DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Realization of In-game Animation

인 게임 애니메이션의 실재화에 관한 연구

  • Received : 2016.02.01
  • Accepted : 2016.03.03
  • Published : 2016.03.31

Abstract

This study investigated an evolutionary process of In-game Animation and researched on the action of realization establishing virtual reality. In-game Animation, functioning as contents to visualize games, is responsible for conveying information to achieve goals of games. In-game Animation which is affected by graphic technology was initiated with setting up indicators by dot and line. Followed by the development of technology, In-game Animation has pursued realization, after passing through processes of iconography, materialization, and dimensionalization. The realization of In-game Animation does not simply imitate the real world but creates meaning of reality by establishing space with various factors such as characters and background along with the story, under the premise of virtuality. The realization of In-game Animation is very important to provide the experience of immersion, as it forms a sense of presence through such visual tactility. The process to create meaning of reality provides gamers with experiences, and leads them to expand senses through visual perception and finally absorb the virtuality as reality. Therefore, the image of In-game Animation does not simply imitate the real world but creates meaning of reality by establishing space with various factors such as characters and background along with the story, under the premise of virtuality. The realization of In-game Animation is not limited to blindly portray a realistic image. In addition, the process of realization pursued by In-game Animation is an action to immerse in the game rather than a mere product of technological development.

본 연구는 인 게임 애니메이션의 진화과정을 탐구하고 가상현실을 구축하는 실재화의 작용을 연구하였다. 인 게임 애니메이션은 게임을 가시화시켜주는 콘텐츠로 게임의 목표를 달성하기 위한 정보를 전달하는 역할을 담당하고 있다. 이러한 인 게임 애니메이션은 컴퓨터 그래픽 기술에 영향을 받아 점과 선으로 지표를 설정하는 것에서 시작하였으나 기술이 발달함에 따라 아이콘화, 구체화, 입체화의 과정을 거치며 발전하였고 오늘날 인 게임 애니메이션은 실재화를 추구하기에 이르렀다. 실재화는 시각적 촉각성에 의한 것으로 시각으로 정보를 전달받는 과정에서 사실과 같은 감각을 전달하거나 시각정보에 의해 새로운 감각을 전달받게 되는 것이다. 인 게임 애니메이션의 실재화는 시각적 촉각성에 의해 현전감을 형성하며 몰입의 경험을 제공하는데서 매우 중요하다. 때문에 인 게임 애니메이션의 이미지는 단순히 현실 세계에 대한 모방이 아니라 가상성의 전제하에 스토리에 따라 캐릭터와 배경 등의 요소를 통해 공간을 구축하여 실재의 의미를 형성하게 한다. 의미 형성 과정은 게이머에게 경험을 제공하고, 시각적 인지를 통해 감각을 확장시켜, 가상을 실재와 같이 받아들이도록 하는 것이다. 또한 경험의 만족을 위해 다양한 볼거리를 제공하는데 환상과 환영에의 한 스펙터클로 게이머의 상상력에 영향을 미치며 이미지를 통한 강력한 몰입작용을 느끼게 된다. 이처럼 인 게임 애니메이션이 추구하는 실재화의 과정은 단순히 기술발달에 따른 것이 아니라 게임으로 몰입하기 위한 작용이다. 따라서 인 게임 애니메이션은 게임의 특성에 맞추어 이미지를 구축하고 있으며 그렇기 위해 게임이 추구하는 가상적 세계에 맞는 다양한 요소가 조화를 이루며 실재화를 이루고 있다. 정리하자면, 인 게임 애니메이션의 실재화는 무조건으로 사실적인 이미지를 묘사하는 것만 추구하는 것이 아니라 게임의 장르와 스토리, 게임의 세계관 등에 따라 새로운 세계를 형성하는데 집중하는 것이며 게이머의 상상력을 자극하여 게임으로 몰입하게 하기 위한 기능을 극대화하기 위한 중요한 장치라고 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 강대석, PC 게임의 Animation에 관한 연구 : Intro Animation을 중심으로, 기초조형학연구, Vol.4, No.1, 한국기초조형학회, 2003
  2. 김현식, 3D입체영상 콘텐츠의 몰입에 관한 연구, 건국대학교 문화콘텐츠학과 박사학위논문, 2013.
  3. 송미숙, 3D디지털 애니메이션에서 시각적 촉각성이 수용자의 현전감에 미치는 영향, 중앙대학교 첨단영상대학원 박사학위논문, 2015
  4. 심혜련, 사이버스페이스 시대의 미학. 살림, 2006
  5. 오은경, 뉴미디어시대의 예술, 연세대학교 출판부, 2008
  6. 이선영, 인 게임 애니메이션의 시스템 메커니즘 연구, 세종대학교대학원 박사학위논문, 2015
  7. 전정숙, 애니메이션의 감각적 리얼리티에 관한 연구, 홍익대학교, 박사학위논문, 2005
  8. 주창윤, 영상 이미지의 구조, 나남출판, 2003
  9. 주형일, 영상 매체와 사회, 한울, 2009
  10. 최정윤 입체애니메이션에서의 시각적 촉각성, 중앙대학교 박사학위논문, 2012
  11. John Berger, 강명구 역, 영상커뮤니케이션과 사회, 나남, 1997
  12. Grau, Oliver. Viryuelle Kunst in Geshiche und Gegenwart-Visuelle Strategien, 2. Auflage, Reimer, 2002, p.15
  13. 박영욱, 디지털 예술에서 몰입의 의미, 인문콘텐츠, Vol.11, 2008
  14. Lev Manovich(2001), Language of new media, 유원준, 뉴미디어아트와 게임예술, 커뮤니케이션북스, 2007
  15. Sean Homer,(2013), Jacques Lacan, 김서영 역, 라캉 읽기, 은행나무, 2014
  16. Clarke, S. g. & Haworth, J. T(1994). Flow' Experience in the Daily Lives of Sixth-Form Collect Students. British Journal of Psychology,
  17. NAVER, www.naver.com 검색어 : 폴리곤
  18. http://navercast.naver.com/contents.nhn?rid=2885&contents_id=15384
  19. http://navercast.naver.com/contents.nhn?rid=122&contents_id=5760