초록
사회복지사들의 소진 가능성을 극복하기 위한 대안으로 직장 내 영성에 대한 관심이 높아지고 있다. 이 연구는 노인복지관에서 일하는 사회복지사들에게 영성교육 프로그램을 제공하고 이후 어떤 변화가 있었는지 알아보았다. 노인복지관 3곳의 사회복지사 25명에게 12주에서 14주간 임상사목교육(Clinical Pastoral Education: CPE)이 실시되었다. 교육 종료 후 교육 참여자 24명과 4회의 FGI(focus group interview)를 실시하였다. CPE 교육에 참여한 사회복지사들에게는 개인적 차원에서(자기성찰의 일상화, 개인의 영성과 사회복지사의 영성의 통합, 자기비움과 이타성 추구), 실천 행위에 있어서(클라이언트의 개별성 인정, 해결책 제공의 강박관념에서 탈피, 공감적 경청 실천), 조직 내적 차원에서(끈끈한 동료의식의 생성, 수평적인 조직관계) 많은 변화가 있었다. 사회복지사 개인과 조직이 동시에 성장할 수 있도록 사회복지조직이 소속 사회복지사들의 개인적 영성의 발달을 돕고, 개인적 영성과 조직의 영성이 통합될 수 있는 방향으로 조직의 변화를 추구하는 것이 필요하다.
Interest in spirituality in the workplace is rising as an alternative to overcome the possibility of burnout of social workers. This research has evaluated the results of spirituality education program to social workers in senior welfare centers. CPE(Clinical Pastoral Education) was provided to 25 social workers in 3 different senior welfare centers for 12 to 14 weeks. 4 Focus group interviews with 24 education participants after the end of education were conducted. For the participants of CPE, there were changes in individual levels(habituation of self-reflectivity, the integration of personal spirituality and social worker's spiritualty, expansion of self-awareness and pursuit of altruism), practice behavior(recognition of client's individualism, getting rid of the obsession of proposing a resolution, active listening), and organization levels(intimate fellowship, increase in horizontal relationship in the agencies). Pursuing changes within the organization towards integrating individual and organization spirituality along with social welfare organizations helping the development of social worker's individual spirituality for the simultaneous growth of social workers and the organizations is necessary.