참고문헌
- 강영란.조정수.김진환 (2012). 분수 나눗셈의 문장제에 대한 초등 교사들의 전문화된 내용지식(SCK) 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 26(3), 301-316. (Kang, Y. R., Cho, C. S., & Kim, J. H. (2012). Analysis of elementary teachers' specialized content knowledge(SCK) for the word problems of fraction division. Communications of Mathematical Education, 26(3), 301-316.)
- 김종훈 (2009). 교사의 실천적 지식(practical knowledge)의 활용과 형성과정 탐색. 서울대학교 석사학위논문. Kim, J. H. (2009). (The study of application and construction of teachers' practical knowledge. Unpublished master's thesis. Seoul National University, Seoul.)
- 고희정.고상숙 (2013). 고등학교 미적분 수업에서 나타나는 초임교사의 교수를 위한 전문화된 수학 내용 지식 (SCKT). 한국학교수학회논문집, 16(1), 157-185. (Koh, H. J., & Choi-Koh, S. S. (2013). An analysis of novice teachers' specialized content knowledge for teaching in high school calculus lessons. Journal of the Korean School Mathematics, 16(1), 157-185.)
- 권민성.남승인.김상룡 (2009). 미국의 선다형 문항 적용을 통한 우리나라 초등 교사의 수학을 가르치는데 필요 한 지식 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 48(4), 399-417. (Kwon, M., Nam, S. I., & Kim, S. L. (2009). Adapting U.S. multiple-choice items to measure mathematical knowledge for teaching(MKT) in Korea. The Mathematical Education, 48(4), 399-417.)
- 권성룡 (2012). MKT 적용과제에 나타난 초등예비교사의 반응 고찰 - 연꼴을 중심으로. 학교수학, 14(2), 255-274. (Kwon, S. (2012). Analysis of pre-service elementary school teachers' responses to MKT applying task-focused on kite. School Mathematics, 14(2), 255-274.)
- 김윤경 (2013). 함수의 극한 및 연속성에 관한 예비교사와 현직교사의 MKT 분석. 동국대학교 석사학위논문.(Kim, Y. K. (2013). An analysis on the pre-service teachers and in-service teachers' MKT in limit and continuity of a Function. Unpublished master's thesis. Dongguk University, Seoul.)
- 김해규 (2012). J 대학교 교육대학 3학년 학생들의 수와 연산 영역을 가르치는데 필요한 수학적 지식에 대한 사 례 연구 1. 한국초등수학교육학회지, 16(3), 491-509. (Kim, H. G. (2012). A case study on J university teachers college juniors' mathematical knowledge for teaching on number and operation I. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 16(3), 491-509.)
- 문진수.김구연 (2015). 중등 수학교사의 함수에 대한 지식(MKT) 측정 및 분석. 학교수학, 17(3), 469-492. (Mun, J., & Kim, G. (2015). Measuring and analysis teachers' mathematical knowledge for teaching [MKT] of function. Mathematics. School Mathematics, 17(3), 469-492.)
- 성태제.시기자 (2006). 연구방법론. 서울: 학지사 (Seong, T. J., & Si, K. J. (2006). Research methods. Seoul: Hakjisa.)
- 윤현경.권오남 (2011). 예비교사와 현직교사의 벡터 개념에 대한 이해-MKT 중심으로. 학교수학, 13(4), 615-632. (Yoon, H. K., & Kwon, O. N. (2011). Pre-service and in-service teachers' MKT about the concept of vector. School Mathematics, 13(4), 615-632.)
- 이순아 (2015). 한국과 미국의 예비교사들의 교육과 교직에 대한 견해 차이 들여다보기 : 문화교류 프로젝트의 온라인 대화분석을 중심으로. 교육인류학연구, 18(2), 57-92. (Lee, S. (2015). Similarities and differences in Korean and American preservice teachers' conceptions of teaching and becoming new teachers: Intercultural online exchanges. Anthropology of education, 18(2), 57-92.)
- 이인협.조선아 (2011). 미분 단원에서 교사에게 필요한 수학적 지식에 관한 연구. 교과교육학연구, 15(2), 391-414. (Yi, I., & Cho, S. (2011). Mathematical knowledge for teaching (MKT) in differentiation at the high school level. Research Institute of Curriculum Instruction, 15(2), 391-414.)
- 전미현.김구연 (2015). 예비교사들의 수학교수지식(MKT) 측정 및 분석 연구. 수학교육학연구, 25(4), 691-715.(Jeon, M., & Kim, G. (2015). Measuring and Analyzing Prospective Secondary Teachers' Mathematical Knowledge for Teaching [MKT]. The Journal of Educational Research in Mathematics, 25(4), 691-715.)
- Ball, D. L. (1990). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education. The elementary school journal, 449-466.
- Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special?. Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
- Ball, D. L., & Hill, H. C. (2008). Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) measures. Mathematics released items 2008. Retrieved from http://www.umich.edu/-lmtweb/files/lmt_sample_items.pdf
- Battista, M. (1986). The relationship of mathematics anxiety and mathematical knowledge to the learning of mathematical pedagogy by pre-service elementary teachers. School Science and Mathematics, 86(1), 10-19. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1986.tb11580.x
- Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
- Hill H. C., & Ball, D. L. (2004). Learning mathematics for teaching: Results from California's mathematics professional development institutes. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 330-351. https://doi.org/10.2307/30034819
- Hill, H. C., Ball, D. L., Blunk, M., Goffney, I. M., & Rowan, B. (2007). Validating the ecological assumption: The relationship of measure scores to classroom teaching and student learning. Measurement, 5(2-3), 107-118.
- Hill, H. C., Ball, D. L., & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400.
- Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers' mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Education Research Journal, 42(2), 371-406. https://doi.org/10.3102/00028312042002371
- Hill, H. C., Schilling, S. G., & Ball, D. L. (2004). Developing measures of teachers'mathematics knowledge for teaching. Elementary School Journal, 105, 11-30. https://doi.org/10.1086/428763
- Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Manizade, A. G., & Mason, M. M. (2011). Using Delphi methodology to design assessments of teachers' pedagogical content knowledge. Educational Studies in Mathematics, 76(2), 183-207. https://doi.org/10.1007/s10649-010-9276-z
- Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J.Sikula, T.J. Buttery & E. Guyton (Eds), Handbook of research on teacher education. (2nd ed, pp. 102-119) . New York: Macmillan.
- Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860
피인용 문헌
- 수학교사의 테크놀로지 교수 내용 지식(TPACK)에 대한 연구 : TPACK에 대한 인식 및 교육요구도 분석 중심으로 vol.57, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2018.57.1.1
- 평면도형 영역에서 Shulman-Fischbein 개념틀을 활용한 학생의 오류에 대한 예비 교사의 지식 분석 vol.32, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2018.32.3.297
- 이산확률분포에 대한 예비수학교사의 이해 분석 vol.59, pp.1, 2020, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.1.47
- 수업을 위한 수학적 지식과 수업의 수학적 질 사이의 관계: 고등학교를 중심으로 vol.59, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.3.237
- 예비수학교사의 MKT 함양을 위한 프로그램 개발 및 효과에 관한 연구 vol.34, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.3.257
- 중등 예비 수학교사들의 수학교수지식(MKT)분석: 정규분포를 중심으로 vol.23, pp.4, 2016, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.4.001
- The Relevance of Current Ethiopian Primary School Teacher Education Program for Pre-service Mathematics Teacher’s Knowledge and Teacher Educator’s Awareness about Mathematics Knowledge for vol.17, pp.5, 2021, https://doi.org/10.29333/ejmste/10858
- 수학교사의 대수식 쓰기 지도를 위한 발달에 핵심적인 이해 vol.60, pp.3, 2021, https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.3.297