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박람회 품질평가에 따른 시장세분화 및 특성분석 - 2014 제천한방바이오 방문객 대상 -

Market Segmentation and Characteristics by Fair Participants evaluation Quality - Based on Korean Medicine-Bio Fair 2014 Jecheon Korea -

  • 김기현 (경희대학교 일반대학원 컨벤션전시경영학과) ;
  • 허준 (동덕여자대학교 글로벌MICE전공) ;
  • 윤유식 (경희대학교 호텔관광대학)
  • Kim, Ki Hyun (Department of Convention & Exhibition Management, Kyunghee University) ;
  • Heo, Jun (Department of Global MICE, Dongduk W. University) ;
  • Yoon, Yoo Shik (Department of Convention Management, College of Hotel & Tourism, Kyunghee University)
  • 투고 : 2015.11.19
  • 발행 : 2016.03.31

초록

본 연구는 지역기반형 창조산업 육성을 목표로 산업전시, 지역민 향토축제, 그리고 대국민 문화축제의 제시를 통해 새로운 모델을 제시하고 있는 2014제천한방바이오박람회를 대상으로 시장세분화 연구를 실시하였다. 국내 많은 지역개최 박람회와 차별화를 위한 노력으로 새로운 유형의 지자체 차원에서 활성화 방안을 제시하기 위한 세분시장별 특성의 파악과 확인을 위한 연구의 필요성이 제기된다. 따라서 본 연구는 한방바이오박람회 방문객을 대상으로 총 308부의 유효표본을 활용하여 최종분석을 실시하였다. 요인분석을 실시한 결과 박람회품질평가요인은 행사내용, 박람회상품, 홍보안내, 편의시설, 접근성 등 5개 요인으로 구분되었다. 또한 박람회 품질평가에 따른 군집분석을 실시하여 접근성 추구집단, 홍보성추구집단, 그리고 다 품질 추구집단으로 군집명을 명명하였으며, 시장세분화를 위한 인구통계 및 일반적 특성의 교차분석을 실시하여 궁극적으로 박람회 개최를 통해 지역 활성화를 위한 방안을 도모하고, 발전에 기여할 수 있는 시사점을 제시하고자 하였다.

This study was to segment The 2014 Korean Medicine-Bio Fair visitors based on fair quality factors. From the on-site survey at the destination, a total of 308 useful sample were collected and analyzed in SPSS 21.0. From factor analysis, the result shows 5 quality types of 'fair product', 'convenient facilities', 'accessibility', 'promotional information' and 'contents.' Also Three different segmented groups were derived form clusters analysis, which are 'accessibility preference group', 'promotion preference group', and 'high quality preference group.' The result of this study indicated that there were significant differences in demographic, satisfaction and behavioral variables between these three segments. More theoretical and practical implication were discussed in the conclusion section.

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