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Study on new type vehicle fuel economy correction formula review according to the applicable

신형식 자동차 적용에 따른 연비 보정식 검토에 관한 연구

  • Lim, Jaehyuk (Korea Petroleum Quality & Distribution Authority, Research Institute of Petroleum Technology) ;
  • Kim, Sungwoo (Korea Petroleum Quality & Distribution Authority, Research Institute of Petroleum Technology) ;
  • Lee, Minho (Korea Petroleum Quality & Distribution Authority, Research Institute of Petroleum Technology) ;
  • Kim, Kiho (Korea Petroleum Quality & Distribution Authority, Research Institute of Petroleum Technology)
  • 임재혁 (한국석유관리원 석유기술연구소) ;
  • 김성우 (한국석유관리원 석유기술연구소) ;
  • 이민호 (한국석유관리원 석유기술연구소) ;
  • 김기호 (한국석유관리원 석유기술연구소)
  • Received : 2016.09.01
  • Accepted : 2016.10.25
  • Published : 2016.12.30

Abstract

Fuel economy label will be used as a national indicator in energy management, leading to the development of car technology manufacturer and plays a role in providing consumer vehicle purchase information. But the government's fuel economy label is continued consumer complaint is different and diminishing fuel economy were introduced by the government to measure the exact fuel economy label than resetting the 5-cycle test method in the US for the domestic vehicle standards. Originally two test mode in order to reduce the impact of the sharp increase in the resources required but methods of calculating a measured result value by driving all of the five test mode a variety of environmental conditions and the running pattern is reflected to the fuel economy label (city( FTP-75 mode), highway(HWFET mode)) and using 5-cycle correction formula for calculating a fuel consumption value and the equivalent value to calculate the result of the 5-cycle test. The compensation was calculated expression 30s, 5-Cycle Test Method of vehicles in 2011 was considered necessary to review the existing 5-cycle correction formula for the New Type car due to the recent rapid development of automotive technology. In this study, recent technology is targeting 14 units New Type car applied over the same test method and the existing check test mode specific fuel economy properties and, as a result of analyzing the corrected expression differences that have already been developed with the existing test vehicle resulting large did not show the difference was found to correction formula also not getting the existing fuel correction expression significant effect on the improvement of the current automobile technology as a maximum error of less than 1.5%.

자동차 표시연비는 국가적으로 에너지관리 지표로서 활용되며, 자동차 제작사의 기술개발을 유도하고, 소비자 차량구매 시 정보제공의 역할을 담당하고 있다. 하지만 정부의 표시연비가 체감연비와 상이하다는 소비자 불만이 지속되어 정부는 보다 정확한 표시연비 측정을 위해 미국의 5-cycle 시험방법을 국내 차량 기준에 맞게 재설정하여 도입하였다. 본래는 다양한 환경조건 및 주행패턴이 반영된 5개의 시험모드를 모두 주행함으로써 측정된 결과 값을 표시연비로 계산하는 방법이지만 소요되는 자원의 급격한 증가에 따른 충격을 완화하기 위하여 2개의 시험모드(도심(FTP-75 mode), 고속도로(HWFET mode))의 결과 값을 5-cycle 시험법으로 계산된 연비 값과 동등한 수준으로 산출하는 5-cycle 보정식을 사용하고 있다. 이 보정식은 2011년에 30대 차량의 5-cycle 시험방법으로 산출되었으나 최근 자동차 기술의 급속한 발전으로 인한 신형식 자동차에 대한 기존 5-cycle 보정식에 대한 검토가 필요할 것으로 판단되었다. 본 연구에서는 최근 기술이 적용된 14대의 신형식 자동차를 대상으로 기존과 동일한 시험 방법을 통해 시험모드별 연비 특성을 확인하고, 기존에 개발된 보정식과 차이를 분석한 결과 기존 시험 차량 결과와 큰 차이를 보이지 않았으며 보정식 또한 최대 1.5% 이내의 오차로써 기존 연비 보정식은 현재의 자동차 기술발전에 따른 개선도에 크게 영향을 받고 있지 않음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. "Fuel Economy Labeling of Motor Vehicles : Revisions to Improve Calculation of Fuel Economy Estimates", EPA Final Technical Support Document, December, 2006
  2. "Fuel Economy Labeling of Motor Vehicles : Revisions to Improve Calculation of Fuel Economy Estimates : Final Rule", EPA 40 CFR Parts 86 and 600, December, 2006
  3. 최승환외 5명, "승용자동차의 운전조건이 연료소모량에 미치는 영향에 관한 연구", KSAE 2010 Annual conference,
  4. 이정기외 5명, "자동차 급가감속에 따른 연비 및 온 실가스에 미치는 영향", KSAE 2010 Annual conference, pp.693-698, 2010

Cited by

  1. Experimental Analysis of Calculation of Fuel Consumption Rate by On-Road Mileage in a 2.0 L Gasoline-Fueled Passenger Vehicle vol.8, pp.12, 2018, https://doi.org/10.3390/app8122390