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A Study about Emission Characteristic of LPG Vehicle on SFTP

LPG 자동차의 SFTP 모드 배출가스 특성에 관한 연구

  • Kim, Sungwoo (Research Institute of Petroleum Technology, Korea Petroleum Quality & Distribution Authority) ;
  • Song, Hoyoung (Research Institute of Petroleum Technology, Korea Petroleum Quality & Distribution Authority) ;
  • Lee, Minho (Research Institute of Petroleum Technology, Korea Petroleum Quality & Distribution Authority) ;
  • Kim, Kiho (Research Institute of Petroleum Technology, Korea Petroleum Quality & Distribution Authority)
  • 김성우 (한국석유관리원 석유기술연구소) ;
  • 송호영 (한국석유관리원 석유기술연구소) ;
  • 이민호 (한국석유관리원 석유기술연구소) ;
  • 김기호 (한국석유관리원 석유기술연구소)
  • Received : 2016.10.27
  • Accepted : 2016.12.09
  • Published : 2016.12.30

Abstract

After Sep. 2017, the LEV3 emission standard will be applied to gasoline and gas vehicles in Korea. This standard has HWFET and SFTP standard as well as FTP-75. Most of LPG vehicles were certificated as SULEV in Korea. Until now, only FTP-75 standard is applying for the certification but it is expected that HWFET and SFTP are used after beginning LEV3. In this paper, 8 LPG and 4 gasoline vehicles were tested on FTP-75 and SFTP to check whether the LPG vehicles can meet LEV3 SFTP standard or not and to suggest direction of development. Most of test vehicles did not meet the SFTP standard. To make up for the fault, fuel injection control improvement is needed.

2015년 미국 켈리포니아 주의 LEV3 배출가스 허용기준 도입과 함께 국내에서도 2017년부터 LEV 3에 준하는 가솔린 및 가스자동차 배출가스 허용기준이 적용될 예정이다. 이 기준에는 국내 배출가스 허용기준 모드가 FTP-75 모드뿐만 아니라 HWFET 및 SFTP(US06, SC03)를 추가할 예정이다. 대부분의 LPG 자동차는 국내에서 저공해자동차로 인증 받았다. 현재까지는 저공해자동차 등록을 위하여 FTP-75 모드의 허용기준만 만족하면 되었으나 LEV3 기준 부터는 추가된 3가지 모드의 허용기준이 추가될 것으로 판단된다. 본 연구는 LPG차량의 연료분사기술에 따라 LEV3 SULEV SFTP 허용기준 적합여부와 발전방향 제시를 위하여 8종의 LPG 차량과 4종의 가솔린 차량을 대상으로 FTP-75 모드 및 SFTP 모드 배출가스 시험을 실시하였다. 연구결과 최근 출시된 LPLi 1개 차종을 제외하고 SFTP 허용기준을 만족시키는 차량은 없었으며 이를 보완하기 위하여 연소분사 제어기술의 개선이 필요한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. The world LPG Association, 2015, Autogas Incentive Policies, 2015 update, WLPGA, France, pp. 1-28
  2. Kim, J. K., et al., 2014, A study on the performance and exhaust emissions characteristics of LPG engine using LPG fuel with new sulfur free odorant, Journal of Energy Engineering, Vol. 23, No. 3, pp. 88-95 https://doi.org/10.5855/ENERGY.2014.23.3.088
  3. Lee, M. H., et al., 2015, A study on the emissions characteristics of a LPG vehicle according to various test modes and ambient conditions, KIGAS, Vol.19, No. 4, 3(1), pp. 1-7
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