참고문헌
- 김광선(2015). 공학교육 패러다임 변화의 방향. 공학교육, 22(1): 2-9.
- 박태정, 차현진(2015). 거꾸로 교실 (Flipped Classroom) 의 교육적 활용가능성 탐색을 위한 교사 인식 조사. 컴퓨터교육학회논문지, 18(1): 81-97.
- 박상준(2015). 거꾸로 교실 모형의 개발과 적용 사례의 연구. 사회과교육연구, 22(2): 1-21
- 배정훈(2015). 스마트디바이스와 Flipped Learning 을 활용한 국내 대기업 연수원 교육. 한국기업교육학회 학술대회, 2: 14-15.
- 이소현(2015). 논문: 학습자 활동 중심의 스테이션 학습법-한글 자모 학습을 중심으로. 한국어 교육, 26(1): 267-297.
- 이동엽. (2013). 플립드 러닝 (Flipped Learning) 교수학습 설계모형 탐구. 디지털융복합연구, 11(12): 83-92.
- 이재경(2015). 수업컨설팅 분석 준거에 의한 대학 수업 사례 분석 결과 및 개선 방안 탐색. 학습자중심교과교육연구, 15(2): 663-689.
- 이희숙, 강신천, &김창석. (2015). 플립러닝 학습이 학습동기 및 학업성취도에 미치는 효과에 관한 연구. 컴퓨터교육학회논문지, 18(2): 47-57.
- 조일현(2015). Flipped MOOC 와 빅데이터를 활용한 기업교육 혁신 방법론. 한국기업교육학회 학술대회, 2: 6-6.
- 정명기(2015). 초등 영어 스마트 교육을 위한 플립드 교수학습 모형의 개발 및 적용. 한국교원대학교 대학원. 박사학위논문.
- 정영란(2014). 교수자의 성찰적 실천에 기반한 이러닝 수업컨설팅이 수업에 미치는 영향. 교육정보미디어연구, 20(2): 275-301.
- 정영식, 서진화(2015). 스마트 교실을 활용한 '뒤집힌 교수학습모형' 개발. 정보교육학회논문지, 19(2): 175-186. https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.2.175
- 조일현(2015). Flipped MOOC와 학습분석학을 활용한 기업교육 혁신 모델. 한국기업교육학회 학술대회, 2: 1-8.
- 주길홍(2015). 효율적인 플립트러닝을 위한 e-PBL 교수학습 모형 연구. 융복합지식학회논문지, 3(1): 47-53.
- 한형종, 임철일, 한송이, 박진우(2015). 대학 역전학습 온.오프라인 연계 설계전략에 관한 연구. 교육공학연구, 31(1): 1-38.
- 최정빈, 김은경(2015). 공과대학의 Flipped Learning 교수학습 모형 개발 및 교과운영사례. 공학교육연구, 18(2): 77-88.
- 최정임 외(2015). 국내 수업컨설팅 연구동향 분석. 교육공학연구, 31(1): 95-127.
- Bae, Y., Shin, S., Kim, M., &Choi, I.(2015). A Study on Comparison of Attitude and Problem Solving Ability in Students and Teachers through Global Connected Learning Based on Smart Education.
- Beach, R.(2015). Using Digital Tools to Foster Social Practices Contributing to Connected Learning.
- Davies, R. S., Dean, D. L., & Ball, N.(2013). Flipping the classroom and instructional technology integration in a college-level information systems spreadsheet course. Educational Technology Research and Development, 61 : 563-583. https://doi.org/10.1007/s11423-013-9305-6
- Enfield, J.(2013). Looking at the impact of the flipped classroom model of instruction on undergraduate multimedia students at CSUN. Tech Trends, 57 (6): 14-27.
- Johnson, D. W., & Johnson, R. T.(1995). Creative controversy: Intellectual challenge in the classroom(3rd ed.). Edina, MN: Interaction Book Company.
- Lori, O., Laura J. P., & Neal, S.(2013). A Teaching Model for the college Algebra Flipped Classroom, Promoting Active Learning through the Flipped Classroom Model, IGI Global: 47-70.
- Luan, Y. Y., He, R., &Gao, D.(2015). Discussion about the Application of MOOC in Engineering Education.
- Papadopoulos, C., & Roman A. S.(2010). Implementing an inverted classroom model in engineering statistics: Initial results. American Society for Engineering Statistics. Proceedings of the 40th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Washington, DC, October 2010. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1109/FIE.2010.5673198
- Roseth, C. J., Johnson, D. W., Johnson, R. T.(2008). Promoting early adolescents'achievement and peer relationships: The effects of cooperative, competitive, and individualistic goal structures. Psychological Bulletin, 134: 223-246. https://doi.org/10.1037/0033-2909.134.2.223
- Slavin, R. E.(1995). Cooperative learning: Theory, research, and practice (2nd ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
- Strayer, J. F.(2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environment Research, 15 : 171-193. https://doi.org/10.1007/s10984-012-9108-4
- Warter-Perez, N., & Dong, J.(2012). Flipping the classroom: How to embed inquiry and design projects into a digital engineering lecture. Proceedings of the 2012 American Society for Engineering Education-Pacific South West Section Conference, USA.
- Wong, S. Y., Tee, W. J., &Lim, P. V.(2015). Design Model for Integrating Learning Activity Management System (LAMS), Massive Open Online Courses (MOOC) and Flipped Classroom in Taylor's Integrated Moodle e-Learning System (TIMeS). In Taylor's 7th Teaching and Learning Conference 2014 Proceedings: 379-387.