초록
본 연구는 한국어의 소음속말인지(Speech perception in noise, SPIN)에 대하여 알아 보았다. 영어의 SPIN 테스트와 비슷한 형식을 채택하여 새로운 한국어 SPIN 테스트를 개발하였다. 예측성 효과와 소음효과, 이 둘의 상호작용에 대하여 알아봄으로써 기존의 영어에 기반을 둔 연구에서 발견한 것들을 재확인하고자 하였다. 새로운 한국어 SPIN 테스트를 사용하여 14명의 성인 한국인을 대상으로 한 실험 결과는 이전 연구들이 발견한 사항들을 다시 한 번 입증하였다. 첫째, 참여자들의 대체적인 SPIN 수행능력은 상대적으로 고소음 보다 저소음환경에서 더 나았다. 둘째, 문맥상 비교적 예측하기 쉬운 단어들이 예측하기 어려운 단어들보다 특히 고소음 환경에서 더 정확히 인지되었다. 이러한 결과는 청자들이 두 가지 종류의 정보, 즉 음성적 정보와 문맥적 정보를 말인지에 적극적으로 사용한다는 것을 의미하는 것으로 해석할 수 있다. 소음으로 인해서 말소리의 음성적인 특징이 약해졌을 때 청자들은 말소리를 처리하기 위해서 언어적 문맥정보를 적극적으로 이용하는 것이다. 본 연구에서 발견한 것들은 영어의 SPIN 테스트에 기반을 둔 기존 연구들에서 발견한 것과 일치한다. 게다가, 표적어의 빈도 효과에 대한 가능성을 발견하였는데, 이는 한국어의 이 분야에 대한 더 다양하고 활발한 연구가 있어야 함을 시사한다.
This study investigates speech perception in noise (SPIN) in Korean. A new type of Korean SPIN test was developed by adopting a similar format to the English SPIN test. The predictability effects, noise effects and their interactions were examined in order to verify the previous findings based on English. The data from 14 Korean adults collected with this new type of Korean SPIN test confirmed the previous findings: first, the participants' overall performance was better in low noise conditions than in high noise conditions. Secondly, there was a tendency for highly predictable words to be more accurately perceived than less predictable words especially in high noise conditions. The results were interpreted in such a way that the listeners actively used both types of information: acoustic information and contextual information in speech perception. When the acoustic property of the speech sound was degraded with noise, the listeners took advantage of the linguistic contextual information in their processing of the speech sound. The findings of this study conform to those of the previous studies based on the English SPIN test. In addition, a possible effect of the frequency of target word was also found, calling for further investigation in this field of research in Korean. Implications of the results were also discussed. (Cyber Hankuk University of Foreign Studies)