DACUM Job Analysis of Die and mold makers for Apprenticeship education of Specialized high school

특성화고 산학일체형 도제교육을 위한 금형제작원의 DACUM 직무분석

  • Kim, Jong-Wook (Korea Research Institute for Vocational Education & Training) ;
  • Kim, Ji-Won (Korea National University of Education) ;
  • Kim, Jinsoo (Korea National University of Education)
  • Received : 2016.01.31
  • Accepted : 2016.03.12
  • Published : 2016.03.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze job of die and mold makers for apprenticeship education of specialized high school using DACUM method. The contents of this study were to identify the duties, specific tasks performed and the level of importance, difficulty, frequency and entry level on each task. This study also make out a DACUM chart of die and mold makers for apprenticeship education of specialized high school. The DACUM committee, which consisted of one facilitator, nine die and mold experts, one recorder and one coordinator, was established to conduct DACUM. The conclusions are as follows; First, this study defines a die and mold makers as 'a person who make it possible to manufacture/assemble/inspect die and mold parts using various machine tool'. Second, duties in job of die and mold makers for apprenticeship education were total 12 and total tasks in job of die and mold makers for apprenticeship education were 86. Third, this study determine the level of importance, difficulty, frequency and entry level about each task. Finally, this study make out a DACUM chart of die and mold makers for apprenticeship education of specialized high school based on the results of DACUM job analysis. And knowledge, skills, tools, and positive behaviors, future trends/concerns about die and mold makers for apprenticeship education of specialized high school were presented.

이 연구의 목적은 DACUM 직무 분석기법을 활용하여 특성화고 산학일체형 도제교육을 위한 금형제작원 직무를 분석하는 것이다. 연구의 내용은 금형제작원의 직무를 구성하는 임무와 수행 작업을 도출하여 순서를 매기기한 후, 수행 작업별 중요도, 난이도, 빈도를 정하고 산업체에 취업할 당시 수행할 수 있는 최소한의 작업을 구분하여 제시하는 것이다. 최종적으로 직무분석 결과를 토대로 산학일체형 도제학교의 금형제작원 DACUM 차트를 개발하였다. DACUM 직무 분석을 위한 DACUM 위원회는 Level-I 라이센스를 취득한 DACUM 분석가 1명, 5년 이상 경력을 가진 데이컴 위원 9명, 서기 1명, 실무자 1명으로 구성하여 직무분석을 수행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 산학일체형 도제학교의 금형제작원이란 설계된 도면에 따라 원자재와 부자재를 사용하여 가공기계와 공구로써 금형을 사상, 가공, 조립하는 자로 정의하였다. 둘째, 금형제작원의 직무 영역은 12개의 임무(duties)와 86개의 수행 작업(tasks)이 도출되었다. 12개 임무(금형 설계 검토, 원자 부자재 입고 확인, 사출 금형 가공, 가공품 완성 여부 확인, 사출 금형 래핑 습합, 조립 시 사출, 프레스 금형 가공, 프레스 금형 사상 조립, 다이 스포팅, 금형 트라이 아웃, 품질 육성, 금형 출하) 중에서 가장 많은 수행 작업을 도출한 임무는 '프레스 금형 사상 조립'으로 9개의 수행 작업이 확인되었다. 셋째, 각 작업마다 중요도, 난이도 및 빈도를 정도에 따라 각각 높음(A), 보통(B), 낮음(C)으로 구분하고, 전문가들의 합의를 통해 입직 초기에 갖추어야 할 핵심 능력인지의 여부를 구분하였다. 넷째, 직무 분석 결과를 토대로 산학일체형 도제학교의 금형제작원 DACUM 직무분석 차트를 개발하였다. 또한 금형제작원 직무에 종사하면서 필요한 일반 지식과 능력, 사용되는 공구, 기계, 자재 및 소모품의 목록을 끌어내고, 금형제작원의 장래 직업의 전망과 특성을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 2015년 산학일체형 도제학교 지원사업 추진 계획.
  2. 교육부, 고용노동부(2015). 일자리 미스매치 해소와 청년고용을 위해 함께 뛴다. 보도자료.
  3. 김판욱(2005). 데이컴 핸드북. 충남대학교 공업교육연구소.
  4. 김홍순(2015). 산학일체형 특성화고 도입 및 확대 추진. 교육정책네트워크 정보센터.
  5. 김동연 외(2013). DACUM법에 의한 마이스터고의 태양전지과 교육과정 개발. 교원교육, 29(3), 237-254.
  6. 김진옥, 김종욱, 김진수(2015). DACUM 기법에 의한 초등 로봇지도교사의 직무 분석. 실과교육연구, 21(4), 183-204.
  7. 변숙영, 장명희, 서지연(2007). DACUM법에 의한 지역아동복지사 직무분석에 관한 연구. 직업교육연구. 26(3), 187-207.
  8. 이창훈 외(2015). 데이컴(DACUM) 기법을 활용한 기계.금속 교사의 직무 분석. 대한공업교육학회지, 40(2), 130-154.
  9. 전승환(2014). 스위스의 현장중심 도제식 직업교육이 한국교육에 주는 시사점. 2014 세계교육정책 인포메이션, 한국직업능력개발원.
  10. 정주연, 최희선(2013). 도제훈련제도의 국가별 특성 및 한국직업훈련제도 개편에 대한 시사점, 산업연구원.
  11. 정태화(2015). 교육개발. 한국교육개발원. Autumn. Vol.42 No.3; 39-45
  12. 주인중 외(1998). 금형원 직무분석. 한국직업능력개발원.
  13. 최수정 외(2012). 일 기반 학습 활성화를 위한 산학협력 제도 및 법령 정비 방안 연구(I). 한국직업능력개발원.
  14. 최수정 외(2013). 산업현장 일.학습 지원방안 연구, 한국직업능력개발원.
  15. 한국표준직업분류(2007). 금형원. 통계분류포털.
  16. Norton, R. E. (1997). DACUM Handbook, Columbus: Center on EducatIon and TraInIng for Employment, College of EducatIon, The OhIo State UnIversIty.
  17. Norton, R. E., McLennan, K. S (1997). DACUM: BrIdgIng the gap between work and performance. The OhIo State UnIversIty and Dafasco Inc., ED418210.
  18. Norton, R. E., Moser, J (2008). DACUM handbook (3rd ed.). Columbus. OH: The OhIo State UnIversIty, College of EducatIon, Center of EducatIon and TraInIng for Employment.
  19. KIng, S. L (1999). The DACUM Process and Its Usefulness In Task AnalysIs for InstructIonal Develope rs.
  20. McCormIck, E. J. (1976). Job and task analysIs, In M. D. Dunnette (ed.), Handbook of IndustrIal and OrganIzatIonal Psychology: ChIcago: Rand McNally.