Abstract
The legacy methods for converting a business model to a feature model make it difficult to support an automatic transformation due to a dependence on a domain analyzers' intuitions, which hinders the feature oriented development for the integration of feature modeling in business modeling. This paper proposes a method for converting a BPMN business model into a feature model based on syntax. To allow the conversion between the heterogeneous models from BPMN to the FM(Feature Model), it defines the grouping mechanism based activities' syntax, and then makes translation rules and a method based on the element (represent business function) and structure (relationships and process among elements), which are common constructs of their models. This method was applied to an online shopping mall system as a case study. With this mechanism, it will help develop a mechanical or automated structure transformation from the BPMN model to the FM.
BPMN 모델로부터 휘처(Feature) 모델로 변환하는 기존 방법들이 도메인 분석가의 직관에 의존하여 자동화된 변환이 어려운바, 비즈니스 모델링 연계의 휘처 지향 개발의 활성화에 저해가 되고 있다. 본 고는 구조 기반의 BPMN 비지니스 모델을 휘처 도메인 모델로 변환하는 방법을 제시한다. 상호 이질적인 BPMN(Business Process Modeling Notation)과 FM(Feature Model) 모델간의 변환을 위해서, 액티비티의 구조에 기반한 그룹핑 기법을 정의하고, 이들 모델의 공통 구조물인 요소(비지니스 기능을 표현)와 구조(요소간 관계 및 프로세스)에 기반해서 모델간 변환 규칙과 방법을 정립한다. 온라인쇼핑몰 시스템을 대상으로 적용 사례를 보인다. 이로서, BPMN 모델로부터 휘처 모델로의 기계적인 혹은 자동화된 구조 변환을 도모할 수 있다.