Abstract
Tax-Refund System for foreign tourists is constantly increasing trend because of the discount effect of product. However, in order to get Tax-Refund, foreign tourists are supposed to keep a refund statement of paper issued after the purchases and the existing refund windows involve complicated procedure and poor accessibility, which causes the inconvenience. After recognizing the problems, K company has implemented information systems to relieve the discomfort of the Tax-Refund service by streamlining and reforming complex and inconvenient procedures of the Tax-Refund service so that it is able to plan the shopping convenience of foreign tourists. The K's information system is considered good practice to show that they can play a key role under the competitive environment with the corporate information system that is an essential element in achieving a competitive advantage.
부가가치세 사후면세제도(Tax-Refund System)는 외국인 관광객을 대상으로 부가가치세, 개별소비세, 교육세를 면세해주는 제도로 상품 할인 효과가 있어 이를 이용하는 외국인 관광객의 수도 지속적으로 증가하고 있는 추세이다. 그러나 Tax-Refund 서비스를 이용하려면 물품 구매 후 종이로 발급된 환급전표를 보관해야 하고, 환급창구에서도 절차가 복잡하고 접근성이 떨어져 Tax-Refund 서비스를 이용하는데 불편함이 존재해 왔다. 이러한 문제점을 인식한 K사는 Tax-Refund 서비스의 불편을 해소할 수 있도록 정보시스템(Information Systems)을 구현하여 Tax-Refund 서비스의 복잡하고 불편한 절차를 간소화시키고 개선하여 외국인 관광객의 쇼핑 편의를 도모할 수 있게 하였다. 이러한 K사의 사례는 정보시스템이 경쟁우위를 달성하는데 필수적인 요소임을 보여주고 있는 좋은 사례이다.