Abstract
The purpose of this study is to analyze the conditions of disability facilities in universities and to improve disability facilities for disabled students. First, we selected six universities in Jeollabukdo and categorized their accommodations into exterior connection facilities, interior facilities, sanitation facilities, guidance facilities, and other facilities. We evaluated their fidelity to guidelines on accommodations under the convenience enhancement act for students with disabilities. The physical environment of the universities generally did not fit the guidelines, and they did not provide an appropriate environment for students because of inconvenient utilization and lack of management, even though they were equipped. Universities should make a greater effort to improve and expand the accommodations to establish a consumer-centered higher-education environment. This can be done by universal design and enhancing the fidelity for an advanced higher-education environment and students with disabilities.
본 연구는 전북소재 4년제 대학교 6개를 선정하고, 각 대학의 편의시설을 매개시설, 내부시설, 위생시설, 안내 및 기타시설로 나누고 각 시설이 편의증진법의 세부기준에 적합한지를 조사하였다. 그 결과 대학교 편의시설은 전반적으로 편의증진법 기준에 미치지 못하는 수준이었으며, 편의증진법 기준에 맞더라도 이용의 불편함과 관리 부족 등으로 인해 장애학생들에게 적합한 환경을 제공하지 못하는 것으로 평가되었다. 본 연구결과를 통한 대학 내 보편적 설계에 기초한 편의시설의 기준 적합도를 높이며, 수요자 중심의 고등고육환경 발전을 위한 편의시설 개선과 확충을 위한 논의점이 제시되었다.