Development of Fashion Design Based on the Formative Characteristics of Cubism Arts

큐비즘 회화의 조형적 특성을 응용한 의상 디자인 개발

  • Lin, Huishun (Dept. of Fashion & Design, Yanbian University) ;
  • Cong, Xiaoning (YINGER Fashion Group, Shenzhen City, Guangdong Province)
  • 임혜순 (중국연변대학교 의상디자인학과) ;
  • 충쇼우닝 (중국광동성 심천시 YINGER 패션그룹)
  • Received : 2015.10.22
  • Accepted : 2015.12.04
  • Published : 2016.02.28

Abstract

This study through the literature research to understand the most representative art trend - the definition and evolution of the Cubism in the early 20th century, and through the analysis on the representative painter's works, such as works of Pablo Ruiz Picasso and Georges Braque, This article raises the unique characteristics of the Cubist painting, such as geometry modeling, simultaneity, transparency, collage, deconstruction and reconstruction, etc. On the basis of theoretical research in this study, in order to meet the novelty and originality of clothing design requirements in the field, this research uses the modeling characteristics of the Cubist painting, designs and makes five sets of works in costume designing. Research findings are as follows, 1) According to the geometry modeling, split garment surface into triangle or irregular polygon shaped. 2) Show front and side images of the characters in the same garment surface. 3) Overlapping the images of the characters in the same garment surface. 4) Make use of composite materials to express the characters. 5) Disassemble the characters recombine them in an abstract painting way. These works mainly completed by adopting some techniques like Patchwork and Figurative painting. The colors consist of red, yellow and blue caused "Three primary colors series" to achieve the goal of expanding visual effect. Additionally, for the sake of the formal beauty-deformation distortion, symmetric and asymmetric, for instance the structure of the costume adopts formal beauty technique.

Keywords

References

  1. 김석호외. (2009). 큐비즘적 요소를 응용한 도자 조형. 한국콘텐츠학회논문지, 9, 622-629.
  2. 김소희. (1996). 현대건축에 표현된 '투명성'에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김영나. (2006). 서양 현대미술의 기원. 서울: 시공사.
  4. 김진숙. (1996). 큐비즘과 르꼬르뷔제 작품의 관련성 고찰. 전남대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 노윤선. (1994). 꼴라쥬(Collage)를 응용한 패션 일러스트레이션. 이화여자대학교 석사학위논문.
  6. 박은희. (2008). 피카소의 조형성에 근거한 샤넬의상 연구. 한국의류산업학회지, 10, 3, 342-352.
  7. 박정인, 이연희. (2015).인체 골격의 X-ray 투사 이미지를 활용한 패션디자인. 한국의상디자인학회지, 17(3), 24-25.
  8. 손연훈. (1994). 피카소의 입체주의에 관한 연구. 한남대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 양승규. (2010). 큐비즘, 현실과 허구의 경계가 무너지다: 오브제의 침몰과 파편화:'큐비즘'의 도래, Collage와 Object의 출현. 공주대학교 대학원 석사학위 논문.
  10. 윤미정. (2006). 큐비즘의 투명성을 적용한 전이공간 조경설계에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 윤정아, 이연희. (2013). 큐비즘이 활용된 현대 패션디자인의 조형적 특성. 한국의상디자인학회지, 15(4), 209-221
  12. 이경훈. (1983). 큐비즘이 근대건축운동에 미친 영향에 관한 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 이동근. (2003). 큐비즘회화의 조형성을 응용한 현대의상디자인. 계명대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 이석우. (1996). 20세기 미술사. 서울: 열화당.
  15. 이재민. (1986). 입체주의의 오브제에 있어 꼴라쥬 기법에 대한 연구. 교육논총, 6, 479-485.
  16. 정연자. (1998). 복식에 표현된 큐비즘에 관한 연구. 복식, 39, 99-111.
  17. 정애희, 이연희. (2014). 훈데르트바서 회화 작품을 응용한 니트웨어 디자인. 한국의상디자인학회지, 16(2), 11-12.
  18. 천수원. (2003). 입체주의. 서울: 한길아트.
  19. 최예리. (2013). 현대패션에 나타난 큐비즘스타일 패션연구. 경희대학교 석사학위논문.
  20. 홍주영. (2014). 큐비즘 회화의 조형적 특성을 활용한 헤어아트. 서경대학교 박사학위논문.
  21. H.W.잰슨&A.F.잰슨 외. (2001). 서양미술사. 서울: 미진사.
  22. Neil Cox. (2003). 입체주의(천수원 역). 서울: 한길아트.
  23. William Stanley Rubin (1989). Picasso and Braque: Pioneering Cubism. New York: Museum of Modern Art. 38