Analysis of major selection and achievements in a college computing course by students' prior experience on computer education

정보 교과 경험 차이에 따른 대학 전공 선택 및 SW수업 학업성취 분석

  • 김민자 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김현철 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과)
  • Received : 2016.03.18
  • Accepted : 2016.05.28
  • Published : 2016.05.30

Abstract

Enhancement of computing education became an international phenominon including South Korea's revised national curriculum 2015. As the enhancement begins to focus on universal computing education, researches to investigate long-term effect of the enhancement is needed. To explore whether the reinforced computing education will bring which long-term impacts, this study investigated university students' experience on computer subject in their secondary schools, and major selection and achievement in a college computing course. As results, there was no statistically significant relation of taking the computer subject per se and major selection and achievement, but significant relation between contents of the subject, and major selection and achievement. This study has limitation on design and results lacking longitudinal data but contributes emphasizing need of longitudinal study to measure long-term effect of enhancement of computing education and providing clues of what impact it would bring.

한국의 2015 개정 교육과정을 비롯, SW교육이 국제적으로 내용 및 접근성 측면에서 강화되고 있다. SW교육이 보편성에 초점을 맞춤에 따라, 교육에 대한 단기적 영향 및 효과 뿐 아니라 10-20년 후 학생들에게 미칠 장기적 성과 또한 관심을 가져야 한다. 본 연구는 강화된 SW교육이 장기적으로 학생들에게 어떤 영향을 미칠 것인지 예측하기 위해, 현 대학생들을 대상으로 중등교육에서 정보교과 경험의 차이와 대학에서의 전공선택 및 SW관련 교양 과목의 학업성취도의 차이가 관계있는지 알아보았다. 그 결과, 단순한 교과 이수 여부는 전공선택 및 학업성취도와 유의미한 관계가 없었지만, 교과 교육 내용에 따라 유의미한 차이를 보였다. 장기적 영향을 파악하기 위한 종단 연구 데이터가 없는 상태에서 본 연구의 설계 및 결과는 제한점이 있지만, SW교육의 장기적 영향의 필요성을 강조하고, 어떤 영향을 받는지에 대한 실마리를 제공했다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 창의인재정책관 (교육과정정책과) (2014). 2015 문.이과 통합형 교육과정 총론 주요 사항(시안), 교육부.
  2. 김경훈, 이은경, 김영애, 양재명, 이영준, 김현철, 김재현, 배정이, 한건우, 박소영, 박종훈, 장원영 (2015). 2015 정보과 교육과정 시안 공개토론회, 연구자료 ORM 2015-18, 한국교육과정평가원.
  3. 이성환, 서정연, 안성진, 김현철, 김갑수, 최현종, 최숙영, 김자미, 박남제, 배영권, 신승기, 성정숙 (2014). 국제비교를 통한 초.중등학교에서의 컴퓨터교육 전략 연구, 한국과학기술한림원.
  4. Department for Education (2013). Computing: Programmes of study for Key Stages 1-4. Department for Education.
  5. 교육인적자원부 (2007). 중학교 재량 활동의 선택 과목 교육과정. 교육인적자원부.
  6. 김경훈, 이은경, 김영애, 양재명, 이영준, 김현철, 김재현, 배정이, 한건우, 박소영, 박종훈, 정웅열, 이진, 김영아, 장원영 (2015). 2015 개정 교과 교육과정 시안 개발 연구 II -정보과 교육과정, 연구보고 CRC 2015-25-14, 한국교육과정평가원.
  7. 진영학, 김영식 (2011). 교육용프로그래밍언어의 효과에 관한 메타분석. 한국컴퓨터교육학회 논문지, 14(3), 25-36.
  8. 양창모 (2014). 교육용 프로그래밍 언어를 사용한 프로그래밍 교육의 효과에 관한 메타분석. 한국정보교육학회 논문지, 18(2), 317-324.
  9. 이창윤 (2014). 초.중등 SW교육 의무화-디지털 인재양성, 추진과 전망. 교육개발 웹진, 2014 Autumn, http://edzine.kedi.re.kr/autumn/2014/article/special_02.jsp
  10. 김경미, 김헌주 (2016). 프로그래밍 교육이 대학 신입생들의 전공결정에 미치는 영향 분석. 한국컴퓨터교육학회 논문지, 19(2), 51-60.
  11. Carter, L. (2006). Why Students with an Apparent Aptitude for Computer Science Don't Choose to Major in Computer Science, Proceedings in SIGCSE '06, March 1-5, 2006, Houston, Texas, USA, 27-31.
  12. Zimmerman, T., Johnson, D., Wambsgans, C., & Fuentens, A. (2011), Why Latino High School Students Select Computer Science as a Major: Analysis of a Success Story. ACM Transactions on Computing Education, 11(2), Article 10.
  13. Greer, J. (1986). High School Experience and University Achievement in Computer Science. AEDS Journal, 19(2-3), 216-225. https://doi.org/10.1080/00011037.1986.11008425
  14. Kersteen, Z., Linn, M., Clancy, M., & Hardyck, C. (1988). Previous Experience and the Learning of Computer Programming: The Computer Helps Who Help Themselves. Journal of Educational Computing Research, 4(3), 321-333. https://doi.org/10.2190/9LE6-MBXA-JDPG-UG90
  15. Talyor, H. & Mounfield, L. (1994). Exploration of the Relationship between Prior Computing Experience and Gender on Success in College Computer Science. Journal of Educational Computing Research, 11(4), 291-306. https://doi.org/10.2190/4U0A-36XP-EU5K-H4KV
  16. Bergin, S. & Reilly, R. (2005). Programming: Fators that Influence Success, Proceedings in SIGCSE'05, St. Louise, Missouri, USA.