참고문헌
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호 [별책 8].
- Ministry of Education (2011). National Mathematics Curriculum. Seoul: MOE.
- 교육부 (2015a). 기본 교육과정. 교육부 고시 제2015-81호 [별책 3].
- Ministry of Education (2015a). National Curriculum. Seoul: MOE.
- 교육부 (2015b). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
- Ministry of Education (2015b). National Mathematics Curriculum. Seoul: MOE.
- 김상룡 (2003). 인성으로서의 수학과 수학교육. 초등교육연구논총 19(1), 127-142.
- Kim, S.R. (2003). Mathematics and mathematics education as character. Journal of Elementary Education 19(1), 127-142.
- 김승룡 (2015). 수학교사의 전문성과 교사연수에 관한 교사들의 인식. 석사학위논문, 고려대학교.
- Kim, S.R. (2015). Mathematics teachers' perception about the professionalism and training for teacher. Unpublished master's dissertation, Korea University.
- 김현아 (2015). 수학과 창의.인성교육 지원을 위한 교사연수 프로그램의 내용요소 탐색. 석사학위 논문, 경북대학교.
- Kim, H.A. (2015). Investigation of Content Elements of Teacher Training Programs in Support of Mathematical Creativity-Character Education. Unpublished master's dissertation, Kyungpook National University.
- 김혜숙 (2003). 교원 전문성과 질의 개념 및 개선전략 탐색. 교육학연구 41(2), 93-114.
- Kim, H.S. (2003). Teacher expertise and quality: exploration of concepts and improvement strategies. Korean Journal of Educational Research 41(2), 93-114.
- 권오남, 박지현, 박정숙 (2011). 창의․인성교육을 위한 수학 수업 모형 사례. 수학교육 50(4), 403-428.
- Kwon, O.N., Park, J.H., & Park, J.S. (2011). Model lessons of mathematical practice focus on creativity and character. The Mathematics Education 50(4), 403-428. https://doi.org/10.7468/mathedu.2011.50.4.403
- 남소라 (2011). 수학교육을 통한 인성교육과 수업 지도 방안. 석사학위논문, 한양대학교.
- Nam, S.R. (2011). A study of education methods for teaching humanity through teaching. Unpublished master's dissertation, Hanyang University.
- 문권배 (2000). 수학 영재교육에서 인성교육을 위한 연구. 수학교육 학술지 5, 141-153.
- Moon, K.B. (2000). A study on character education for mathematics gifted students. Studies in Mathematics Education 5, 141-153.
- 박경희, 서혜애 (2007). 영재교육 교사 전문성의 구성요소 탐색 연구. 영재교육연구 17(1), 77-98.
- Park, K.H. & Seo, H.A. (2007). Exploration on the elements of teacher's professionalism in gifted education. Journal of Gifted /Talented Education 17(1), 77-98.
- 박만구 (2013). 한국 초등학교 교사의 수학의 기본과 창의성에 대한 인식. 수학교육 52(3), 399-422.
- Park, M. (2013). Elementary school teachers' conceptions of foundations and creativity in mathematics. The Mathematics Education 52(3), 399-422. https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.3.399
- 박영배, 송상헌 (1999). 수학과 교육을 통한 인성교육. 수학사랑 제4회 Math Festival, 127-144.
- Park, Y.B. & Song, S.H. (1999). Character education thorough teaching mathematics. The 4th Math Festival of Math Love, 127-144.
- 박지숙, 김판수 (2014). 수학교육을 통한 인성교육에 대한 초등학교 교사의 인식 연구. 교사교육연구 53(4), 581-595.
- Park, J. & Kim, P. (2014). A study of teachers’ perception of humanity education through mathematics education in elementary school. Teacher Education Research, 53(4), 581-595. https://doi.org/10.15812/ter.53.4.201412.581
- 이봉주 (2012). 초.중등학교 수학교사의 창의성 신장 교수 행동에 대한 분석. 한국수학사학회지 25(3), 77-95.
- Lee, B. (2012). The analysis of mathematics teachers’ teaching behavior for fostering creativity. The Korean Journal for History of Mathematics, 25(3), 77-95.
- 이윤정 (2014). 초등 의생활영역에서의 창의.인성교육을 위한 교사연수 교육과정 개발. 한국실과교육학회지 26(4), 111-126.
- Lee, Y.J. (2014). Development of teacher training curriculum for creativity and character in clothing & textile area. Journal of Korean Practical Arts Education 26(4), 111-126.
- 이은주 (2014). 창의와 인성교육 활성화를 위한 교수.학습 방법 및 미래형 교실 환경 연구. 박사학위논문, 한국교원대학교.
- Lee, E. (2014). A study on the learning environment for the activation of the creativity and character education, Unpublished Doctoral dissertation, Korea National University of Education.
- 이종성 (2001). 델파이 방법. 서울: 교육과학사.
- Lee, J.S. (2001). Delphi Method. Seoul: Kyoyookbook.
- 이혜숙, 민선희, 김민경 (2012). 수학창의성에 대한 초등교사들의 인식. 수학교육 51(4), 337-349.
- Lee, H.S., Min, S.H., & Kim, M.K. (2012). Prospective elementary school teachers' perception on mathematical creativity. The Mathematics Education 51(4), 337-349. https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.4.337
- 정제영, 김현주, 이유진 (2014). 교사의 전문성 계발 수준에 영향을 미치는 교육환경 요인 분석. 한국교원교육연구 31(3), 321-342.
- Chung, J.Y., Kim, H.J., & Lee, Y.J. (2014). An analysis of regional educational environment influence on teachers' professional development. The Journal of Korean Teacher Education 31(3), 321-342.
- 최미정 (2005). 창의성 교육을 위한 교사연수 교육과정개발. 박사학위논문, 한국교원대학교.
- Choi, M.J. (2005). Curriculum development of creativity education in in-service teacher. Unpublished doctoral dissertation, Korean National University of Education.
- 최병훈, 방정숙 (2012). 수학적 창의성 교육에 관한 연구동향 분석. 영재교육연구 22(1), 197-215.
- Choi, B.H. & Bang, J.S. (2012). Analysis of research trends in mathematics creativity education. Journal of Gifted/Talented Education 22(1), 197-215. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.1.197
- 한국과학창의재단(2010a). 배려와 나눔을 실천하는 창의인재 육성을 위한 창의.인성교육 활성화 방안 연구 (연구보고서 No. 2009-019). 서울: 저자.
- Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity (2010). A study on activating creativity and character education for fostering creative talented people who practice considering and sharing in their life (Report No. 2009-019). Seoul: Author.
- 한국과학창의재단 (2010b). 수학과 창의.인성 수업모델개발 연구 (연구보고서 No. 2010-08). 서울: 저자.
- Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity (2010b). Study on creating lesson model for improving creativity and character in mathematics education (Report No. 2010-08). Seoul: Author.
- 한국교육개발원 (2012). 창의.인성교육 확산을 위한 교사전문성 제고 방안 연구 (연구보고서 No. CR 2012-43-1). 서울: 저자.
- Korean Educational Development Institute (2012). The study on teachers' professional development for spreading creativity and character education. (Rep. 2012-43-1). Seoul: Author.
- 홍인숙 (2014). 고등학교 수학 교수-학습에서 인성교육효과에 관한 연구. 박사학위논문, 단국대학교.
- Hong, I.S. (2014). A study on the effects of humanity education in mathematical teaching & learning of the high school. Unpublished doctoral dissertation, Dankook University.
- Berkowitz, M. W. & Bier, M. C. (2005). What works in character education: a research-driven guide for educators. Retrieved August 3, 2014, from http://www.rucharacter.org/file/ practitioners_518.pdf.
- Bialik, M., Bogan, M., Fadel, C., & Horvathova, M. (2015). Character education for the 21st century: What should students learn? Center for Curriculum Redesign. Retrieved July 27, 2016, http://curriculumredesign.org/wp-content/uploads/CCR-CharacterEducation _FINAL_27Feb2015.pdf.
- Custer, R. L., Scarcella, J. A., & Stewart, B. R. (1999). The modified Delphi technique - a rotational modification. Journal of Vocational and Technical Education 15(2), 50-58.
- English, J. M., & Kernan, G. L. (1976). The prediction of air travel and aircraft technology to the year 2000 using the Delphi method. Transportation Research 10(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/0041-1647(76)90094-0
- Kohn, A. (1997). How not to teach values: a critical look at character education. Retrieved August 3, 2014, from http://www.alfiekohn.org/ article/teach-values/?print=pdf.
피인용 문헌
- 수학 교과 전문성 개발 필요에 대한 초등 교사의 인식 vol.23, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmec.2020.23.4.191