A Study on the Effect of Business Consulting Performance on Organizational Performance - Focusing on Moderating Effect by Organizational Support -

조직성과에 영향을 미치는 컨설팅성과에 관한 연구 - 조직지원의 조절효과 중심으로 -

  • 김문준 (서영대학교 파주캠퍼스 경영학과, 협성대학교) ;
  • 장석인 (공주대학교 경영학과)
  • Received : 2016.06.10
  • Accepted : 2016.06.21
  • Published : 2016.06.30

Abstract

This study set up a study model through a previous study and aims to determine the control effect by organizational support in the effect relationship between consulting performance which is an independent variable and organizational performance which is a dependent variable. To do that, the hypothesis was verified by using statistical programs such as SPSS 20.0 and AMOS 20.0 which can be statistically useful with 511 copies except for the copies which cannot be utilized, over 4 weeks from February $25^{th}$ to March $24^{th}$, 2015, focusing companies located in Seoul, Gyeonggi, Incheon. The hypothesis testing result of the study model set by this study shows that firstly, this study has contributed to establishing an additional theory in the research between consulting performance and organizational performance while it has not been enough for consulting performance and organizational performance in previous studies. Second, although the moderating variable of organizational support in the effect relationship between consulting performance and organizational performance didn't show a partial positive (+) role in the hypothesis testing, more detailed analysis in the survey process and the variety on questionnaire configuration were provided in the variable selection. Third, as consulting performance shows a positive effect on organizational performance, a higher consulting performance gives a direct impact on organizational performance so that a realistic action plan on internalizing and enhancing consulting execution result into organizational performance is aggressively required.

본 연구는 컨설팅 완성도, 업무효율성 등 컨설팅 성과가 재무적 및 비재무적 성과로 분류된 조직성과 간의 인과관계에서 조직지원의 조절역할을 탐색하고자 서울 경기 인천 지역의 중소기업을 대상으로 SPSS 20.0, AMOS 20,0 통계프로그램을 사용하여 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 결과 컨설팅성과는 조직성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히, 컨설팅 성과가 높으면 높을수록 조직성과는 높은 것으로 나타내었다. 또한 컨설팅성과는 재무적 성과와 비재무적 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타내었다. 업무효율성 변수가 비재무적 성과 변수의 고객만족에 유의한 영향관계를 나타내지 않았으나, 컨설팅 완상도, 업무 효율성 성과가 높으면 높을수록 재무적 성과와 고객만족, 프로세스 개선, 인적관리 향상의 비재무적 성과에 긍정적인 영향관계를 미치는 것으로 나타냈다. 조직지원이 컨설팅 성과와 조직성과인 재무적 관점의 성과와 비재무적 관점의 성과 간의 관계에서 부분적인 조절효과를 나타났는데, 이러한 결과는 기업에서 상사의 역할이 얼마나 중요한지를 확인할 수 있어 학술적 및 실용적 의미는 높다고 판단된다.

Keywords

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