Cultural Politics of Gendered Schadenfreude Surrounding an Idol Focusing on the debate over IU

아이돌을 둘러싼 젠더화된 샤덴프로이데(Schadenfreude)의 문화정치학 <아이유 사태>를 중심으로

  • 김현경 (광운대학교 미디어영상학부)
  • Received : 2016.07.29
  • Accepted : 2016.10.26
  • Published : 2016.12.15

Abstract

This study aims to reveal the content of and logic behind a recent negative public sentiment toward female idols with the example of a debate over songstress IU's fourth album that was released late last year. While previous studies on fandom have focused on the identification process towards entertainers and making community, a recent phenomenon of "anti-fandom" or "malicious comments" implies that more research is needed on negative emotions such as hostility or schadenfreude (feelings of pleasure from others' misfortunes). Schadenfreude is a social sentiment that originated in modern liberalism, which features contradictions between public equality and private ownership, and that has been intensified in neoliberalism, which features a maximization of this contradiction centering on a meritocracy. Celebrities in Korea often become the targets of schadenfreude, which is associated with the suspicion that they gain popularity not from their abilities but from "just being popular." It should also be noted that this kind of schadenfreude operates differently between male and female entertainers. Specifically, the acquisition of money and fame by modern women whose presence used to be located in the private possessions of males is considered to be due to their unjustified use of sexuality. This is also the background of the recent online misogyny culture in Korea. In this context, IU, who had been successful at building a differentiated image of "sister-like idol artist," became a valid target. Although accusing IU of utilizing pedophilia reflects a stalemate that a current politics of sexual violence faces, it rather damages the name of an individual than attracts public attention to the structural causes of childsexualabuse. This is why I see the way that pedophilia was used in the debate over IU as a schadenfreude. Consequently, the term pedophilia here contributes to an expansion of the entertainment economy that is sustained by rises and falls of the celebrities' stock prices.

이 글은 작년 하반기 아이유 4집 앨범 발매 이후 벌어진 일련의 상황을 사례 삼아 최근 걸 아이돌에 대한 부정적인 대중 감정의 내용과 논리를 드러내고자 했다. 그간 팬덤 연구의 흐름은 스타에 대한 동일시와 그에 기반을 둔 팬덤 커뮤니티 형성에 초점을 맞추었지만 최근 '안티팬덤'이나 연예인에 대한 '악플' 현상은 이들에 대한 적의나 샤덴프로이데(타인의 불행을 기뻐하는 감정)와 같은 부정적 감정을 다루어야 할 필요를 제기한다. 샤덴프로이데는 공적 평등과 사적 소유 간 모순을 특징으로 하는 근대 자유주의에서 배태되어 '능력주의'를 중심으로 이 모순을 극대화하는 신자유주의에서 심화되는 사회적 감정이다. 오늘날 연예인은 종종 샤덴프로이데의 대상이 되는데, 이는 연예인이 본질적인 자질보다 '유명하다는 이유로 유명해지는' 방식으로 존재하게 된 상황과 관련이 있다. 또한 샤덴프로이데는 남녀 연예인에게 다르게 작동한다. 근대에 이르러 존재 자체가 남성의 사적 소유물로 위치되었던 여성의 '성공'은 섹슈얼리티를 이용한 '불공정한 자원 획득'으로 여겨지기 때문이다. 이는 현재 한국 사회에 만연한 '여성혐오' 문화의 배경이기도 한데, 이러한 맥락에서 아이유의 '여동생 아이돌 아티스트'로서의 성공은 젠더화된 샤덴프로이데의 적절한 대상이 된다. '페도필리아(소아성애증)'라는 명명은 작금의 여성주의 성폭력 정치가 직면한 교착상태를 반영하는 측면이 있지만, 아동성폭력/학대의 구조적 원인에 관심을 두게 하기보다 개인의 유명세에 흠집을 내는 추문으로서 작동한다. '아이유 사태'에서 '페도필리아' 규정의 작동 방식을 '성 정치의 샤덴프로이데화'로 본 것은 이 때문이다. 결과적으로 이 용어는 연예인 주가의 상승과 하락을 반복하며 장을 넓혀나가는 연예인 경제 지속에 기여하게 된다.

Keywords

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