Abstract
Australian Curriculum Assessment and Reporting Authority(ACARA) was founded by Australian federal government in 2009. Leading under ACARA, national education curriculum development was propelled. Also from 2014 they gradually extended enforcement of new curriculum by a Reminder about new syllabus implementation (2013.01.29.). The research result of Australia's curriculum, and textbook shows that students repeat, and advance the same contents under spiral curriculum as they move to higher grade. They actively use digital technology, and also puts emphasis on practical context such as Money & financial mathematics. On the level of difficulty, or quantity aspect, Korea handles relatively advanced contents of 'number and operation' or 'Letters and Algebraic Expressions' domain than Australia. However on statistics domain, Australia not only puts more focus on practical stats than Korea, but also concerns as much on both various and qualitative terms Australia doesn't deal with formal concept of 'function'. However, they learn the wide concept of function by handling various graphs. This shows Australia has a point of similarity, and also difference to Korea on various angles.
호주는 2009년 연방정부에 의해 설립된 호주교육과정평가원(ACARA)의 주도 아래 국가교육과정 개발이 추진되었으며, 새로운 교과교육과정 시행 공지(2013.01.29)를 통해 2014년부터 새로운 교육과정을 점차적으로 확대 시행되고 있다. 호주의 교육과정과 교과서를 분석한 결과, 나선형 교육과정 하에 같은 내용을 학년이 올라감에 따라 반복, 심화하면서 다루고 있으며 공학도구를 적극적으로 활용하고 있고 돈과 금융 수학 등 실생활 맥락이 강조되고 있다. 또한 난이도나 분량 측면에서는 '수와 연산'이나 '문자와 식' 영역에서는 우리나라가 비교적 심화된 내용을 다루고 있는 반면 '통계' 영역에서는 호주가 실생활 통계에 초점이 맞추어져있으면서 배우는 내용도 많다. 또한 호주에서는 형식적인 '함수'는 다루지 않지만 다양한 그래프를 통해 폭 넓은 함수의 개념을 배우고 있는 등 영역에 따라 내용의 양이나 심화 정도에서 차이가 나타난다.