DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Math Motivation, Mathematically Affective Characteristics and Mathematical Achievements between Gifted and Non-gifted Students Based on Keller's ARCS Theory

영재학생과 일반학생의 ARCS 이론에 근거한 수학학습동기 비교와 수학 정의적 특성 및 학업성취도 간의 관계

  • Received : 2016.02.15
  • Accepted : 2016.03.29
  • Published : 2016.03.31

Abstract

The purposes of the study are to recognize importance of motivation in math education and to increase interest in students' motivation problem by comparing math motivation between mathematically gifted and non-gifted 5th graders based on Keller's ARCS theory and analyzing correlations between math motivation, mathematically affective characteristics and mathematical achievements. For this purpose, 436 students who were mathematically gifted and non-gifted 5th grade students were asked to take questionnaires and test to measure math motivation, mathematically affective characteristics and mathematical achievements. After analyzing the data, there are statistically differences in three educational factors between two groups. In addition, there are correlations between three educational factors. This study revealed that highly motivated students showed positive mathematically affective characteristics and high mathematical achievements. As results indicate that motivation could be a crucial factor in learning, teachers should consider motivation strategy to plan students' lessons regarding to learners' giftedness.

본 연구는 영재성이라는 학습자 특성에 따라 수학학습동기를 비교하고, 수학학습동기, 수학인지 및 정의적 특성과의 관계를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 첫째, 영재학생과 일반학생을 대상으로 수학학습동기, 수학 정의적 특성, 수학 학업성취도의 차이가 있는지 알아보았다. 둘째, 수학학습동기, 수학 정의적 특성, 수학 학업성취도 간 관계를 살펴보았다. 특히, 수학학습동기에 있어서는 Keller(1983)의 ARCS 이론을 기반으로 학습자의 수학학습동기를 분석하였다. 초등학교 5학년 영재학생과 일반학생을 대상으로 연구한 결과, 영재학생과 일반학생의 수학학습동기, 수학 정의적 특성, 수학 학업성취도에서 차이가 나타남으로 세 요소 모두 영재학생이 높은 것으로 나타났다. 또한 수학 정의적 특성, 수학 학업성취도는 수학학습동기와 모두 상관관계가 있었고, 수학 정의적 특성과 수학 학업성취도도 상관관계가 있어 수학교육에의 시사점을 보인다.

Keywords

References

  1. 구효선 (2012). ARCS 동기전략을 적용한 수업이 수학적 성향과 학업성취에 미치는 효과. 석사학위논문. 경희대학교.
  2. 김명숙 (2007). 자기결정이론에 근거한 초등학생용 수학학습동기검사의 동기유형 및 양호도 검증. 한국교육학회, 45(4), 29-58.
  3. 김선희, 김부미, 이종희 (2014). 수학교육과 정의적 영역. 서울: 경문사.
  4. 박선화, 김명화, 주미경 (2010). 수학에 대한 정의적 특성 향상 방안 연구. 서울: 한국교육과정평가원.
  5. 박윤주 (2010). 수학에 대한 도구적 동기 유발이 정의적 영역에 미치는 영향. 석사학위논문. 전남대학교.
  6. 이신동, 이정규, 박춘성 (2009). 최신영재교육학개론. 서울: 학지사.
  7. 이영주 (1999). 초등학교 고학년 아동의 정의적 특성, 수학적 문제해결력, 추론능력간의 관계. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  8. 이종희, 김부미 (2010). 수학 학습 동기와 귀인의 측정 도구 개발 및 분석. 수학교육학연구, 20(3), 413-444.
  9. 이지현 (2011). 수학 학업 성취 및 성별과 ARCS 이론에 근거한 수학 학습동기와의 관계 연구. 석사학위논문. 청주교육대학교 .
  10. 한국교육과정평가원 (2013). TIMSS 2011 공개문항 분석 자료집: 수학(연구자료 ORM 2013-48-1). http://kice.re.kr/resrchBoard/view.do?seq=35530&s=kice&m=030103 (검색일: 2015.3.2)
  11. 황정규 (1997). 정의적 행동특성, 사회계층, 학교성적의 인과관계. 서울: 고려대학교 사범대학사대논총.
  12. Keller, J. M. (1983). Motivational design of instruction. In. C. M. Reigeluth (Ed.), Instructionaldesign theories and models: An overview of their current status. NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  13. Keller, J. M. (1987). Development and use of the ARCS model of motivational design. Journal of Instructional Development, 10(3), 2-10. https://doi.org/10.1007/BF02905967
  14. Keller, J. M., 송상호. (1999). 매력적인 수업 설계. 서울: 교육과학사.
  15. National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  16. Stipek, D. J., 전성연, 최병연. (1999). 학습동기. 서울: 학지사.