DOI QR코드

DOI QR Code

소셜네트워크서비스 빅데이터 분석을 위한 연구문제 설정과 통계적 제 문제-융합적 관점

Doing social big data analytics: A reflection on research question, data format, and statistical test-Convergent aspects

  • 박한우 (영남대학교 언론정보학과) ;
  • 최경호 (전주대학교 보건통계연구소)
  • Park, Han-Woo (Department of Media & Communication, YeungNam University) ;
  • Choi, Kyoung-ho (Research Institute of Health Statistics, Jeonju University)
  • 투고 : 2016.10.25
  • 심사 : 2016.12.20
  • 발행 : 2016.12.28

초록

타당한 연구 수행을 위해서는 방법론이 중요하다. 소셜네트워크서비스로부터 수집되는 데이터를 대상으로 하는 소셜 빅데이터 연구는 최근 들어 새롭게 부각되는 연구이지만 아직 이에 합당한 연구방법이 충분하지 않은 실정이다. 이에 본 연구에서는 소셜 빅데이터 분석에 합당한 연구방법론 개발에 앞서, 연구문제의 설정에 대하여 체계적으로 정리하고 질문의 기본 유형을 제시하고자 한다. 그리고 제시되는 6가지 기본 유형에 따른 데이터 형태를 살펴보고자 한다. 나아가 SNS로부터 수집되는 빅데이터 분석과 관련된 통계적인 제 문제에 대해서도 고찰해 보도록 하겠다. 본 연구의 결과는 향후 관련 연구자들이 데이터 유형에 맞는 올바른 연구문제를 수립하고 분석함으로써 타당한 정보를 도출하는데 도움이 될 것으로 사료된다.

Research question and method play important roles in conducting a research in a scientifically valid way. In today's digitalized research environment, social network service (SNS) has rapidly become a new source of big data. While this shift provides new challenges for researchers in Korea, there is little scholarly discussion of how research questions can be framed and what statistical methods can be applied. This article suggests some basic but primary types of example questions for researchers employing social big data analytics. Further, we illustrate the interface of the intended data set specifically for SNS-mediated communication and information exchange behaviors. Lastly, a statistical test known as proper method for social big data is introduced.

키워드

참고문헌

  1. T. M. Song, "Efficient utilizing of big data on health & welfare." Health and Welfare Policy Forum, Vol. 193, pp.68-76, 2012.
  2. G. H. Lee, Y. K. Ham, Y. D. Kim, J. H. Lee, J. H Won, "Understanding big data", KNOU Press, 2015.
  3. S. Rheem, "Smart disaster management strategies utilizing dig data" Korean Review of Crisis & Emergency Management, Vol. 10, pp.23-43, 2014.
  4. J. S. Kim, S. Jin, "A study on the application of opinion mining based on big data". Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol. 15, pp.101-113, 2013.
  5. J. W. Kim, "Big data's effect on its practical use for box-office success of films: Focus on the process of management of opinion mining on ". Journal of the Korean Entertainment Industry Association, Vol. 9, pp.81-90, 2015. https://doi.org/10.21184/jkeia.2015.06.9.2.81
  6. T. J. Seong, K. J .Si, "Research methodology", Hakjisa,.2007.
  7. K. W. Kim, "Lecture of methodology", Pakyoungsa, 1999.
  8. M. Felt "Social media and the social sciences: How researchers employ Big Data analytics". Big Data & Society, DOI: 10.1177/2053951716645828, 2016.
  9. D. L. Hansen, B. Shneiderman, M. A. Smith, "Analyzing Social Media Networks with NodeXL: Insights from a Connected World", MA: Morgan Kaufmann Publishers, 2011.
  10. M. K. Lee, J. W. Park, H. W .Park, M. Smith, "Network analysis of the international conference utilizing social media: The case of internet research conference (IR15)", Tourism Research, Vol. 30, pp.223-246, 2015.
  11. J. W. Park, H. W. Park, "Social network analysis among Facebook fanpage co-commenters: Daegu-Gyeongbuk's Mayor.Governor candidates." Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol. 16, pp.3243-3253, 2014.
  12. J. Y. Park, W. W. Xu, H. W. Park, "Analyzing Youtube big data of Gangnam style", Kim, S. T. (ed), Communication research in big data era, Yulgokbook Pulishing Co., 2015.
  13. G. A. Barnett, M. S. Lee, K, Jiang, H. W. Park, "The flow of international students from a macro perspective: A network analysis", Journal of Comparative and International Education, Vol. 46, pp.533-555, 2016. https://doi.org/10.1080/03057925.2015.1015965
  14. K. Y. Kwahk, "Social network analysis", Chong-Ram, 2014.
  15. S. P. Borgatti, M. G. Everette, J. C. Johnson, "Analyzing social networks", Sage Publications Inc., 2013.
  16. C. Prell, "Social network analysis: A handbook", Sage Publications Inc., 2012.
  17. L. J. Hubert, "Assignment methods in combinatorial data analysis", Marcel Dekker, 1997.
  18. L. S. Kim, "Convergence of information technology and corporate strategy", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, pp.17-26, 2015.
  19. G. S. Ryu, "Development of educational model for ICT-based convergence expert", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, pp.75-80, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.6.075