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악천후 시 운전자 기대심리와 가변 제한속도간 관계정립을 위한 가상주행 시뮬레이터 연구

A Study on The Relationship Between Driver Expectancy and Variable Speed Limit Under the Adverse Weather Conditions By Using A Driving Simulator

  • 김용석 (한국건설기술연구원 도로연구소) ;
  • 이석기 (한국건설기술연구원 도로연구소) ;
  • 김솔람 (한국건설기술연구원 도로연구소)
  • Kim, Yongseok (Korea Institute of Construction & Building Technology) ;
  • Lee, Sukki (Korea Institute of Construction & Building Technology) ;
  • Kim, Soullam (Korea Institute of Construction & Building Technology)
  • 투고 : 2016.12.12
  • 심사 : 2016.12.26
  • 발행 : 2016.12.31

초록

본 연구는 가상주행 시뮬레이터 실험을 통해 악천후시 가변 제한속도 표출 효과를 검토하였다. 본 연구는 기상변화 없이 제한속도를 낮추어 표출한 경우와 기상이 변화되었는데도 제한속도를 낮추어 표출하지 못한 경우는 운전자의 기대심리를 위배한 것으로 기상 변화에 따라 속도를 감속 표출하는 것에 비해 상대적으로 안전 측면에서 바람직하지 못하다고 가정하고 이를 가상주행 시뮬레이터 결과를 통해 검토하였다. 본 연구는 운전자의 기대심리에 부합되는 정도를 나타내는 지표로 운전자 순응도를 선택하였고, 이를 정량화하기 위한 수단으로 표출 제한속도를 포함한 일정 속도구간 내 누적확률밀도를 이용하였다. 검토결과, 운전자의 기대심리를 위배하였다고 가정한 조건들이 비교그룹에 비해 상대적으로 운전자의 주행행태적 측면에서 부정적인 것으로 평가되었다.

The study reviewed the effects of the variable speed limit under adverse weather conditions by using a driving simulator. The study assumed that the display of the reduced speed limit without any change of the weather condition and the display of the same speed limit under the change of the weather conditions violate the expectancy of drivers, so it brings the negative effects on the safety. The study regards drivers conformance as the index of the degree of the compliance of driver expectancy, and utilizes the cumulative probability density within the certain range of the speed including displayed speed limit as the quantitative measure of effectiveness. The study reviewed this assumptions by using a driving simulator. As the results, the cases assumed to violate the expectancy of drivers showed the negative effects on the driving behaviour of driver relatively.

키워드

참고문헌

  1. TRB Committee for Guidance on Setting and Enforcing Speed Limits (1998), Managing Speed, TRB Special Report 254, TRB.
  2. Guidelines for the Use of Variable Speed Limit Systems in Wet Weather (2012), Bryan Katz, Cara O'Donnel, Kelly Donoughe, Jennifer Atkinson, Melisa Finley, Kevin Baike, Beverly Kuhn, Davey Warren, Research Report, FHWA-SA-12-022, FHWA
  3. Choi, S. (2015), Development of Active Variable Speed Limit Operations Technology for Adverse Weather Conditions on Freeways, Dissertation for Ph.D., Hanyang University.
  4. Ministry of the Interior (2016), Road Transport Act.

피인용 문헌

  1. An Evaluation on the Length of Guidance Lane Marking on Expressways Using Virtual Driving Simulator vol.16, pp.5, 2017, https://doi.org/10.12815/kits.2017.16.5.01