An Analysis of Length and Time in the Elementary Mathematics Textbooks: Focused on the Instructional Components of Measurement and Key Competencies in Mathematics

길이와 시간에 관한 초등학교 수학 교과서 분석: 측정의 교수·학습 요소 및 수학 교과 역량을 중심으로

  • Received : 2016.04.21
  • Accepted : 2016.06.07
  • Published : 2016.06.30

Abstract

Even though measurement is an important strand of elementary mathematics education, there has been lack of research in this field. This study analyzed topics related to length and time in a series of mathematics textbooks aligned to 2007 or 2009 revised mathematics curriculum. The analysis was focused on three aspects: (a) overall instructional components of measurement, (b) instructional components specific to the topics of measurement, and (c) key competencies in mathematics. The results of this study showed that many topics dealing with length and time were represented with relation to real-life contexts or other subjects. The meanings of measurement terms and the necessity of calculation were well explained but other aspects still had room for improvement when it comes to the necessity of measurement units, appropriate choice of units, and use of students' common misconceptions. Another noticeable result was that problem solving, communication, and reasoning among key competencies in mathematics have been emphasized in the mathematics textbooks. Based on these results, this study provides textbook writers with implications on what to further consider in dealing with length and time.

측정 영역에 대한 교과서 분석 연구는 초등 수학 교육에서 측정이 차지하는 중요성과 학교 수학에서 교과서가 끼치는 영향에 비하여 상대적으로 부족한 편이다. 이에 본 연구에서는 학생들이 가장 먼저 학습하게 되는 길이와 시간에 관한 내용을 중심으로 2007 개정 교육과정과 2009 개정 교육과정에 따른 수학 교과서를 비교 분석하였다. 구체적으로 측정의 전반적인 교수 학습 요소, 측정의 학습 내용에 특화된 교수 학습 요소, 수학 교과 역량이라는 세 가지 분석 기준을 활용하였다. 분석 결과, 측정의 전반적인 교수 학습 요소 중 실생활 및 타교과와의 연계는 일관되게 잘 반영되어 있었다. 측정의 학습 내용에 특화된 교수 학습 요소 중 용어의 의미와 계산의 필요성에 대한 내용은 적절하게 구현되었으나, 단위의 필요성, 적절한 단위 선택, 오개념 활용에 관한 내용은 다소 미흡한 편이었다. 마지막으로 수학 교과 역량에서는 주로 문제 해결, 의사소통, 추론이 강조되고 있었다. 이와 같은 분석 결과를 토대로 길이와 시간에 관한 지도 방향 및 차기 교과서 개발에 대한 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 강완, 나귀수, 백석윤, 이경화(2013). 초등수학 교수 단위 사전. 서울: 경문사.
  2. 고정화(2010). 길이 어림과 관련된 교과서 분석 및 대안 모색. 수학교육 논문집, 24(3), 587-610.
  3. 교육과학기술부(2009a). 수학 1-1. 서울: 두산동아.
  4. 교육과학기술부(2009b). 수학 1-2. 서울: 두산동아.
  5. 교육과학기술부(2009c). 수학 2-1. 서울: 두산동아.
  6. 교육과학기술부(2009d). 수학 2-2. 서울: 두산동아.
  7. 교육과학기술부(2010). 수학 3-1. 서울: 두산동아.
  8. 교육부(2013a). 수학 1-1. 서울: 천재교육.
  9. 교육부(2013b). 수학 1-2. 서울: 천재교육.
  10. 교육부(2013c). 수학 2-1. 서울: 천재교육.
  11. 교육부(2013d). 수학 2-2. 서울: 천재교육.
  12. 교육부(2014). 수학 3-1. 서울: 천재교육.
  13. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호.
  14. 권석일, 박교식(2011). 우리나라 초등학교 수학교과서에서의 입체도형 관련 지도 내용에 대한 분석과 비판. 수학교육학연구, 21(3), 221-237.
  15. 김판수(2011). 한국과 중국의 초등수학 교과서의 내용과 전개방식 비교-수 개념과 덧셈 뺄셈 영역을 중심으로-. 한국초등수학교육학회지, 15(3), 599-617.
  16. 박경미, 이환철, 박선화, 강은주, 김선희, 임해미 외(2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구II. 연구보고서 BD15120005.
  17. 방정숙, 김수경, 최인영(2012a). 측정 영역에 관한 제7차 와 현행 교과서 및 익힘책 비교 분석: 안내 정도와 측정의 주요 학습 요소를 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 16(2), 227-252.
  18. 방정숙, 김정원, 김혜정(2012b). 측정 영역의 핵심 교수.학습 요소에 의한 좋은 수학 수업 분석. 초등수학교육, 15(2), 77-89.
  19. 방정숙, 황현미(2012). 수학교과서 연구 동향 분석-2006년부터 2011에 게재된 국내 학술지논문을 중심으로-. 수학교육, 51(3), 247-263.
  20. 변혜진, 신항균(2009). 측정 영역에 대한 초등 교사의 실태 분석. 한국초등교육, 20(1), 55-77.
  21. 서정아, 정희경, 정용재(2000). 초.중학생의 눈금 읽기 능력 및 측정 도구와 단위에 관련된 개념 조사. 한국과학교육학회지, 20(1), 1-11.
  22. 이동환(2013). 초등학교 수학교과서 '각뿔' 지도 방식에 대한 분석과 개선 방안. 학교수학, 15(1), 1-14.
  23. 임재훈(2012). 초등수학 교과서의 분수 곱셈 알고리즘 구성 활동 분석: 모델과 알고리즘의 연결성을 중심으로. 학교수학, 14(1), 135-150.
  24. 장혜원, 강태석, 박원규, 김동원, 이환철(2014). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석-2009 개정 교육과정 초등학교 3-4학년군을 중심으로-. 수학교육학연구, 24(2), 181-204.
  25. 장혜원, 강태석, 임미인(2016). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석-2009 개정 교육과정 초등학교 5-6학년군을 중심으로-. 수학교육학연구, 26(1), 121-141.
  26. 장혜원, 김동원, 이환철(2013). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석-2009 개정 교육과정 초등학교 1-2학년군을 중심으로-. 학교수학, 15(4), 759-783.
  27. 정동권, 김홍구(1998). 생활 주변 자료의 활용을 통한 길이의 양감 육성. 교육논총, 15, 223-259.
  28. 조영미, 임선혜(2010). 시간 지도에 관한 초등수학교과서 비교연구: 한국, 싱가포르, 일본을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 421-440.
  29. 주영희, 김성준(2009). 측정 영역 수학학습부진아의 오류 유형 및 지도 방안 연구. 교과교육학 연구, 13(4), 717-736.
  30. 하수현, 방정숙, 주미경(2010). 초등수학교육 연구동향-최근 5년간 게재된 국내 학술지 논문을 중심으로-. 수학교육, 49(1), 67-83.
  31. 황현미(2013). 초등학교 교사들의 수학교과서 사용 실태 분석 및 수준 모델 개발. 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문.
  32. Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (1998). Fostering children's mathematical power: An investigative approach to K-8 mathematics instruction, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 권성룡 외 11인 공역(2005). 수학의 힘을 길러주자. 왜? 어떻게? 서울: 경문사.
  33. Clements, D. H., & Stephan, M. (2004). Measurement in pre-K to grade 2 mathematics. In D. H. Clements, J. Sarama, & A. M. DiBiase (Eds.), Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education (pp. 299-317). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  34. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
  35. Pan Lloyds Publishers (2010). Effective steps to mathematics 2A. Fook Hing Offset Printing. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics. New York: John Wiley & Sons.
  36. Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics. New York: John Wiley & Sons.