Abstract
For changes in the distribution structure these days, consumer demand is moving rapidly from offline to online. The consumers' mentality to purchase products conveniently is reflected in this phenomenon. Also for agricultural products, safety to protect contents, brand and design which can provide credibility to consumers are recognized as most important than ever. Especially, strawberry is thin-skinned so that the quality of product may deteriorate even with weak impact and shaking, so it is significantly influenced by the structural packaging or material. Also, strawberry is frequently distributed through direct trading, it is the reality that the package design of strawberry is less competitive than that of other products due to inadequate environments of commercial farms. That is, the demand of strawberry increases everyday but the strawberry package cannot fulfill the needs of producers and consumers. In order to reinforce competitiveness in strawberry sales, it is urgent to carry out fundamental studies regarding the development of package. Therefore, the purpose of this study is to supplement and improve issues arising from the usage of current strawberry package. Through the analysis of strawberry package elements (shape, material, design) and understand the points of improvement sought by producers and consumers through IPA MAP (importance, satisfaction level) analysis.
오늘날 유통구조의 변화는 오프라인에서 온라인으로 급격하게 수요가 변화해 가고 있다. 이러한 현상은 상품을 편리하게 구입하고자 하는 소비자의 심리가 반영되어 있다고 할 수 있다. 농산물 역시 내용물을 보호하려는 안전성과 소비자들에게 신뢰를 줄 수 있는 브랜드 및 디자인이 어느때보다 중요하게 인식되어지고 있다. 특히, 딸기 과채류는 다른 과채류에 비해 껍질이 얇아서 약한 충격과 흔들림에도 상품의 품질이 떨어지기 때문에 패키지의 지기구조나 소재에 안정성 영향을 많이 받는다. 또한, 직거래 유통이 많은 과채류다보니 생산농가의 열약한 환경 때문에 패키지디자인이 다른 상품에 비해 경쟁력이 떨어지는 것이 현실이다. 즉, 딸기 수요가 날로 증가하는데 비해 딸기패키지는 생산자와 소비자 욕구에 충족하지 못한다는 점이다. 딸기판매에 경쟁력 강화를 위해서는 패키지개발의 기초연구가 시급한 실정이다. 패키지요소(형태, 소재, 디자인) 조사 분석을 통하여 패키지의 문제점을 파악하고, IPA MAP(중요도, 만족도)분석을 통하여 생산자와 소비지가 추구하는 개선점을 파악하고자 한다.