DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Elementary 2nd·3rd Students' Problem Solving Ability in Addition and Subtraction Problems with Natural Numbers

초등학교 2·3학년 학생들의 자연수의 덧셈과 뺄셈에 대한 문제해결 능력 분석

  • Jeong, So Yun (Eoryong Elementary School) ;
  • Lee, Dae Hyun (Department of Mathematics Education, Gwangju National University of Education)
  • Received : 2016.04.02
  • Accepted : 2016.04.28
  • Published : 2016.04.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the students' problem solving ability according to numeric expression and the semantic types of addition and subtraction word problems. For this, a research was to analyze the addition and subtraction calculation ability, word problem solving ability of the selected $2^{nd}$ grade(118) and 3rd grade(109) students. We got the conclusion as follows: When the students took the survey to assess their ability to solve the numerical expression and the word problems, the correct answer rates of the result unknown problems was larger than those of the change unknown problems or the start unknown problems. the correct answer rates of the change add-into situation was larger than those of the part-part-whole situation in the result unknown addition word problems: they often presented in text books. And, in the cases of the result unknown subtraction word problems that often presented in text books, the correct answer rates of the change take-away situation was the largest. It seemed probably because the students frequently experienced similar situations in the textbooks. We know that the formal calculation ability of the students was a precondition for successful word problem solving, but that it was not a sufficient condition for that.

본 연구에서는 자연수의 덧셈과 뺄셈에서 식으로 된 문제와 의미론적 측면의 유형별 문장제에 대한 학생들의 문제해결 능력을 분석하였다. 이를 위해 초등학교 2학년과 3학년 학생들을 대상으로 본 연구에서 제작한 검사 도구를 활용하여 조사연구를 실시하였다. 연구 결과, 덧셈과 뺄셈식과 문장제 모두에서 결과를 모르는 경우의 정답률이 가장 높았으며, 변화량을 모르는 경우와 처음량을 모르는 경우 순으로 정답률에 차이를 보였다. 덧셈 문장제에서는 결과를 모르는 경우에 합병 상황에서 첨가 상황보다 다소 높은 정답률을 보였으나, 전체적으로는 큰 차이가 없었다. 또 뺄셈 문장제에서는 구잔 유형의 정답률이 구차나 등화 유형의 정답률보다 높았으며, 등화 상황과 구차 상황의 정답률은 큰 차이를 나타내지 않았다.

Keywords

References

  1. 강지형, 김수환, 라병소, 박성택, 이의원, 정은실 (1999). 7차 교육과정에 의한 초등수학교육. 서울: 동명사. (Kang, G. H., Kim, S. H., Ra, B. S., Park, S. T., Lee, E. W., & Jeong, E. S. (1999). Elementary mathematics education by 7th curriculum. Seoul: Dongmyeongsa.)
  2. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부. (The Ministry of Education, Science and Technology (2011). Mathematics Curriculum. Seoul: M.E.S.T.)
  3. 교육부 (2013a). 1-2학년군 수학 (2). 천재교육. (The Ministry of Education(2013a). 1-2 grades group mathematics (2). Cheonjae education.)
  4. 교육부 (2013b). 1-2학년군 수학 (3). 천재교육. (The Ministry of Education(2013b). 1-2 grades group mathematics (3). Cheonjae education.)
  5. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부. (The Ministry of Education(2015). Mathematics Curriculum. Seoul: M.E.S.T.)
  6. 김진숙 (1998). 초등학교 수학교과서 문장제에 대한 문제해결 관점에서의 연구. 이화여자대학교 박사학위논문. (Kim, J. S. (1998). A study on the problem solving perspective about word problem in elementary school mathematics textbook. Doctoral dissertation in Ihwa woman university.)
  7. 김한나 (2005), 초등수학 교과서에 제시된 문장제 유형 분석. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위 논문. (Kim, H. N.(2005). An analysis on the word problem types in elementary school mathematics textbook. Master's dissertation in BNUE).
  8. 노영아(2007). 도형 영역의 오류 유형과 원인 분석에 관한 연구 : 초등학교 4학년을 중심으로. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문. (Noh, Y. A.(2007). A study on the error types and reason in figure area.. Master's dissertation in JNUE)
  9. 노현옥․정은실(2005). 초등학교 수학 교과서에 나오는 자연수의 사칙 연산 문장제 분석. 진주교육대학교 과학교육연구, 28, 1-19. (Noh, H. O., Jeong, E. S.(2005). An analysis on the word problem types of operation of natural number in elementary school mathematics textbook. Journal of JNUE' science education, 28, 1-19.)
  10. 박아영(2012). 초등 수학 문장제의 구조와 오류 유형 분석. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문. (Park, A. Y.(2012). An analysis on the word problem types and error types in elementary school mathematics textbook. Master's dissertation in GNUE)
  11. 전은미(2002). 아동의 수학 문장제 이해 방법과 문제해결 능력 사이의 관계. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위 논문. (Jeon, E. M.(2002). The relation of children's methods of understanding of word problem and problem solving ability. Master's dissertation in SNUE)
  12. 정소윤(2014). 교과서에 제시된 덧셈과 뺄셈 문장제 유형과 학생들의 문장제 해결 능력 분석. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문. (Jeong, S. Y.(2014). An analysis on the word problem types in textbook and children's word problem solving abilityin addition and subtraction. Master's dissertation in GNUE.)
  13. 조영신(2000). 문장제의 도식화 및 번안지도를 통한 문제해결 능력 신장 방안. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위 논문. (Cho, Y. S.(2000). A method of improvement of problem solving ability via diagraming and changing of word problem. Master's dissertation in BNUE.)
  14. 현종익(1999). 7차 교육과정을 반영한 초등수학교육론. 서울: 학문사. (Hyun, J. I.(1999). Elementary mathematics education reflected by 7th curriculum. Seoul: Hakmoonsa.)
  15. Baroody, A. J. & Coslick, R. T.(1998). Fostering children's mathematical power. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  16. Brousseau, G. (1997). Theory of Didactical Situations in Mathematics. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  17. Carpenter, T. P. & Moser, J. M.(1983). The acquisition of addition and subtraction concepts. In R. Lesh. & M. Landan(Eds.). The acquisition of mathematical concepts and processes, NY: Acaedmic Press.
  18. Charles, R. I. & Lester, F.(1982). Teaching Problem Solving : What, Why and How, CA: Dale Seymour Publication.
  19. Kantowski, M. G.(1981). Problem solving, Mathematics, Education Research : Implication for the 80'C Alexandra Virginia : Association for Supervision and Curriculum Development.
  20. Movshovitz-Hadar & Orit Zaslavsky(1987). An Empirical Classification Model for Errors in High School Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, Vol. 18, 163-172. https://doi.org/10.2307/749054
  21. Radatz, H. (1979). Error analysis in mathematics education. Journal for Research in Mathematics Education, 10, 163-172. https://doi.org/10.2307/748804
  22. Rosenthal, D. I. A. & Resnick, L. B.(1974). Children's solution processes in arithmetic word problems. Journal of education psychology, 66.

Cited by

  1. 한국과 미국 초등학교 3학년 학생들의 자연수 덧셈과 뺄셈 문제해결 분석 vol.19, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmec.2016.19.3.177