연고전 문화 읽기: 연고전과 여성 소외현상

Understanding of Yon-Ko-Jeon Culture : The Phenomenon of Women's Alienation in Yon-Ko-Jeon

  • 투고 : 2016.05.31
  • 심사 : 2016.07.11
  • 발행 : 2016.07.31

초록

본 연구의 목적은 연고전의 여성 소외현상을 구성원의 체험적 의미와 경험적 본질을 통해 고찰하는 데 있다. 이를 위해 현상학적 연구방법을 활용하여 연구 참여자 27명을 심층 면담한 결과, 현상에 대한 구성원의 다양한 인식과 대응 및 전략을 확인할 수 있었다. 두 대학(연세대학교, 고려대학교)의 구성원은 연고전의 여성 소외현상에 대해 문제의식이 없는 경우와 있는 경우로 구분되었다. 문제의식이 없는 구성원은 자연스러운 현상으로 인식했지만, 문제의식이 있는 구성원은 당위적인 현상, 불평등한 현상, 변화가 필요한 현상으로 인식하였다. 또한, 당위적인 현상으로 인식한 구성원은 수용하기의 대응방식과 방관자적 전략을 사용하였고, 불평등한 현상으로 인식한 구성원은 거부하기 대응방식과 안티(anti)·대안 연고전에 참여하는 전략을 사용하였다. 그리고 변화가 필요한 현상으로 인식한 구성원은 수정하기 대응방식과 대학 간 연대와 협력의 전략을 사용하는 것으로 나타났다. 본 연구에서 연구자는 연고전의 여성 소외현상에 대한 구성원의 다양한 체험적 의미를 구체적으로 살펴보고, 현상에 대한 이들의 경험적 본질을 문제의식, 인식과 대응, 전략으로 구조화하여 결론을 도출하였다.

By examining the constitutive characteristics of Yon-Ko-Jeon and analyzing the lived meanings and experiencing essence of students, this study details the students' awareness, responses, and strategies with regards to the phenomenon of women's alienation from Yon-Ko-Jeon. Students from the two colleges were divided into two groups- one which was aware of women's alienation from Yon-Ko-Jeon, and another group that was unaware of such a phenomenon. Students without awareness tended to perceive the alienation of women from Yon-Ko-Jeon as a natural phenomenon. On the other hand, the members who had awareness tended to see it as a phenomenon that was either justified, unequal, or in need of change. In the latter group, those who saw women's alienation as a justified phenomenon responded with tolerance and adopted a bystander strategy. Conversely, those who saw it as an unequal phenomenon responded with rejection and instead chose to adopt anti-/alternative Yon-Ko-Jeon strategies. The last group, which perceived women's alienation as a phenomenon in need of change, adopted correcting responses as well as intercollegiate solidarity and cooperation strategies. A generalization of the findings reveals that the students' experiencing essence of the phenomenon extends from critical thinking to awareness, response, and strategy in a step-by-step and sequential process. Through this study, it was found that the students' experiencing essence all follow a continuous thinking pattern, as illustrated in the diagram provided.

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