References
- 교육부 (2015). 수학 교사용 지도서, 서울: 천재교육.
- Ministry of Education (2015). Mathematics teachers guidebook, Seoul: Chunjaeeducation.
- 권오남, 조영미, 박정숙, 박지현, 김영숙 (2003). 수학적 창의성과 개방형 문제, 수학교육논문집 16, 217-218
- Gwon, O., Cho, Y., Park, J., Park, J., & Kim, Y. (2003). Mathematics originality and open ended problem, Communication of Mathematical Education 16, 217-218.
- 김두찬 (2000). 소집단 토의학습을 통한 수학과 문제 해결력 향상에 관한 연구. 석사학위논문, 건국대학교.
- Kim, D. (2000). On the improvement of the problem solution in Mathematics through the discussion by small groups. Master's thesis, Kon-Kuk University.
- 김민정 (2008). 교사 피드백과 동료 피드백이 한국어 다시 쓰기에 미치는 영향 비교. 석사학위논문, 이화여자대학교.
- Kim, M. (2008). Comparison of the Effects of Teacher and Peer Feedback on Rewriting in Korean as a Second language. Master's thesis, Ewha Womans University.
- 김선희 (1998). 의사소통 지도가 수학 학습에 미치는 효과. 석사학위논문, 이화여자대학교.
- Kim, S. (1998). Effects of communication in learning Mathematics. Master's thesis, Ewha Womans University.
- 김희영 (2012). 의사소통 중심 수학 수업이 학습자의 수학적 학습태도에 미치는 영향. 석사학위논문, 강원대학교.
- Kim, H. (2012). How the learner's attitude on math class gets influenced when the class put emphasis on the communication. Master's thesis, Kangwon National University.
- 도종훈 (2007). 개방형 문제를 어떻게 만들 것인가? : 두개의 개방형 문제 제작 사례 중심으로, 한국학교수학회 10(2), 221-235.
- Do, J. (2007). How to Pose an Open Problem? : Two Cases of Posing an Open-ended Problem by Reorganizing Given Closed Problems, The Korean School Mathematics Society 10(2), 221-235.
- 박재현 (2008). 서술형과제에 대한 평가피드백 유형이 학업성취수준에 따라 수학 불안, 자아개념 및 학업 성취도에 미치는 영향. 석사학위논문, 고려대학교.
- Park, J. (2008). The effect of the Evaluation Feedback about Descriptive Taskes on studesnts' math anxiety, self-concept and academic achievement based on different academic achievement levels. Master's thesis, Korea University.
- 박준형 (2007). 수학적 의사소통을 통한 분수의 덧셈과 뺄셈의 오류 교정. 석사학위 논문, 경인교육대학교.
- Park, J. (2007). Correcting Errors in Adding and Subtracting Fraction Through Mathematical Communication. Master's thesis, Gyeongin National University of Education.
- 오지연 (2010). 수학적 의사소통 중심의 발견학습이 학업 성취도와 수학 학습태도에 미치는 영향. 석사학위논문, 서울교육대학교.
- Oh, J. (2010). The Effects of Mathematical Communication-Centered Discovery Learning on Academic Achievement and Attitude towards Mathematics. Master's thesis, Seoul National University of Education.
- 오태욱 (2009). 동료 피드백을 활용한 수학적 의사소통 수업의 효과 분석. 석사학위논문, 서울교육대학교.
- Oh, T. (2009). The Effects of Mathematical Communicaion-Centered Teaching focused on Peer Feedback. Master's thesis, Seoul National University of Education.
- 오영열, 오태욱 (2009). 동료 피드백을 활용한 수학적 의사소통이 수학 학습에 미치는 효과, 수학교육 23(2), 327-347.
- Oh, Y., & Oh, T. (2009). The Effect of Mathematial Communication-Centered Teaching Using Peer Feedback on Mathematics Learning, The Mathematical Education 23(2), 327-347.
- 유선화 (2003). 학습형태 및 소집단 구성에 따른 수학적 의사소통 지도에 대한 적용 연구. 석사학위논문, 전주교육대학교.
- You, S. (2003). A Study on Application of Mathematical Communication According to Learning Model and Small Group Formation. Master's thesis, Jeonju National University of Education.
- 이상우 (2009). 살아있는 협동학습, 서울: 시그마프레스.
- Lee, S. (2009). A living cooperative learning, Seoul: Sigmapress.
- 이종희 (2002). 수학적 의사소통, 서울: 교우사.
- Lee, J. (2002). Mathematics Communication, Seoul: Kyowoosa.
- 이종희. 김선희. 채미애 (2002). 수학적 의사소통능력의 평가 기준 개발, 대한수학교육학회 11(1). 207-221
- Lee, J., Kim, S., & Chae, M. (2002). The Assessment Rublic Development of Mathematics Communication Ablity. School Mathematics11(1). 207-221
- 조영준 (2010). 초등수학교실에서 나타난 수학적 의사소통 유형분석. 석사학위논문, 서울교육대학교.
- Cho, Y. (2010). Analysis of pattern of mathematical interaction occurring in the elementary school mathematics classrooms. Master's thesis, Seoul National University of Education
- 조황배 (2002). 토의식 협력 학습을 통한 수학과 문제 해결력 신장 방안. 석사학위논문, 창원대학교 .
- Cho, H. (2002). A method for the development of ability to solve mathematical problems through cooperation learning by discussion. Master's thesis, Changwon National University.
- 채미애 (2001). 수학적 의사소통 능력을 강조한 수업의 효과. 석사학위논문, 이화여자대학교 .
- Chae, M. (2001). Effects of the study that emphasize the Mathematical Communication Ability. Master's thesis, Ewha Womans University.
- 채미애 (2002). 수학적 의사소통 능력을 강조한 수업의 효과, 이화교육논총 12, 213-235.
- Chae, M. (2002). Effects of the study that emphasize the Mathematical Communication Ability. Ewha Education Federation of Teachers ' Association 12, 213-235.
- 최민성 (1997). 토의식 학습이 수학성취도와 문제해결력에 미치는 효과 분석. 석사학위논문, 한국교원대학교.
- Choi, M. (1997). Effects on Mathematical Achievement and Problem Solving Performance by Small Group Discussion. Master's thesis, Korean National University of Education.
- 최수근 (2006). 수학과 협동학습에서 집단구성방법이 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향. 석사학위논문, 경남대학교.
- Choi, S. (2006). The Effect of Grouping Methods of Cooperative Learning on Academic Achievements and Learning Attitudes in Mathematics. Master's thesis, Kyungnam University.
- 최혁렬 (2011). 수학교육에서 교사와 동료의피드백이 학업성취에 미치는 영향. 석사학위논문, 인천대학교교육대학원.
- Choi, H. (2011). The effect of a feedback by a teacher and a friend in Mathematics Education. Master's thesis, Incheon National University of Education.
- 홍우주 (2008). 초등학교 6학년 수학 수업에서 이루어지는 교사와 학생의 의사소통과 학생의 수학적 사고 분석. 석사학위 논문, 한국교원대학교 .
- Hong, W. (2008). An Analysis of Teacher-Student Communication and Student Mathematical Thinking in Elementary Mathematics Classes of Sixth Graders. Master's thesis, Korean National University of Education.
- 홍지연 (2011). 수학과 토의 토론 수업의 필요성과 활용방법에 관한 연구. 석사학위논문, 연세대학교.
- Hong, J. (2011). A study on a model of holding class discussion and debates in math classes. Master's thesis, Yonsei University.
- Borasi, R. (1986). On the Educational Roles of Mathematical Errors : Beyound - 65 - diagnosisand remediation, doctorial dissertation, State university of New York at Buffalo.
- Borasi, R. (1996). Reconceiving Mathematics Instruction: A Focus on Errors. AblexPublishing Corporation.
- Kagan, S(1994). Cooperative learning. San Clemente : Kagan Cooperative Learning.
- National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, Va.: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
- Mehan (1979). Learning lessons : social organization in the classroom, Harvard University press.
- Moynihan, C.M. (1994). A model and study of the role of communication in the mathematics learning proess, PH. D. Boston University.
- Sadler, P.M., & Good, E. (2006). The impact of Self-and Peer-Grading on Student Learning, Educational Assessment, 11(1), 1-31. https://doi.org/10.1207/s15326977ea1101_1
- Tillema, H., & Leenknecht, M. (2011). Assessing assessment quality: Criteria for quality assurance in design of (peer) assessment for learning- A review of research studies in Educational Evaluation, 37, 25-34. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2011.03.004