DOI QR코드

DOI QR Code

Legitimacy of Digital Social Innovation and Democracy: Case of Online Petition and Public Problem Solution Project

디지털 사회혁신의 정당성과 민주주의 발전: 온라인 청원과 공공문제 해결 사례를 중심으로

  • 조희정 (이화여자대학교 경영연구소) ;
  • 이상돈 (서울디지털재단) ;
  • 류석진 (서강대학교 정치외교학과)
  • Received : 2016.04.28
  • Accepted : 2016.05.23
  • Published : 2016.06.30

Abstract

This article analyzes the latest cases of Digital Social Innovation such as crowdsourcing and online petitions for public trouble-shooting in oder to demonstrate that public engagement of the citizens on decision making can enhance the quality of democracy. Digital Social Innovation contributes to citizen's participation on decision making and policy implementation with taking advantage of digital technologies of crowdsourcing and online petitions. Active civic engagement for decision making literally helps to improve and democratize government policy. These series of processes not only improve quality and efficiency of policy governance by building up transparency and effectiveness of policy itself but also enhance the throughput legitimacy. With this article, I quote and analyze various practices of Digital Social Innovation which we had substantiated to demonstrate the effectiveness of civic engagement for decision making to improve and enhance democracy. The hypothesis that the Digital Social Innovation attempted in various ways is a principal factor of democratization could be verified. Moreover, the practices of Digital Social Innovation helps the civic participation in policy making in modern society. Finally, this article suggests an implication of Digital Social Innovation as part of efforts to ensure the involvement of throughput legitimacy for the development of democracy.

이 글은 최근 주목받고 있는 온라인 청원과 공공문제 해결을 위한 크라우드 소싱 등 디지털 사회혁신(Digital Social Innovation) 사례를 분석하여 시민의 정책 관여가 민주주의에 기여하고 있음을 논증한다. 디지털 사회혁신은 크라우드 소싱이나 온라인 청원과 같은 디지털 기술을 활용하여 정책 수립과 집행 과정에 시민의 참여를 보장하기 위해 노력하는 것이다. 시민의 적극적인 정책 개입을 통해 정책 수립 과정은 물론 정책 자체의 민주성을 강화하는 일련의 과정은 개입 정당성(Throughput Legitimacy)이 강화되는 효과를 가진다. 시민의 동의와 협의 과정은 정책의 투명성, 효과성을 강화함으로써 정책 거버넌스의 질과 효능감을 향상시킬 수 있는 것이다. 이 글에서는 개입 정당성이 민주주의의 발전에 기여할 수 있다는 점을 경험 연구로 증명하기 위해 디지털 사회혁신의 다양한 사례들을 분석하였다. 이를 통해 그 동안 산발적이고 다양하게 시도되었던 디지털 사회혁신이 민주주의의 발전적 요소를 가지고 있고, 다양한 가치를 내재하고 있는 현대 사회의 시민의 참여 효능감을 높이는데 일조하고 있다고 평가하였다. 마지막으로 민주주의의 발전을 위한 개입정당성을 확보하기 위한 노력의 일환으로 디지털사회혁신이 가지는 함의에 대해 제시하였다.

Keywords

References

  1. 이관후 (2015a). "정당성은 빌려올 수 있는가." 정치사상연구, 21(1): 83-108.
  2. 이관후 (2015b). "정치적 정당성의 기초에 대한 비판적검토: 법, 동의, 정의, 토의를 중심으로." 현대정치연구, 8(2): 97-122.
  3. 이진순 (2015). "듣도 보도 못한 정치."스토리펀딩 연재글 (https://goo.gl/nLiR8s, 검 색 일 : 2016.01.20).
  4. 조희정.박설아 (2012). "정당의 소셜 미디어 활용 현황과 과제: 의제.자원.확산 전략을 중심으로." 한국정치학회보, 46(1): 113-140.
  5. 조희정.이상돈 (2011). "네트워크 사회의 사회적 개인의 발현과 공조: 소셜 미디어를 활용한 의제제안.의제연결.집단화 과정을 중심으로." 시민사회와 NGO, 9(2): 231-267.
  6. 진미경 (1994). "현대 민주주의와 정당성 이론." 한국정치학회보, 27(2): 97-108.
  7. 한국정보화진흥원 (2012a). IT를 통한 사회혁신 사례 : 빈곤, 환경, 재난, 부패, 저개발 국가 지원, 인류의 난제 해결. 서울: 한국정보화진흥원.
  8. 한국정보화진흥원 (2012b). 핀란드에서 배우는 사회혁신 전략 : IT 마인드(개방, 공유, 참여, 소통, 협력)기반의 사회 혁신. 서울: 한국정보화진흥원.
  9. 한국정보화진흥원 (2015). 디지털 사회혁신: ICT를 통한 착한 상상. 서울: 한국정보화진흥원.
  10. 한국정보화진흥원 (2016). ICT를 통한 착한 상상 프로젝트: 2015년 주요 성과 및 국내외 사례. 서울: 한국정보화진흥원.
  11. Aitamurto, Tanja (2012). Crowdsourcing for Democracy: A New Era in Policy-Making. Helsinki: Parliament of Finland: Publication of the Committee for the Future.
  12. Auditore, Peter (2011). "The Social Media Crescendo Effect."http://stumbleupon.com(Retrieved on: Mar 16, 2011)
  13. Beck, Ulrich.정일준 역 (2000). Die feindlose Demokratie. Reclam, Ditzingen. 적이 사라진 민주주의. 서울: 새물결.
  14. Beetham, David (1991). The Legitimation of Power. Macmillan: Houndmills.
  15. Benkler, Yochai.최은창 역 (2015). The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. Yale University Press. 네트워크의 부: 사회적 생산은 시장과 자유를 어떻게 바꾸는가. 서울: 커뮤니케이션북스.
  16. Blaug, Ricardo (2002). "Engineering Democracy." Political Studies, 50: 102-116. https://doi.org/10.1111/1467-9248.00361
  17. Brabham, Daren (2013). Crowdsourcung. MIT Press.
  18. Castells, Manuel.김양욱 역 (2015). Networks of Outrage and Hope: Social Movements in The Internet Age. Polity Press. 분노와 희망의 네트워크: 인터넷 시대의 사회운동. 서울: 한울.
  19. Christensen, Henrik Serup, Maija Karjalainen & Laura Nurminen (2014). "What does crowdsourcing legislation entail for the participants?: the Finnish case of Avoin Ministeri ."paper prepared for IPP 2014 Crowdsourcing for Politics and Policy. University of Oxford.
  20. Coleman, Stephen & Jay G. Blumler (2009). The Internet and Democratic Citizenship: Theory, Practice and Policy. Cambridge: Cambridge University Press.
  21. Dalton, Russell (2004). Democratic Challenges, Democratic Choices: the Erosion of Political Support in Advanced Democracies. Oxford: Oxford University Press.
  22. Dalton, Russell.서유경 역 (2020). Citizen Politics: Public Opinion and Political Parties in Advanced Industrial Democracies. Chatham House Pub. 시민정치론: 선진 산업민주주의 국가의 여론과 정당. 서울: 아르케.
  23. Dunn, J (1992). Democracy: The Unfinished Journey 508 BC to AD 1993. Oxford: Oxford University Press.
  24. Escher, Tobias (2011. 5a). WriteToThem: Analysis of users and usage for UK Citizens Online Democracy. mySociety.
  25. Escher, Tobias (2011. 5b). TheyWorkForYou: Analysis of users and usage for UK Citizens Online Democracy. mySociety.
  26. European Union (2014). Digital Social Innovation.
  27. European Union (2015). Growing a Digital Social Innovation Ecosystem for Europe. Gibson, Rachel, Marta Cantijoch, and Silvia
  28. Galandini (2014). The Third Sector and Online Citizen Empowerment: the Case of mySociety. ESRG Knowledge Exchange Programme. mySociety.
  29. Goldfarb, Jeffrey C.이충훈 역 (2011). The Politics of Small Things : The Power of the Powerless in Dark Times. University Of Chicago Press. 작은 것의 정치. 서울: 후마니타스.
  30. Howe, Jeff (2006). "The Rise of Crowdsourcing." Wired, 14(6).
  31. Howe, Jeff (2008). Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd is Driving the Future of Business. New York: Crown.
  32. Howe, Jeff. Crowdsourcing: Tracking the Rise of the Amateur.
  33. Knight, Ben (2014). "The Internet's Missing Link: Tools for Turning Talk Into Action." Personal Democracy Forum 2014 발표문.
  34. Lipset, Seymour M. 1981. Political Man: the Social Bases of Politics. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  35. Liu, Eric (2013). "Why ordinary people need to understand power." TED.
  36. Mancini, Pia (2014). "How to upgrade democracy for the Internet era." TED.
  37. Parkin, Frank (1982). Max Weber. Chichester: Ellis Horwood Ltd.
  38. Putnam, Robert D.정승현 역 (2009). BOWLING ALONE : The Collapse and Revival of American Community. Simon & Schuster. 나 홀로 볼링 : 사회적 커뮤니티의 붕괴와 소생. 페이퍼로드.
  39. Rumbul, Rebecca (2015). Who benefits from civic technology?. mySociety.
  40. Scharpf, Fritz W (2009). Legitimacy in the Multilevel European Polity. MPIfG Working Paper 09/1.
  41. Schmidt, Vivien (2013). "Democracy and Legitimacy in the European Union Revisited: Input, Output and 'Throughput'."Political Studies, 61(1): 2-22. https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.2012.00962.x
  42. Set l , Maija & Teo Schiller eds (2012). Citizens' Initiatives in Europe: Procedures and Consequences of Agenda-Setting by Citizens . Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  43. Sjoberg, Fredrik M, Jonathan Mellon, & Tiago Peixoto(2015. 2). The Effect of Government Responsiveness on Future Political Participation. World Bank's Digital Engagement Evaluation Team.
  44. Sternberger, Dolf (1968). " Legitimacy." International Encyclopedia of Social Science. New York: Macmillan.
  45. Surowiecki, J (2004). The Wisdom of Crowds. New York: Doubleday.
  46. Tetka, Jean Brice (2015). "Civic Engagement: the paradox of Crowdsourcing Lies."The Impacts of Civic Technology Conference 2015 발표문.
  47. Tufekci, Aeynep (2014). "Online social change: easy to organize, hard to win." TED.
  48. "Protesters : there's a fantastic new app for you."(https://goo.gl/qGNG4X, Retrieved on: Dec 20, 2015)