Pre-Service Primary Teachers' Mathematical Investigation Through Transforming Mathematical Games

수학적 게임 변형을 통한 초등 예비교사의 수학적 탐구 경험

  • Received : 2016.01.11
  • Accepted : 2016.02.04
  • Published : 2016.02.28

Abstract

This study aims to find out the feasibility and effectiveness of mathematical games as a way to provide primary pre-service teachers with doing mathematics. The game had induced the active participation of elementary pre-service teachers. Through transforming the game, the teachers have been able to experience of mathematical problem posing and generating mathematical representation. Based on this, we discuss the role of mathematical games as a method of pre-service teacher education.

본 연구는 초등 예비교사들이 수학적 게임을 변형하는 과정에서 그들이 경험한 수학적 탐구 활동의 사례를 분석하였다. 예비교사들은 기존의 수학적 게임을 변형하거나 새로운 게임을 개발하는 과정에서 수학적 문제 제기, 수학적 추측과 반박, 새로운 수학적 표현 생성 등의 수학적 탐구 활동을 경험할 수 있었다. 또한 이러한 수학적 탐구의 경험은 예비교사들의 수학교육에 대한 관점의 변화를 유도하였다. 본 연구를 통해 수학적 게임 변형 활동이 예비교사에게 수학적 탐구의 기회를 제공하는 수단이 될 수 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 김진환, 박교식(2008). 예비중등교사의 수학화 학습을 위한 교수단원의 설계: 분할모델과 일반화된 피보나치 수열 사이의 관계 탐구. 수학교육학연구, 18(3), 373-389.
  2. 배신영, 송상헌(2015). 초등학교 영재학급에서 유추를 활용한 위도프 게임의 해법 탐구 지도 방법. 수학교육학연구, 25(1), 95-111.
  3. 성예원, 송상헌(2013). 모둠별 게임 변형을 통한 초등수학영재들의 수학적 정교화 과정 분석. 학교수학, 15(3), 619-632.
  4. 이동환(2013). 초등 예비교사교육에서 Lakatos 방법론의 적용과 효과. 수학교육학연구, 23(4), 555-568.
  5. Artigue, M., & Blomhoj, M. (2013). Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM, 45(6), 797-810. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0506-6
  6. Bragg, L. A. (2012). Testing the effectiveness of mathematical games as a pedagogical tool for children's learning, International journal of science and mathematics education, vol. 10, no. 6, pp. 1445-1467. https://doi.org/10.1007/s10763-012-9349-9
  7. Cobb, P and Yackel, E. (1998). A Constructivist Perspective on the Culture of the Mathematics Classroom, in Seeger, F., Voigt. J. and Waschescio, U. (eds.): The Culture of the Mathematics Classroom, Cambridge University Press, Cambridge, 158-190.
  8. Conference Board of the Mathematical Sciences (2012). The Mathematical Education of Teachers II. Providence RI and Washington DC: American Mathematical Society and Mathematical Association of America.
  9. Crespo, S., & Sinclair, N. (2008). What makes a problem mathematically interesting? Inviting prospective teachers to pose better problems. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(5), 395-415. https://doi.org/10.1007/s10857-008-9081-0
  10. Dorier, J. L., & Garcia, F. J. (2013). Challenges and opportunities for the implementation of inquiry-based learning in day-to-day teaching. ZDM, 45(6), 837-849. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0512-8
  11. Freudenthal, H. (2008). 프로이덴탈의 수학교육론. (우정호 외 역), 서울: 경문사. (영어원작은 1991년 출판)
  12. Leikin, R., & Grossman, D. (2013). Teachers modify geometry problems: from proof to investigation. Educational Studies in Mathematics, 82(3), 515-531. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9460-4
  13. Movshovitz-Hadar, N. (2011): Bridging Between Mathematics and Education Courses, The Case of Strategy Games as Generators of Problem Solving Tasks. In Zaslavsky & Sullivan(Eds.), Constructing Knowledge for Teaching Secondary Mathematics. 117-140.
  14. Ponte, J. P. (2007). Investigations and explorations in the mathematics classroom. ZDM, 39, 419-430. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0054-z
  15. Silver, E. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.