DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Satisfaction Factors and Evaluation of School Education System

학교교육시스템 만족도 요인 개발과 평가

  • Received : 2016.03.11
  • Accepted : 2016.04.01
  • Published : 2016.05.31

Abstract

This study focuses on the evaluation on the satisfaction of school education system based on perception levels of students corresponding to school locations. Twenty eight variables concerning with school education system were selected based on literature review and six factors such as reliability, sympathy, student supporting system, teachers' ability, principal physical environments, secondary physical environments were extracted by factor analysis. Satisfaction evaluation was performed by SERVPERP model based on perception level, and differences among respondents as well as school locations were analyzed by t-test and ANOVA. The results said there is no difference on teachers' ability factors. Especially, perception levels of students in rural area were lower than those in urban area except teachers' ability and secondary physical environments factors. Most respondents dissatisfy the school education system and they have no intention to recommend their school facilities (hardware) as well as educational programs (software) to other students in different schools.

이 연구는 학교의 소재에 따라 학생들이 학교교육시스템에 만족하는 인식의 정도를 평가하였다. 문헌연구를 통하여 학교교육시스템과 관련된 28개의 변수를 추출하였으며, 신뢰성, 공감성, 학생지원제도, 교원능력, 주요 물리적 환경, 보조 물리적 환경의 6가지 요인이 요인분석을 통해 추출되었다. 만족도 평가는 인식 수준에 기초하여 SERVPERF 모형을 적용하였으며, 응답자와 학교 소재에 따른 차이는 각각 t-test와 ANOVA로 분석하였다. 분석 결과 교원의 능력에서는 별다른 차이점이 없었다. 그러나 농촌지역 학생들의 학교교육시스템에 대한 만족도의 인식 수준은 교원능력과 보조 물리적 환경을 제외한 모든 요인에서 도시의 학생보다 낮았다. 또한 응답자들은 자신이 소속된 학교의 소재와 관계없이 학교 시설과 프로그램 포함하여 학교교육시스템에 불만족한다는 것을 보여 주었다. 특히 자신이 소속된 학교 시설(hardware)이나 학교운영시스템(software)을 타교에 추천하겠다는 의견은 거의 없었다.

Keywords