DOI QR코드

DOI QR Code

Testimony of the Real World, Documentary-Animation

현실세계의 증언, 다큐멘터리-애니메이션 분석

  • 오진희 (대구대학교 영상애니메이션디자인학과, 조형예술연구소)
  • Received : 2016.11.01
  • Accepted : 2016.12.01
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The present study argues that documentary-animation films, which are based on actual human voices, on the level of representation, constitute a new expansion for the medium of animation films, which serve as testimonies to the real world. Animation films are produced using very diverse techniques so that they are complex to the degree of being indefinable, and documentary films, though based on objective representation, increase in complexity in that there exist various types of artificial interventions such as direction and digital image processing. Having emerged as a hybrid genre of the two media, documentary-animation films draw into themselves actual events and elements so that they conceptually share reality-based narratives and are visually characterized by the trappings of animation films. Generally classified as 'animated documentaries', this genre triggered discussions following the release of , a work that is mistaken as having used rotoscoping transforming live action in terms of the technique. When analyzed in detail, however, this work is presented as an ambiguous medium where the characteristics of animation films, which are virtual simulacra without reality, and of documentaries, which are based on the objective indexicality of the referents, coexist because of its mixed use of typical animation techniques, 3D programs, and live-action images. Discussed in the present study, , , and share the characteristics of the medium of documentaries in that the narratives develop as testimonies of historical figures but, at the same time, are connected to animation films because of their production techniques and direction characteristics. Consequently, this medium must be discussed as a new expansion rather than being included in the existing classification system, and such a presupposition is an indispensable process for directly facing the reality of the works and for developing discussions. Through works that directly use the interviewees' voices yet do not transcend the characteristics of animation films, the present study seeks to define documentary-animation films and to discuss the possibility of the medium, which has expanded as a testimony to the real world.

이 연구는 재현의 층위인 실제 인간의 육성(肉聲)을 기반으로 하는 다큐멘터리-애니메이션이 현실세계의 증언으로 작용하는 애니메이션 매체의 새로운 확장임을 논의하였다. 애니메이션은 매우 다양한 기법으로 제작되어 정의하기 힘들 정도로 복잡한 양상을 띠며, 다큐멘터리는 객관적 재현을 기반으로 하지만 연출과 디지털 영상처리 등 여러 유형의 인위적 개입이 존재한다는 점에서 복잡성이 증폭된다. 두 매체의 혼성 장르로 등장한 다큐멘터리-애니메이션은 실제의 사건과 요소를 작품 안으로 끌어들여 현실 기반의 서사를 개념적으로 공유하며, 애니메이션의 외형을 시각적 특징으로 한다. 일반적으로 '애니메이티드 다큐멘터리'로 분류되어 온 이 장르는 <바시르와 왈츠를> 발표 이후 논의가 촉발되었는데, 이 작품의 기법은 실사를 변환한 로토스코핑 기법을 사용한 것으로 오인되곤 한다. 그렇지만 세밀히 분석해보면 전형적인 애니메이션 기법, 3D프로그램의 사용, 그리고 실사영상의 혼용으로 실체 없는 가상의 시뮬라크르인 애니메이션과 지시대상의 객관적 지표성을 기반으로 하는 다큐멘터리의 특성이 공존하는 모호한 매체로 제시되어 있다. 본고에서 논의하고 있는 <무장>(Going Equipped)과 <스낵 앤 드링크>(Snack and Drink), 그리고 <라이언>(Lyan)은 실제인물의 증언으로 서사가 진행된다는 점에서 다큐멘터리 매체의 특성을 공유하지만 동시에 제작기법과 연출특성으로 인해 애니메이션으로 연결된다. 따라서 기존의 분류체계에 이 매체를 포함하기보다 새로운 확장으로써 논의되어야 하며, 이는 작품의 실체를 직시하고 논의를 발전시키기 위해 반드시 필요한 전제라 하겠다. 이 연구에서는 인터뷰이(Interviewee)의 목소리를 직접 사용하면서도 애니메이션의 특성을 벗어나지 않는 작품들을 통해 다큐멘터리-애니메이션을 정의하고 현실세계의 증언으로 확장되고 있는 매체의 가능성에 대하여 논의하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 레프 마노비치, 서정신 역, 뉴미디어의 언어, 생각의 나무, 2008.
  2. 앤드류 달리, 김주환 역, 디지털 시대의 영상 문화, 현실문화연구, 2003.
  3. 최연희 외, 미학의 문제와 방법-미학대계 제2권, 서울대학교 출판부, 2007.
  4. 강태호,다큐멘터리에 있어서 주관성과 신빙성, 독일언어문학, 39집, 2008, pp.265-285.
  5. 김영혜,'지각의 다큐멘터리' 로서의 미래 영화에 대한 일고찰: 애니메이티드 다큐멘터리, <바시르와 왈츠를>을 중심으로,애니메이션연구, 제11권 1호(통권 32호), 2015, pp.28-59.
  6. 문원립,애니메이션 다큐멘터리에 대한 고찰, 영화연구, Vol.57, 2013, pp.61-80.
  7. 박진,디지털 시대 다큐멘터리의 자기반영성과 윤리의 진실: 애니메이션 다큐멘터리 <바시르와 왈츠를>을 중심으로, 문학과 영상, 11집, 2005, pp.33-50.
  8. 오동일,막스 플라이셔의 로토스코핑 기법에 대한 미학적 접근-로토스코프 애니메이션, 디지털영상학술지. 제2권 1호, 2005, pp.101-121.
  9. 이현석,Animated Documentary 장르의 특성에 대한 탐구- 4가지 유형을 중심으로,한국영상학회 논문집, Vol.9, No.3, 2011, pp.53-68.
  10. 조미라,애니메이션의 서술자 연구, 영상예술연구, Vol.16, 2010, pp.275-299.
  11. 형대조, 애니메이션은 어떻게 다큐멘터리가 되는가?, 영화연구 (58), 2013, pp.483-51.
  12. A.Honess Roe, Animated Documentary, Palgrave Macmillan, 2013.
  13. Bill Nichols, Introduction to Documentary, Indiana University press. Bloomington, 2001.
  14. Klaus Kanzog, Einfuhrung in die Filmphilologie, Munchen, 1991.
  15. Lev Manovich, The Language of New Media, Cambridge: The MIT Press, 2001.
  16. Maria Sturken and Lisa Cartwright, Practices of Looking : An Introduction to Visual Culture, Oxford Univ. Press, 2001.
  17. Julia Moszkowicz, "To Infinity and beyond : Assessing the technological imperative in computer animation", Screen, 43:3, 2002.
  18. Reuben Ross, "Waltz with Bashir and Persepolis: Culturally Specific Unimersal Animations", Film Matters, Vol.1, No.3, 2010.
  19. Warren Buckland, "Between Science fact and science fiction : Spielbergs Digital Dinosaurs, Possible Worlds, and the New Aesthetic Realism", Screen, 40;2, 1999.
  20. Paul Ward, "Animated Interactions: Animation Aesthetics and the World of the 'Interactive' Documentary", Animated 'Worlds', Indiana Univ Press, 2007.
  21. Wells, Pall, "The beautiful village and the true village, A consideration of animation and the documentary aesthetic", Art and Design: Art and Animation, 12, (3/4), 1997.
  22. <바시르와 왈츠를>, DVD, 감독 인터뷰 영상, 2008.
  23. <아드만 스튜디오 단편선>, DVD, 감독 인터뷰 영상, 2005.