The Effect of Storycrafting Program on Mathematical Creativity and Communication

스토리크래프팅 프로그램이 수학적 창의성 및 의사소통능력에 미치는 영향

  • Received : 2016.10.05
  • Accepted : 2016.11.26
  • Published : 2016.11.30

Abstract

Storycrafting is a creative educational technique in Finland. Since 2011, storytelling approach of mathematics textbooks in South Korea can be regarded as opportunities for interesting learning of mathematics as well as its improper application to mathematics lessons. We need to revise and improve the storytelling method. The purpose of this study is to make a storycrafting program that encourages students to make mathematical stories for themselves and to analyze the effect of the storycrafting program on mathematical creativity and communication. To do so, we developed a storycrafting program of mathematics for sixth graders, which is composed of 33 lessons. And we applied them to one sixth class as experimental group. Through pre-test and post-test, their mathematical creativity and communication were tested. Based on the result of t-test, we can verify the statistical meaningful effect of the storycrafting program. This study contains some conclusions and suggestions.

스토리크래프팅은 핀란드 교육에서의 창의 기법을 말한다. 본 연구의 목적은 스토리크래프팅 프로그램이 초등학교 6학년 학생들의 수학적 창의성 및 의사소통능력에 미치는 영향을 조사함으로써 수학 수업에 스토리크래프팅의 도입 가능성 및 효과를 검증하는 것이다. 본 연구를 위하여 서울특별시 강북구에 소재한 초등학교 6학년 5개 학급을 대상으로 사전 검사를 실시하여 2개 학급을 각각 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 2015년 2학기에 총 33차시의 수업 적용 전 후에 수학적 창의성 및 의사소통능력 검사를 실시하였다. 검사 결과 분석을 위해 i-STATistics를 활용해 독립표본 t-검정을 실시한 결과, 스토리크래프팅 프로그램은 6학년 학생들의 수학적 창의성 및 의사소통능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 결과에 기초하여 2009 개정 교육과정에 따른 초등학교 수학교과서의 접근 방법인 스토리텔링의 한계를 보완할 수 있는 가능성을 모색한다.

Keywords

References

  1. 고혜영 (2014). 스토리텔링형 교과서를 활용한 수학 수업에 대한 초등 교사들의 인식. 한국 교원대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화 방안. (2012. 1. 10. 홍보담당관실 보도 자료)
  3. 김준호 (2011). 관계적 이해학습이 수학적 창의성에 미치는 효과. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 서자덕 (2013). 스토리텔링 교과서 사용에 대한 중등 수학교사들의 인식 조사. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 서정희 (2013). 수학 문제 만들기를 적용한 프로그램이 영재의 수학적 창의성과 수학적 태도에 미치는 효과. 대구교육대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 손수연 (2014). 초등학교 1, 2학년 교사의 스토리텔링 수학 수업 실태 조사. 경인교육대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 이경원 (2015). 수학적 창의성 측정방법 비교 연구. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 이보혜 (2014). 초등 수학 영재의 수학적 의사소통 양상 분석. 경인교육대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 이종희, 김선희, 채미애(2001). 수학적 의사소통능력의 평가 기준 개발. 수학교육학연구 논문집, 11(1), 207-221.
  10. 정인수, 박성선 (2013). 스토리텔링을 통한 초등학교 수학학습에 대한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 541-554.
  11. 채은숙 (2013). 스토리텔링 수학 수업에서 나타나는 의미 생성. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 허윤라, 김용태 (2014). 초등교사들의 스토리텔링을 적용한 수학교과서의 효율적인 지도방안에 관한 연구. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 169-187.
  13. Karlsson, L. (2009). To construct a bridge of sharing between children's culture and adult culture with the storycrafting method. Arts Contact Conference Book, 117-127.
  14. Karlsson, L. (2013). Storycrafting method -To share, participate, tell and listen in practice and research. The European Journal of Social & Behavioral Sciences, Special Volumes VI Design in Mind, 6(3), 1109-1117. https://doi.org/10.15405/ejsbs.88
  15. Karren, M. D. (2006). Narrator style and purpose in a story's crafting: Two tellings of a tale from acoma. Journal of Folklore Research, 221.
  16. Laura, A. P., & Jennifer, E. S. (2008). Tell me a story: Crafting and publishing research in consumer psychology. Journal of Consumer Psychology 18, 197-204. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2008.04.008
  17. Monika, R. (2001). Storycrafting-research report and a videotape. Filminova, Helsinki: Stakes.
  18. Monika, R. (2012). Utters of shutters. Personal stories from 2006-2010 as told by Palestinian children and adults. Retrived from http://www.into-ebooks.com/book/uttersofshutters.
  19. University of Helsinki (2013). Retrived from http://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/lapset/In_English/Storycrafting_method/storycrafting.html 고영남 역(2013). 학습양식과 교육. 경기: 교육과학사.