DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Learning Cycle Emphasized Exploration on Elementary School Students' Science Learning Motivation and Scientific Attitude

탐색을 강조한 순환학습이 초등학생들의 과학학습 동기 및 과학적 태도에 미치는 영향

  • Received : 2016.03.31
  • Accepted : 2016.04.29
  • Published : 2016.04.30

Abstract

The purpose of this study was to see the influences of science class applying learning cycle emphasized exploration on science learning motivation and scientific attitude of elementary students. The results drawn from this analysis were as below. Firstly, positive relationship was found between science learning motivation and science class applying learning cycle emphasized exploration among the research group. This shows that science learning motivation was improved by science class applying learning cycle emphasized exploration. It indicates that science class applying learning cycle emphasized exploration is effective in improving science learning motivations. Secondly, positive relationship was found between scientific attitude and science class applying learning cycle emphasized exploration among the research group and this means that science class applying learning cycle that emphasizes exploration stimulates intellectual curiosity of elementary school students and improves their scientific attitude. Thirdly, students thought that science class applying learning cycle emphasized exploration was very effective to improve their satisfaction, interest, participation in their science classes. Above results show that science class applying learning cycle emphasized exploration is highly effective for elementary students. Thus, it is needed to utilize science class applying learning cycle emphasized exploration to current science class as it can promote wider scientific activities among elementary school students.

Keywords

References

  1. 구이주(2005). 초등학교 과학 수업에서 순환학습 전략의 효과. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 김은옥(2000). 순환학습 수업모형에 대한 교사 교육 방법으로써 비디오 테잎 활용의 효과. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김현주(2009). 순환학습과 협동학습 모형 접목을 통한 효과적인 학습지도안 연구: 화학I의 물 단원 중심으로. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 박지윤(2003). 경험 추론적 순환학습 모형을 활용한 탐구 수업 전략 개발 : 과학 3의<물의 순환과 날씨 변화>, <물질 변화에서의 규칙성> 단원을 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 박진현(2007). 순환학습 모형을 적용한 과학수업이 초등학생의 부력 개념 변화에 미치는 효과. 부산교육대학교 교육대학원 석사학윈논문.
  6. 오정임(2004). ARCS 모델을 적용한 초등학생들의 오개념 교정과 학업성취도에 미치는 영향. 석사학위논문. 부산교육대학교.
  7. 위성백(1997). 초등학교 과학수업에서 순환학습 모형이 과학 개념과 탐구능력 및 과학적 태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 이경훈(1996). LISREL을 이용한 과학에서의 태도에 관한 구조방정식모델의 구축. 한국교원대학교대학원 박사학위논문.
  9. 장재연(2005). 순환학습모형을 적용한 과학활동이 정신지체아동의 물질개념과 수업참여도에 미치는 영향. 단국대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 장진영(2007). 초등학교 과학수업에서 예상을 강조한 순환학습의 효과. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 정영희(2011). 고등학교 생물수업에서 학습 동기를 고려한 5E 순환학습 모형의 효과. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 정정환(2000). 초등학교 과학수업에서 순환학습이 날씨의 변화 개념형성과 탐구능력 신장에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 조유경(2008). 초등학교 과학수업에서 실험설계를 강조한 순환학습의 효과. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 최재숭(2004). 순환학습 모형이 과학적 태도와 학업 성취도에 미치는 영향. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. Brophy, J.E.(1998). Motivating students to learn. Boston: McGraw-Hill.
  16. keller, J. M., Subhiyah, R. G.(1987). Course interest survey. Florida State University.
  17. Lawson, A. E., Abraham, M. R., & Renner, J. W.(1989). A theory of instruction: Using the learning cycle to teach science concept and thinking skills. NARST Monograph 1. Cincinnati: National Association for Research in Science Teaching.