Occlusion-Robust Marker-Based Augmented Reality Using Particle Swarm Optimization

파티클 집단 최적화를 이용한 가려짐에 강인한 마커 기반 증강현실

  • Received : 2015.11.10
  • Accepted : 2016.01.11
  • Published : 2016.05.31

Abstract

Effective and efficient estimation of camera poses is a core method in implementing augmented reality systems or applications. The most common one is using markers, e.g., ARToolkit. However, use of markers suffers from a notorious problem that is vulnerable to occlusion. To overcome this, this paper proposes a top-down method that iteratively estimates the current camera pose by using particle swarm optimization. Through experiments, it was confirmed that the proposed method enables to implement augmented reality on severely-occluded markers.

증강현실을 구현하기 위해서는 카메라 포즈를 효율적, 효과적으로 계산할 수 있어야 하는데, 마커(marker)를 사용하는 방법(예, ARToolkit)이 널리 활용되고 있다. 그러나 마커를 사용하는 방법은 가려짐에 취약하다는 단점이 있다. 이러한 단점을 극복하기 위해 본 논문에서는 파티클 집단 최적화를 사용하여 현재 프레임에서의 카메라 포즈를 반복적으로 추정하는 하향식 방법을 제안한다. 실험을 통해 제안된 방법을 사용함으로써 심하게 가려진 마커에 대해서도 효과적으로 증강현실 구현이 가능함을 확인하였다.

Keywords

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