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A Study on the Influencing Effects of the Sustainable Management Efforts on the Perceived Performance of Firms

지속가능경영 노력이 인지된 기업의 성과에 미치는 영향요인에 관한 연구

  • Myong Ki Keum (Department of Business Administration, Graduate School, Dankook University) ;
  • Jay In Oh (Department of Business Administration, Dankook University)
  • 금명기 (단국대학교 대학원 경영학과) ;
  • 오재인 (단국대학교 경영학부)
  • Received : 2015.12.31
  • Accepted : 2016.06.15
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The radical changes in the business environment have motivated firms to exert serious efforts in managing sustainable development. This study identified the effects of sustainable development on the perceived performance of firms from the viewpoint of the balanced scorecard. Independent variables include economic efforts (of efficiency and ethic of accounting and fairness), environmental efforts (management and energy control), and social efforts (consumer protection and contribution for local community). The result from the analysis of data collected in this research suggests that sustainable development efforts are the critical sources of the incorporated performance of firms. The consumer protection efforts of the local community determine the competitiveness of a firm in managing social responsibility and creating value and social activities. Efforts to reconsider efficiency determine the competitiveness of a firm, becoming the critical factors that determine sustainable performance. Energy control facilitates value creation for the environment through cooperation and harmonization with nature, resulting in sustainable business performances through the vitalization of practical establishments and operations. Sustainable management needs to meet international standards, cooperation, and harmony. These standards are based on the economic, environmental, and social efforts that enable firms to adopt sustainable management efforts that are suitable for their own systems.

급격한 환경 변화에 대응하기 위하여 많은 기업들은 지속가능경영을 기반으로 기업의 성과를 향상시키기 위해 노력을 기울이고 있다. 이러한 변화에 민첩하게 대응하고 생존하기 위해서는 무엇보다도 기업성과에 미치는 영향 요인을 파악하여야 한다. 본 연구에서는 Kaplan and Norton(1992)에 의해 소개된 Balance Score Card(BSC) 관점의 기업성과를 활용하여 지속가능경영 노력을 수행하고 있는 기업에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 문헌고찰 결과 본 연구에서 채택된 요인 및 독립변수는 경제적 노력(효율성 제고, 윤리 확대), 환경적 노력(환경경영, 에너지 관리), 그리고 사회적 노력(소비자 보호, 지역사회 기여도)으로 구성되었다. 회귀분석을 통한 가설 검정 결과 효율성 제고, 윤리경영, 에너지 관리, 소비자 보호, 지역사회 기여도가 기업성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과 시사점은 지역사회 기여도와 소비자 보호 노력은 기업의 경쟁력을 결정한다. 다양한 커뮤니케이션 강화를 통하여 사회적 책임경영 실현과 소비자 및 지역사회 공헌활동을 추구할 수 있는데, 이를 통하여 지역사회 기여도와 소비자 보호 노력은 기업의 지속가능경영의 원동력이 된다. 효율성 제고 노력은 생산성 및 수익성 등 지속가능한 기업성과를 결정하는 주요 요인이 된다. 경영 분석을 통하여 지속가능한 성장기반을 강화하여 지속적인 기업성과를 추구할 수 있는 원동력이 된다. 환경적 요인 중 에너지 관리 노력은 지속가능한 기업 성과에 영향을 미친다. 글로벌 경쟁시대를 맞이하여 지속가능경영 노력은 기업성과에 지대한 영향을 미치는 요인으로 등장하였다. 경제적, 환경적, 사회적 노력의 기본 틀을 중심으로 균형과 조화를 이루면서, 국제적 기준에 부합되고 해당 기업에 적절한 지속가능경영 노력을 수립, 추진해야 할 것이다.

Keywords

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