Extracting the Skill Level for Human Resource in the Field of Science and Technology Using the Delphi Technique

델파이법을 이용한 과학기술분야 인재의 직능 수준 도출

  • Lee, Chang-hoon (Department of Mechanical and Metallurgical Engineering Education, Chungnam National University) ;
  • Seo, Won-seok (Department of Industrial Education, Graduate School, Chungnam National University)
  • 이창훈 (충남대학교 기계.금속공학교육과) ;
  • 서원석 (충남대학교 대학원 공업기술교육학과)
  • Received : 2016.11.01
  • Accepted : 2016.11.29
  • Published : 2016.11.30

Abstract

The purpose of this study is to extract a skill level of human resource in the field of science and technology. To accomplish the goal of this study, precedent research was conducted and then, the draft of skill level for Human Resource in the field of Science and Technology (HRST) was created by wrap-up meeting. The skill level of the HRST was finalized after confirming verification of 20 SMEs (Subject Matter Experts) from January to February 2016 by two times. The conclusions are as follows; First, the skill level of the HRST consists five categories. Each of the level has educational background, work experience, certification, duty, major and so on. Second, the contents of the skill level were found to be mostly valid.

Keywords

References

  1. 고재성(2006). 대학 진로서비스 평가준거 개발. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
  2. 김창환 외(2008). 국가 인재통계체제 구축 방안 연구. 한국교육개발원.
  3. 박도순(2005). 교육연구방법론(개정판). 서울: 문음사.
  4. 박동열 외 (2010). 델파이 조사를 활용한 직업기초능력 모형개발. 직업교육연구, 31(1). 349-385.
  5. 박효정 외(2008). 학교폭력 지표 개발 연구. 한국교육개발원.
  6. 이정근(1979). 델파이법을 이용한 교육과정 개발(기술과 교육과정을 중심으로). 한국교육개발원.
  7. 이정재 외(2010). 과학기술분야 인재 통계 혁신 방안. 한국교육개발원, 한국과학기술기획평가원.
  8. 이종성(2001). 델파이 방법. 서울: 교육과학사.
  9. 이종승(2011). 교육.심리.사회 연구방법론. 경기: 교육과학사.
  10. 이창훈 외(2016). 델파이 기법을 활용한 과학기술분야 인재의 역량 도출. 한국기술교육학회지, 16(2), 252-275.
  11. 조가원 외(2011). 과학기술인력 분야 통계 생산방안 연구. 통계개발원, 과학기술정책연구원.
  12. 통계청(2007). 한국표준직업분류(통계청 고시 제 2007-3호).서울: 통계청.
  13. 통계청(2014). 한국표준분류 준용법령집. 통계청 통계정책국 통계기준과.
  14. 허영준.박동열.강서울(2015). 델파이 조사를 활용한 능력중심사회의 개념 설정 및 구성 요소 추출. 직업교육연구, 24(6), 53-71.
  15. 변순천 외(2011). 과학기술인력의 생애주기별 주요 이슈 분석및 개선방안 도출. 한국과학기술기획평가원.
  16. 장혜원.김혜원(2015). 이공계 전문가 직종에게 요구되는 숙련수준과 수익 연구. 고용직업능력개발연구, 18(3), 211-240.
  17. Custer, R. L., Scarcella, J. A., & Stewart, B. R. (1999). TheModified Delphi technique: A Rotational Modification. Journalof Vocational and Technical Education, 15 (2), 1-10.
  18. ILO. (2012). International Standard Classification Occupations:ISCO-08. International Labour Office. Geneva: ILO.
  19. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to contentvalidity. Personnel psychology, 28, 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  20. OECD. (2002). Frascati Manual. France: OECD PublicationsService. doi: 10.1787/9789264199040-en