References
- 교육과학기술부 (2011). 수학 6-1. 두산동아(주). (Ministry of Education, Science & Technology (2011). Elementary school mathematics 6-1. Doosandonga(Inc.).)
- 교육부 (2014). 수학 4-2. (주)천재교육. (Ministry of Education (2014). Elementary school mathematics 4-2. Chunjae Education(Inc.).)
- 교육부 (2015a). 수학 5-1. (주)천재교육. (Ministry of Education (2015a). Elementary school mathematics 5-1. Chunjae Education(Inc.).)
- 교육부 (2015b). 수학 6-1. (주)천재교육. (Ministry of Education (2015b). Elementary school mathematics 6-1. Chunjae Education(Inc.).)
- 교육부 (2015c). 수학 6-2. (주)천재교육. (Ministry of Education (2015c). Elementary school mathematics 6-2. Chunjae Education(Inc.).)
- 교육부 (2015d). 수학 익힘책 5-1. (주)천재교육. (Ministry of Education (2015d). Elementary school mathematics workbook 5-1. Chunjae Education (Inc.).)
- 교육부 (2015e). 수학 5-1 교사용 지도서. (주)천재교육. (Ministry of Education (2015e). Teacher's guide for elementary school mathematics 5-1. Chunjae Education(Inc.))
- 교육부 (2015f). 수학 6-1 교사용 지도서. (주)천재교육. (Ministry of Education (2015f). Teacher's guide for elementary school mathematics 6-1. Chunjae Education(Inc.))
- 교육부 (2015g). 수학 6-2 교사용 지도서. (주)천재교육. (Ministry of Education (2015g). Teacher's guide for elementary school mathematics 6-2. Chunjae Education(Inc.).)
- 국립국어원 (2016). 표준국어대사전. http://stdweb2.korean.go.kr. 에서 2016년 1월 인출. (National Institute of Korean Language (2016). Basic Korean Dictionary, Extracted from http://stdweb2. korean.go.kr in January, 2016.)
- 권석일․박교식 (2011). 초등학교 수학 교과서에서의 용어 사용과 정의 방식에 대한 비판적 분석: 몇 가지 예를 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 15(2), 301-316. (Kwon, S. and Park, K. (2011). A critical analysis on usage and defining methods of terms in elementary mathematics textbooks in Korea centered in some examples. Journal of Elemen-tary Mathematics Education, 15(2), 301-316.)
- 김원경․조민식․방금성․김수미․배수경․오혜정 외 (2014). 중학교 수학 1. 비상교육. (Kim, W.., Cho, M., Bang, K., Kim, S., Bae, S., Oh, H. et al. (2014). Middle school mathematics 1. Visang (Inc.).)
- 나귀수 (2012). 초등학교 학생들의 넓이 개념 이해도 조사-초등학교 6학년 학생들을 중심으로-. 한국 초등수학교육학회지, 16(3), 451-469. (Na, G. (2012). Examining students' conceptions about the area of geometric figures. Journal of Elementary Mathematics Education, 16(3), 451-469.)
- 류희찬․류성림․이경화, 신보미, 강순모, 윤옥교 외 (2014). 중학교 수학 1. 천재교과서. (Lew, H., Ryu, S., Lee, K., Shin, B., Kang, S., Yoon, O. et al. (2014). Middle school mathemat-ics 1. Chanjae.)
- 박교식 (2013). 우리나라 초등학교 수학용어의 분석과 비판: 몇 가지 예를 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 17(1), 1-17. (Park, K. (2013). An analysis and criticism on mathematics terminologies used in elementary school mathematics: Focused on some examples, Journal of Elementary Mathematics Education, 17(1), 1-17.)
- 박교식․임재훈 (2005). 초등학고 수학 교과서에서 사용되는 무정의 용어 연구. 수학교육학연구, 15(2), 197-213. (Park, K. and Yim, J. (2005). A critical examination of undefined mathematical terms used in elementary school mathematics textbooks of Korea. Journal of Educational Research in Mathematics, 15(2), 197-213.)
- 백대현 (2011). 제7차와 2007년 개정 교육과정의 초등 학교 수학 교과서에 제시된 '약속'의 내용과 서술 방식의 비교 분석. 수학교육학연구, 21(3), 261-278. (Paek, D. H. (2011). A comparative analysis on the contents and statements of definitions in elementary school mathematics textbooks on the 7th and the revised 2007 curricula. Journal of Educational Research in Mathematics, 21(3), 197-213.)
- 우정호․박교식․이종희․박경미․김남희․임재훈 외 (2014). 중학교 수학 1. 두산동아. (Woo, J., Park, K., Lee, J., Park, K., Kim, N., Yim, J. et al. (2014). Middle school mathematics 1. Doosandonga.)
- 이강섭․최상기․왕규채․이강희․송교식․안인숙 외 (2014). 중학교 수학 1. (주)미래엔. (Lee, K., Choi, S., Wang, K., Lee, K., Song, K., Ahn, I. et al. (2014). Middle school mathematics 1. Mirae-n.)
- 임승현․박영희 (2011). 초등학교 6학년 학생들의 도형의 높이에 대한 이해 연구. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 141-159. (Im, S. H. and Park, Y. H. (2011). A study on the understanding of height concept of figures of sixth grade students of elementary schools. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 15(1), 143-159.)
- 황선욱․강병개․한길준․한철형, 권혁천, 김의석 외 (2014). 중학교 수학 1. 좋은책 신사고. (Hwang, S., Kang, B., Han, K., Han, C., Kwon, H., Kim, E. et al. (2014). Middle school mathematics 1. Sinsago.)
- Bell, M., Bell, J., Bretzlauf, J., Dillard, A., Flanders, J., Hartfield, R et al. (2007). Everyday mathematics. Wright Group/McGraw Hill.
- Charles, R. I., Crown, W., & Fennel, F. (2005). Mathematics, grade 6. Pearson Education.
- Clements, D. H., Malloy, C. E., Moseley, L. G., Orihuela, Y., & Silbey, R. R. (2005). Math, grade 6. McGraw Hill.
- Norwood, K. S., Roby, T., Mendoza Epperson, J. A. Dixon, J. K., Scheer, J. K., Wright, D. G et al. (2009). HSP math grade 6. Harcourt School Publishers.
- Reys, R., Lindquist, M., Lambdin, D., & Smith, N. (2012). Helping children learn mathematics (10th edition). John Wiley & Sons, Inc.
- Serra, M. (2008). Discovering geometry, Fourth ed., Key Curriculum Press.
Cited by
- 측정 영역의 문제해결 과정에서 나타나는 초등학교 6학년 학생의 오류 분석 vol.41, pp.3, 2016, https://doi.org/10.21796/jse.2017.41.3.480