DOI QR코드

DOI QR Code

Film Acting Studies of S. Eisenstein

에이젠슈테인의 영화연기론

  • 조성덕 (건국대학교 영화애니메이션학과) ;
  • 김종국 (백석대학교 문화예술학부)
  • Received : 2016.10.27
  • Accepted : 2016.12.02
  • Published : 2016.12.31

Abstract

This article analyzes Sergei Eisenstein's acting theory, which is famous for his Russian montage. According to the existing discussions, he avoids the psychological realism through the concept of cut acting. It is a method like montage from the viewpoint that the practice of the cut action is segmented into shots. While Vsevolod Pudovkin, who asserts a connection montage, is looking for performance to portray a gradual change of emotion adopted by Konstantin Stanislavsky's psychological realism, Eisenstein prefers the acting of Vsevolod Meyerhold's masks in the same manner as the collision montage. This article traces the viewpoints on acting and actor that Eisenstein posed throughout his montage theory. It focuses on Film Sense(1942) and Film Form(1949), which are a collection of articles written by Eisenstein. As a result of examining the domestic and foreign literatures centering on Korean and English, it is hard to find the discussions on the analysis of Eisenstein's acting theory. Almost all of them are concentrated in his montage, among which the mention of acting is extremely limited. The cut acting, the typage, the inner techniques and processes of actor that express and induce the living emotions, and the acting of the integrating into diversity as one of the inner language are useful concepts in the creation and case analysis of contemporary films. Especially, his acting theory can be applied in the creation process of cartoons, webtoons, and animations which can meet the most decisive and impressive montage technique of Eisenstein. It is also possible to find many related cases for the analysis. This is why I look back on Eisenstein's film acting theory, and the results of the discussion will be a sufficient foundation for the derivation of related research.

이 글은 러시아 몽타주로 유명한 에이젠슈테인(Sergei Eisenstein)의 영화연기론을 분석한다. 기존의 논의에 의하면, 그는 컷 액팅(cut acting)과 같은 개념을 통해 심리적 사실주의 연기를 지양한다. 에이젠슈테인은 컷 액팅의 의미를 숏으로 분절된다는 것으로 설명함으로써, 몽타주와 같은 방식으로 이해한다. 연결 몽타주의 푸도프킨이 스타니슬라프스키의 연기론과 연관된다면, 충돌 몽타주의 에이젠슈테인은 마이어홀드의 연기론과 관계된다. 이 글은 에이젠슈테인이 자신의 몽타주론을 설명하는 곳곳에서 제기한 연기 및 배우에 관한 관점을 추적한다. 에이젠슈테인이 저술한 글들을 모은 "영화감각Film Sense"(1942)과 "영화형식Film Form"(1949)을 중점적으로 고찰한다. 국문과 영문 중심의 국내외 문헌을 검토한 결과, 에이젠슈테인의 영화연기론을 분석한 논의가 매우 적다. 거의 대부분이 몽타주론에 집중되어 있고, 그 가운데 연기에 관한 언급이 극히 제한적으로 이뤄지고 있다. 에이젠슈테인이 제시한 컷 액팅과 전형화의 개념, 있는 그대로의 생생한 감정을 표현하고 유발하는 배우의 내적 기법과 과정, 내적 언어의 하나로서 다양성 속의 총합을 이루는 연기 등은 현대영화의 창작과 사례 분석에 유용한 개념들이다. 특히 에이젠슈테인의 몽타주 기법을 가장 직접적이고 인상적으로 만날 수 있는 만화, 웹툰, 애니메이션의 창작 과정에 그의 매체 연기론을 적용할 수 있으며, 분석을 위한 수많은 관련 사례들을 찾아볼 수 있다. 이것이 지난 에이젠슈테인의 영화연기론을 되짚어보는 이유이며, 논의의 결과물들은 관련 연구의 파생을 위한 충분한 토대가 될 것이다.

Keywords

References

  1. 김용수, 영화에서의 몽타주 이론, 열화당,1996.
  2. 세르게이 에이젠슈테인, 정일몽 역, 영화의 형식과 몽타쥬, 영화진흥공사, 1990.
  3. 피터 웰렌, 영화의 기호와 의미, 최영철 역, 영화진흥공사, 1990.
  4. Alison Hodge, ed., Twentieth Century Actor Training, Routledge, 1999.
  5. Cynthia Baron, "Acting Choices/Filmic Choices: Rethinking Montage and Performance," Journal of Film and Video, 59.2(2007), pp.32-40.
  6. Cynthia Baron, Diane Carson, and Frank P. Tomasulo, eds, More Than a Method: Trends and Traditions in Contemporary Film Performance, Wayne State University Press, 2004.
  7. James Naremore, Acting in the Cinema, University of California Press, 1988.
  8. Jay Leyda, Kino: A History of the Russian and Soviet Film, 3rd ed., Princeton: Princeton UP, 1983.
  9. Judith Weston, Directing Actors: Creating Memorable Performances for Film and Television, Michael Wiese Productions, 1996.
  10. Lean Sabatine, Movement Training for the Stage and Screen, Watson-Guptill Pubns, 1995.
  11. Mark Travis, Directing Feature Films: The Creative Collaboration between Directors, Writers, and Actors, Michael Wiese Productions, 2002.
  12. Michael Kirby, "On Acting and Not-Acting." The Drama Review, 16:1(1972), pp.3-15.
  13. Pamela Robertson Wojcik, ed., Movie Acting: The Film Reader, Routledge, 2004.
  14. Patrick Tucker, Secrets of Screen Acting, Routledge, 1993.
  15. Peter Wollen, Signs and Meaning in the Cinema, 3rd. ed., Bloomington: Indiana UP, 1972.
  16. Robert Benedetti, Action! Acting for Film and Television, Allyn & Bacon, 2000.
  17. Sergei Eisenstein, Film Sense, New York: Harcourt, 1942.
  18. Sergei Eisenstein, Film Form, New York: Harcourt, 1949.
  19. Vsevolod Pudovkin, Film Technique and Film Acting: The Cinema Writings of V. I. Pudovkin, Trans., Ivor Montagu, New York: Bonanza, 1949.