Abstract
Storycrafting is a creative educational technique in Finland. Since 2011, storytelling approach of mathematics textbooks in South Korea can be regarded as opportunities for interesting learning of mathematics as well as its improper application to mathematics lessons. We need to revise and improve the storytelling method. The purpose of this study is to make a storycrafting program that encourages students to make mathematical stories for themselves and to analyze the effect of the storycrafting program on mathematical creativity and communication. To do so, we developed a storycrafting program of mathematics for sixth graders, which is composed of 33 lessons. And we applied them to one sixth class as experimental group. Through pre-test and post-test, their mathematical creativity and communication were tested. Based on the result of t-test, we can verify the statistical meaningful effect of the storycrafting program. This study contains some conclusions and suggestions.
스토리크래프팅은 핀란드 교육에서의 창의 기법을 말한다. 본 연구의 목적은 스토리크래프팅 프로그램이 초등학교 6학년 학생들의 수학적 창의성 및 의사소통능력에 미치는 영향을 조사함으로써 수학 수업에 스토리크래프팅의 도입 가능성 및 효과를 검증하는 것이다. 본 연구를 위하여 서울특별시 강북구에 소재한 초등학교 6학년 5개 학급을 대상으로 사전 검사를 실시하여 2개 학급을 각각 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 2015년 2학기에 총 33차시의 수업 적용 전 후에 수학적 창의성 및 의사소통능력 검사를 실시하였다. 검사 결과 분석을 위해 i-STATistics를 활용해 독립표본 t-검정을 실시한 결과, 스토리크래프팅 프로그램은 6학년 학생들의 수학적 창의성 및 의사소통능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 결과에 기초하여 2009 개정 교육과정에 따른 초등학교 수학교과서의 접근 방법인 스토리텔링의 한계를 보완할 수 있는 가능성을 모색한다.