References
- 김근규 (2013, 11). A r eview of contempor ary issue of par ental education and family studies in the US. 2013 한국아동학회 추계학술대회 주제발표2 논문, 서울.
- 김명희, 심윤희 (2012). 부모가 바라보는 유아 포트폴리오 평가와 평가참여. 한국유아교육.보육행정연구, 16(2), 31-57.
- 김안나 (2014). 유아교사의 조직몰입, 심리적 안녕감이 직무만족도에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 21(4), 163-182.
- 경상일보 (2015). 건강한 영유아 보육환경 조성을 기대하며. http://www.ksilbo.co.kr/news/articleView.html?idxno=493868 에서 2015년 8월 18일 인출
- 박영태, 변수정 (2013). 동화활용 대화식 저널쓰기와 이야기나누기가 유아의 문자언어표현력에 미치는 효과. MeFOT 창의인성연구, 2(1), 143-161.
- 변수정 (2013). 동화활용 대화식 저널쓰기와 이야기나누기가 유아의 문자언어표현력, 동화이해력 및 사회정서발달에 미치는 효과. 동아대학교 대학원 박사학위논문.
- 우혜원 (2008). 마르틴 부버의 '만남의 철학'에 기초한 유아보육프로그램의 교안개발. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 육아정책연구소 (2010). 유치원 교원 양성 및 임용 체제 개선 방안. 유아교육선진화기반 조성 사업 보고서. 서울: 한화출판사.
- 안선희 (2013). 교사-유아관계의 질과 교사-유아 상호작용 및 유아의 기질과의 관계. 한국보육지원학회지. 9(1), 281-299.
- 안정현 (2015). 유아교사의 직무만족도 및 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 관계. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 연미숙 (2004). Journal 쓰기를 이용한 영어 쓰기 지도에 관한 연구. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 윤갑정, 손환희 (2014). 예비.현직 유아교사가 생각하는 부모-교사 파트너십. 생태유아교육연구, 13(2), 215-240.
- 이기숙 (2001). 유아교육과정. 서울: 교문사.
- 이용숙, 김영천 (1998). 교육에서의 질적 연구: 방법과 적용. 서울: 교육과학사
- 이원영, 배소연 (2000). 유아기 자녀를 둔 어머니들의 부모교육 내용에 대한 요구. 아동학회지, 21(2), 17-31.
- 이은희 (2006). 대화식 저널 쓰기가 초기 문식성에 미치는 효과. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 이진숙 (2001). 유아의 애착표상과 교사-유아관계 및 사회적 능력간의 관계. 경희대학교대학원 박사학위논문.
- 임선아 (2011). 아동의 학업성취에 미치는 부모참여 효과: 2-수준 위계적 선형모형 검증. 아동교육, 20(4), 221-233.
- 전금실 (2007). 대화식 저널 쓰기가 아동의 문자언어표현에 미치는 효과. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 정영철 (2011). 대학생들의 대화식 저널쓰기의 이점과 대화의 양상. 현대영미어문학, 29(3), 41-65.
- 조정심 (2001). 대화식 저널 쓰기가 EFL 학습자의 쓰기 능력과 태도에 미치는 영향에 대한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문.
- 최영혜 (2014). 영아반 교사와 유아반 교사의 직무만족도 비교. 울산대학교 교육대학원 석사학위논문.
- Arthur, G. M. (1998). Using dialogue journals to promote learning in a multicultural teacher education course. Remedial & Special Education, 19(1), 32-45. https://doi.org/10.1177/074193259801900104
- Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology, 35(1), 61-79. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
- Brock, D. R, Green, V. P. (1992). The influences of social context on kindergarten journal writing. Journal of Research in childhood Education, 7(1), 5-109. https://doi.org/10.1080/02568549209594835
- Carter, S. (2002). The impact of parent/family involvement on student outcomes: An annotated bibliography of research from the past decade. Eugene, OR: Consortium for Appropriate Dispute Resolution in Special Education
- Chung, H. (2001). Reflective journal writing in the foreign language classroom(korean II). Unpublished thesis for the Master's degree of Science, Southern California University, Los Angeles, CA, USA.
- Curry, N. E., & Johnson, C. N. (1990). Beyond self-esteem: Developing a genuine sense of human value. Washington, D.C: National Association for the Education of Young Children.
- Elliott, R. (2003). Sharing care and education: Parents' perspectives. Australian Journal of Early Childhood, 28(4), 14-21.
- Epstein, J. L. & Sanders, M. G. (2006). Prospects for change: Preparing educators for school, family, and community partnerships. Peabody Journal of Education, 81(1), 81-120. https://doi.org/10.1207/S15327930pje8102_5
- Fulwiler, T. (1987). Writing and learning in grade three. In T. Fulwiler, (Eds.), The Journal book (pp. 193-197). Portsmouth, NH: Heinemann.
- Forlin, C., & Hopewell, T. (2006). Inclusion-The heart of the matter: Trainee teachers’perceptions of a parent’s journey. British Journal of Special Education, 33(2), 53-61.
- Gambrell, L. (1985). Dialogue Journals: Reading-Writing Interaction. The Reading Teacher, 38(6), 512-515.
- Garner, P. W., & Estep, K. (2001). Emotional competence, emotion socialization and young children’s peer-related social competence. Early Education and Development, 12(1), 29-48. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1201_3
- Gelfer, J. I. (1991). Teacher-Parent Partnerships. Childhood Education, 67(3), 164-167. https://doi.org/10.1080/00094056.1991.10521602
- Goldstein, L. (2001). Teaching with love: A feminist approach to early childhood education, 사랑으로 가르치기(염지숙 옮김). 서울: 창지사(원판 1997).
- Guestein, S. (1983. March). Writing a dialogue journal. Paper presented at the annual meeting of the Teachers of English to Speakers of Other Languages. 17th, Toronto, Ontario, Canada. (ERIC Document Reproduction Service No. ED256155).
- Hedges, H., & Lee, D. (2010). 'I understood the complexity within diversity': preparation forpartnership with families in early childhood settings. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 38(4), 257-272. https://doi.org/10.1080/1359866X.2010.515939
- Krol, C. A. (1996). Preservice teacher education students' dialogue journals: with characterizes students' reflective writing and a teacher's comments. Paper presented at the Annual Meeting of the Association of Teacher Education, St. Louis, MO, USA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED395911).
- Laible, D., & Song, J.(2006). Constructing emotional and relational understanding: The role of affect and mother-child discourse. Merrill-Palmer Quarterly, 52(1), 44-69. https://doi.org/10.1353/mpq.2006.0006
- Lingley, D.(2005). Spoken Features of Dialogue Journal Writing. Asian EFL Journal, 7(2), 48-67.
- Lopez, E. B.(1990). Dialogue Journal Writing in Kindergarten and First Grade Classroom. Retrieved August 23, 2015 from http://eric.ed.gov/?id=ED324115.
- Marsh, H. W., Craven, R. G., & Debus, R.(1991). Self-concept of children 5 to 8 years of age: Measurement and multidimensional structure. Journal of Educational Psychology, 83(3), 377-392. https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.3.377
- McGrath, M.(1992). Writing before speaking: How the dialogue journal stimulates conversation. Unpublished master's degree. Biola University, California.(ERIC Document Reproduction Service No. ED347830).
- McWhirter, A.(1990). Whole Language in the Middle School. The Reading Teacher, 43(8), 562-565.
- OECD(2001). Starting Strong: Early Childhood Education and care. Paris: OECD
- O'Malley, J. M. & Pierce, L. V. (1996). Authentic assessment for English language learners. MA: Addison-Wesley.
- Peregoy, S. F., & Boyle, O. F. (2001). Reading, writing and learning in ESL. NY: Addison Wesley Longman.
- Peyton, J., & Reed, L.(1990). Dialogue journal writing with nonnative English speakers: A handbook for teachers. Alexandria, VA: TESOL.
- Roopnarine, J. & Johnson, J.(2010). Approaches to Early Childhood Education, (5th ed). 영유아프로그램의 다양성과 역동성(이진희 외 공역). 서울: 아카데미프레스(원판 2009).
- Routman, R.(1991). Invitation: Changing as teachers and learners K-12. NH: Heinemann
- Rudasill, K. M., & Rimm-Kaufman, S. E. (2009). Teacher-child relationship quality: The roles of child temperament and teacher-child interactions. Early Childhood Research Quarterly, 24(2), 107-120. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2008.12.003
- Russo, G. M. (1987). Writing: An interactive experience. In Rivers, W. M.(Ed.), Interactive language teaching (pp.83-92). NY: Cambridge University Press.
- Shuy, R. (1987). Research Currents: Dialogue as the way of Learning. Retrieved August 23, 2015 from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/934/1676.
- Staton, J. (1987). Dialogue journals. Language Arts, 65(2), 198-201.
- Tompkins, G. (2000). Teaching writing: Balancing process and product(3rd ed). Columbus, OH: Merrill.
- Warren, S. R., & Quintanar, A. (2005). Voices from the school community: Latino parent volunteers talk about parent involvement and schooling. Journal of Urban Learning, Teaching and Research, 1, 49-64.