2010.