Analysis on Mathematical Understanding of Elementary School Students about Time

시각과 시간에 대한 초등학생의 수학적 이해 분석

  • Received : 2016.07.13
  • Accepted : 2016.08.22
  • Published : 2016.08.31

Abstract

Time is important in children's lives since their preschool years. However, previous studies indicate that many children struggle with the acquisition of time concepts. Also teachers do not know how to help them. This study aims to investigate elementary school students' understanding about time and induce its educational implications. To do this, about 130 children from first to fifth grades were tested for their ability to recognize(read and record) the analogue and digital times and to solve elapsed-time problems. The results showed that even first graders were able to read and record the minute times on digital clocks. And second graders were able to read and record the minute times on analogue clocks. Therefore, the ability to recognize analogue times was mastered by second grade. In case of the elapsed-time problems, there was statistically significant difference according to school years or types of problems. Students were successful in solving simple problems. However, the problems that include regrouping hour and minute remained difficult even for the older children. Based on these results, we made a few suggestions for teaching practice about time.

시각과 시간은 학교수학의 내용 요소 중 일상생활에 필수적인 수학적 개념이다. 본 연구는 초등학생들의 시각과 시간에 대한 수학적 이해 실태를 분석하고, 그 결과에 기초하여 시각과 시간에 대한 이해 신장을 위한 효과적인 수업 설계 및 교재 개발에 대한 시사점을 도출하는 것을 목적으로 한다. 구체적으로 초등학교 1~5학년 각 1개 학급 학생 약 130명을 대상으로 시각 인식 및 시간 계산 수행 검사지를 적용하고, 그 결과를 토대로 하여 연구 대상의 수학적 이해 정도를 분석하였다. 분석결과, 학생들의 시각 인식 능력은 높았으며, 학교수학에서 몇 시 몇 분의 학습이 완료되는 2학년 시기에 완성됨을 알 수 있었다. 시간 계산은 학년에 따라 차이가 있고, 시각과 시간 학습이 완료되는 시기인 3학년 이상의 학생들도 어려움을 겪는 문항이 있음이 확인되었다. 분석 결과에 기초한 논의로부터 시각과 시간의 수학적 이해 제고를 위한 교수학적 시사점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2014a). 수학 1-2. 서울: 천재교육.
  2. 교육부 (2014b). 수학 2-2. 서울: 천재교육.
  3. 교육부 (2014c). 수학 3-1. 서울: 천재교육.
  4. 김수미 (2012). 학년 상승에 따른 초등학생들의 자연수 사칙계산 오답유형 및 오답률 추이와 그에 따른 교수학적 시사점. 한국초등수학교육학회지, 16(1), 125-143.
  5. 김주현 (2010). 초등학교 수학부진학생과 일반학생의 수학 측정영역에서의 특성 비교. 단국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김진영 (2004). 유아 및 아동의 관습적 시간개념 발달에 관한 연구. 교육발전연구, 20(1), 43-67.
  7. 박덕숭 (1984). 3-6세 유아의 시간개념 발달에 관한 실험 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 송미정 (2004). 수학학습의 측정영역에 대한 초등학생의 학업성취도 분석. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 조연순 (1985). 한국 아동의 관습적 시간 개념 발달에 관한 연구. 한국문화연구원 논총, 50, 293-332.
  10. 조영미, 임선혜 (2010). 시간 지도에 관한 초등수학교과서 비교 연구: 한국, 싱가포르, 일본을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 421-220.
  11. Boulton-Lewis, G., Wilss, L., & Mutch, S. (1997). Analysis of primary school children's abilities and strategies for reading and recording time from analogue and digital clocks. Mathematical Education Research Journal, 9, 136-151. https://doi.org/10.1007/BF03217308
  12. Burny, E. (2012). Time-related competences in primary education. Doctor of Philosophy in Social Sciences, Ghent University, Ghent, Belgium.
  13. Burny, E., Valcke, M., & Desoete, A. (2011). Clock reading: An underestimated topic in children with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 45, 352-361.
  14. Burny, E., Valcke, M., & Desoete, A. (2013). Curriculum sequencing and the acquisition of clock-reading skills among Chinese and Flemish children. International Journal of Science and Mathematics Education, 11(3), 761-785. https://doi.org/10.1007/s10763-012-9362-z
  15. Case, R. (1992). The mind's staircase. Hillsdale: Erlbaum.
  16. Friedman, W. J. (1978). Development of time concepts in children. Advances in Child Development and Behavior, 12, 267-297.
  17. Friedman, W. J., & Laycock, F. (1989). Children's analogue and digital clock knowledge. Child Development, 60(2), 357-371. https://doi.org/10.2307/1130982
  18. Kamii, C., & Russell, K. A. (2012). Elapsed time: Why Is it so difficult to teach?. Journal for Research in Mathematics Education, 43(3), 296-315. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.43.3.0296
  19. Korvorst, M., Roelofs, A., & Levelt, W. J. M. (2007). Telling time from analogue and digital clocks: A multiple-route account. Experimental Psychology, 54(3), 187-191. https://doi.org/10.1027/1618-3169.54.3.187
  20. Long, K. & Kamii, C. (2001). The measurement of time: Children's construction of transitivity, unit iteration, and conservation of speed. School Science and Mathematics, 101(3), 125-131. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2001.tb18015.x
  21. McMillen, S., & Hernandez, B. O. (2008). Taking time to understanding telling time. Teaching Children Mathematics, 14(4), 248-256.
  22. Monroe, E. E., Orme, M. P., & Erickson, L. B. (2002). Working cotton: Toward an understanding of time. Teaching Children Mathematics, 8, 475-479.
  23. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA : National Council of Teachers of Mathematics.
  24. Piaget, J. (1969). The child's conception of time. New York: Ballentine.
  25. Siegler, R., & McGilly, K. (1989). Strategy Choices in Children's Time-Telling. In I. Levin & D. Zakay (Eds.), Time and Human Cognition: A Life-Span Perspective (pp. 185-218). Amsterdam: Elsevier.
  26. Williams, R. F. (2004). Making meaning from a clock: material artifacts and conceptual blending in time-telling instruction. Doctor of Philosophy in Cognitive Science, University of California, San Diego.