DOI QR코드

DOI QR Code

Usability Testing of OpenCourseWare(OCW) by College Students with Visual and Hearing Impairments - Focused on the Accessibility of KOCW -

시각 및 청각장애 대학생의 오픈코스웨어(OCW) 사용성 평가 - KOCW의 접근성을 중심으로 -

  • 손지영 (대전대학교 중등특수교육과) ;
  • 염명숙 (대전대학교 중등특수교육과)
  • Received : 2016.02.11
  • Accepted : 2016.05.31
  • Published : 2016.05.31

Abstract

The purpose of the study is to identify the accessibility of OpenCouresWare(OCW) from the perspective of college students with visual and hearing impairments. Six students with visual impairments(3 blind and 3 low vision) and four students with hearing impairments(2 deaf, 2 hard of hearing) implemented usability testing. Two modules in KOCW were selected for testing. Students implemented usability testing and then each individual case was analyzed through quantitative and qualitative methods. As results, the degree of usability and accessibility in two modules indicated low level. Implications and recommendations for designing OCW module based on the results were suggested.

본 연구에서는 국내 OCW 강좌가 시각 및 청각장애 대학생들이 인식하기에 접근성 측면에서 어떠한 문제점을 가지고 있는지를 파악하기 위해 사용성 평가를 실시하였다. 이에 시각장애 6명(전맹 3, 저시력 3), 청각장애 4명(농 2명, 난청 2명) 총 10명의 시각, 청각장애를 가진 대학생들이 국내 KOCW 사이트에서 제공하고 있는 두 가지 유형의 강좌를 대상으로 사용성 평가를 실시하였다. 평가 결과, 시각, 청각장애 학생들이 인식하게 두 유형의 강좌 모두 보통 이하의 낮은 수준의 사용성과 접근성 수준을 보이는 것으로 평가되었다. 이러한 연구결과를 통해서 시각, 청각장애인을 위해 OCW 설계 시 고려해야 할 점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. J. So, "e-Learning design strategies for colle- ge students with disabilities: focusing on uni- versal design", Unpublished doctoral dissertation, Seoul Nation University, 2008.
  2. S. Lee, E. Park, Teaching exceptional children in inclusive settings, Seoul: Hakjisa, 2006.
  3. The Korean Society of Inclusive Education, Inclusive education, Seoul: Hakjisa, 2005.
  4. F. G. Bowe, Universal Design in Education: Teaching Nontraditional Students. Westport, Connecticut: Bergin & Garvey, 2000.
  5. J. Seale, E-learning and Disability in Higher Education, New York: Routledge, 2006.
  6. M. Kim, "Self-regulated learning support mo- del for UX improvement of mobile education service", Unpublished doctoral dissertation, Hanyang University, 2015.
  7. K. Ericsson, and H. Simon, Protocol analy- sis: Verbal Reports as Data, Cambridge, MA: MIT Press, 1994.
  8. T. Reeves, S. Harmon, "Systematic evalua- tion procedures for interactive multi- media for education and training", In R. Sorel . Multimedia Computing: Preparing for the 21st Century. Harrisburg, PA: Idea Group Publishing, pp. 472-505, 1994.
  9. J. Nielsen, Designing Web Usability, New Riders Publishing: Indiana USA, 2000.