DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Channel 4's Station Identification: focused on 'Modular Typography'

  • John, Adjah (Department of Visual Communication Design Hanbat National University) ;
  • Hong, Mi-Hee (Department of Visual Communication Design Hanbat National University)
  • Received : 2016.02.01
  • Accepted : 2016.03.03
  • Published : 2016.03.31

Abstract

British TV Channel 4 is one of the famous TV Channel in the world. Its station ID has also played a leading role in the developments of Motion Graphics including station IDs. This station ID's main visual design concept is its name and an iconic logo '4' at the same time. The first channel 4 station ID was designed by using modular typography to construct the iconic '4'. Modular typography is a technique of creating letters with similar elements. Channel 4's station ID was constructed from coloured polygons. The polygons split and converge at the same point in 3D space. Modularity in Channel 4's station ID is evidenced by the similar units of polygons. After the first station ID, Channel 4 was re-branded. Eventhough the station IDs which followed did not use coloured and geometrical polygons, modularity is seen in most of the station IDs especially between 2004 - 2011. In these station IDs, the iconic '4' is formed from similar natural and environmental objects like rocks, buildings, lights etc. In this analysis paper, there is a visual narrative on the history of Channel 4, the concept of modular typography in the original station ID and the application of modular typography in other Channel 4's station IDs.

영국 TV 채널인 채널 4는 세계적으로 가장 유명한 채널 중의 하나다. 그 채널 4의 스테이션 ID 역시, 스테이션 아이디를 포함한 모션 그래픽 발전에 선두적인 역할을 해왔다. 이 스테이션 아이디의 메인 디자인 컨셉은 이 채널의 이름이자 동시에 상징적인 채널 4의 로고 '4'이다. 채널 4 에서 처음으로 컴퓨터로 제작된 스테이션 아이디에는 모듈라 타이포그래피가 사용되었다. 모듈라 타이포그래피는 글자를 비슷한 형태로 만들어내는 서체 디자인 기술인데, 채널 4의 스테이션 아이디는 컬러풀한 다각형으로 구성되어있다. 이 다각형들은 흩어졌다가 같은 3디 초점으로 모여든다. 또한 채널 4 스테이션 아이디의 모듈 방식은 비슷한 다각형들로 증명된다. 첫 번째 스테이션 ID 이후, 채널 4는 브랜화되었다. 특히 2004년부터 2011년 사이의 채널 4 스테이션 아이디에서 채널 4의 모듈 타이포그래피 특징들이 많이 보인다. 아이콘 '4'는 돌, 건물, 빛 등의 자연적 환경과 인위적 환경으로부터 소재를 갖고 온다. 이 논문에서는 채널 4의 역사, 첫 번째 스테이션 아이디와 그 이후 채널 4의 스테이션 아이디들에 적용된 모듈방식에 대한 시각적인 묘사가 포함되어 있다.

Keywords

References

  1. Brownie B., Transforming Type: New Directions in Kinetic Typography, Bloombury, 2015, Pg. ix
  2. 한창완, 디지털콘텐츠의 기술기반 진화모델연구, 한국만화애니메이션학회, Vol.-No.10 (2006), pp. 159-178.
  3. Willen B., Nolen S. Lettering & Type: Creating Letters and Designing Typefaces, Prineton Achitectural Press, 2009, Pg. 60
  4. Raizman D., History of Modern Design: Graphics and Products Since the Industrial Revolution, Lawrence King Publising Ltd,2003, Pg 191
  5. Ruxandra Duru EINA," Type Foundries today, A study of the independent type foundry industry", 2011
  6. Lawson A., Anatomy of a Typeface, David R. Gordine Publishing Inc.,1999, Pg 338
  7. Hobson D., Channel 4: The Early Years and the Jeremy Isaacs Legacy, I.B. Tauris,2 008 Pg. 2
  8. The House of Lords, The British Film and Television Industries--Decline Or Opportunity?, Volume II, ,2010 Pg 467-468
  9. Lander R. Graphic Design Solutions 5th Edition, Wadsworth Cengage Learning,2014, pg. 240
  10. 이영미, 애니메이션 기법을 활용한 TV방송국 Station ID 디자인에 관한 연구, 한국애니메이션학회, Vol. No. 3 (2007), pp.197-218
  11. 임효영,이은석, TV채널 브랜딩요소를 통한 CATV Station ID의 인지효과연구 : 케이블 채널 OCN, ch CGV를 중심으로, 한국디자인지식학회, Vol. No. 12 (2009), pp.35-44
  12. Ellen Lupton E., Phillips Cole J., Graphic Design: The New Basics, Princeton Architectural Press, 2008 Pg. 161-167
  13. Brownie, B."Modular construction and anamorphosis in Channel 4 idents: past and present". Journal of Media Practice, 14(2), 93-110. 10.1386/jmpr.14.2.93_1
  14. McDonald P., Channel 4 and British Film Culture, Edinburgh University Press, 2014
  15. Van Sijll J. , Cinematic Storytelling, Michael Wiese Productions, 2015, Pg 172
  16. Simon B., Elements of Visual Design in the Landscape, Spoon Press, 2004, Pg. 54
  17. Bruce M., Film Production Technique: Creating the Accomplished Image, 5th Edition, Wadsworth Cengage Learning, 2009, Pg. 9
  18. Kuhn A., Westwel G., A Dictionary of Film Studies, Oxford University Press, 2012, Pg.211
  19. Williams R., The Non-Designer's Design Book,Peachpit Press, 2008, Pg. 51
  20. Samaroo M., The Complete Guide to Writing a Successful Screenplay: Atlantic Publishing Group Inc. 2013, Pg. 210
  21. http://labretgraphics.tumblr.com/post/118775070446/lambie-nairn
  22. http://www.iconofgraphics.com/Theo-Van-Doesburg/
  23. https://en.wikipedia.org/wiki/Bumper_(broadcasting) 2015.01.30.
  24. https://www.youtube.com/watch?v=C4yEQGykeR0, Accessed 2016.01.25.
  25. https://www.youtube.com/watch?v=_hSrNMX5Fig/accessed 2015.01.24.
  26. http://www.thisisfive.co.uk/presbits/channel4/channel42004c.shtml 2015.01.27.
  27. http://www.thisisfive.co.uk/presbits/channel4/channel42004b.shtml accessed 2015.01.29.
  28. http://dictionary.reference.com/browse/hedge?s=accessed 2015.01.29