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The Factors Influencing Intention to Use Bit Coin of Domestic Consumers

국내 소비자들의 비트코인 사용 의도에 영향을 미치는 요인 연구

  • 신동희 (성균관대학교 인터랙션 사이언스학과) ;
  • 김용문 (동국대학교 경영정보학과)
  • Received : 2015.07.10
  • Accepted : 2015.07.30
  • Published : 2016.01.28

Abstract

Study is about Bit Coin that is electronic cash that is received attention globally in recent. It is increasing domestically that uses bit coin for convenience of micro payment, and also bit coin is possible to exchange each countries' currency. In this point, we searched understanding degree and acceptance of bit coin. Also we applied transformed TAM(Technology Acceptance Model) to search factors that have an effect on consumers' intention to use it. In advance, we analyze features of bit coin, and extract factors through preceding researches for existing electronic cash, because studies for intention to use bit coin are weak in internal and external. First of results is that 'economic efficiency' which is a characteristic variable of bit coin influences 'intention to use,' a dependent variable through 'perceived usefulness,' a parameter. It was investigated that monetary and mental costs that was costed when we use bit coin were less than using other cash. Secondly, 'payment convenience' that is a characteristic variable affects 'intention to use', a dependent variable through 'perceived usefulness,' a parameter. It was measured that problems of inconvenience that include transaction process, cash management time shortage and exchange changes will be solved by using bit coin. Thirdly, 'reliability' that is a perceived risk variable of bit coin has a direct effect on 'intention to use,' a dependent variable. It was investigated that we could achieve purpose of payment because we weren't influenced by breakdown on system by processing distributed database in some computers. Fourthly, 'perceived usefulness,' a parameter of bit coin directly affects 'intention to use,' a dependent variable. Then consumers who want to use bit coin are fascinated bit coin for various usability. Moreover, we want to provide implications to all of finance corporations, companies related electronic cash and bit coin users based on these results.

최근 전 세계적으로 관심을 받고 있는 디지털 화폐인 비트코인에 대한 연구이다. 각 나라의 본원 통화와 도 교환이 가능할 뿐 아니라 소액결재에 대한 편의성 등으로 인해 국내에서도 사용이 점차 증가하고 있다. 이러한 시점에서 비트코인에 관한 국내 소비자들의 이해정도와 수용성에 대해 살펴보았다. 그리고 비트코인에 관한 국내 소비자들의 사용의도에 영향을 미치는 요인에 대해 알아보기 위해 기술수용모형을 변형하여 적용하였다. 먼저 비트코인의 특징을 분석하였고, 비트코인의 사용 의도에 관련된 국내외 선행연구가 아직은 미약해서 기존 전자화폐에 대한 연구들을 통해 변인들을 추출하였다. 연구 결과는 첫째, 비트코인의 특성 변수인 '경제성'이 매개변수인 '인지된 유용성'을 통해 종속변수인 '사용 의도'에 영향을 미친다는 결과이다. 이는 비트코인을 사용할 때 소요되는 금전적 정신적 비용이 다른 화폐를 사용할 때보다 적을 것이라고 조사되었다. 둘째, 비트코인의 특성 변수인 '지불 편의성'이 매개변수인 '인지된 유용성'을 통해 종속변수인 '사용 의도'에 영향을 미친다는 결과이다. 이는 비트코인을 사용함으로 인해 거래 처리, 현금관리 시간 단축, 그리고 거스름돈 교환에 따른 불편함이 해소될 것이라고 측정되었다. 셋째, 비트코인의 인지된 위험변수인 '신뢰성'은 종속변수인 '사용 의도'에 직접적인 영향을 미친다는 결과이다. 이는 비트코인이 여러 컴퓨터의 분산 데이터베이스에 의해 처리됨으로 시스템 고장 등에 영향을 받지 않아 지불의 목적을 달성할 수 있기 때문이다. 넷째, 비트코인의 매개변수인 '인지된 유용성'이 종속변수인 '사용 의도'에 직접적인 영향을 미친다는 결과이다. 결국, 비트코인을 사용하고자 하는 소비자들은 비트코인이 가진 다양한 유용성으로 인해 매력을 느낄 것이라는 의미이다. 또한 이러한 연구결과를 바탕으로 국내 금융 기관, 전자화폐 관련 업체, 그리고 비트코인 사용자 모두에게 시사점을 제공할 수 있기를 기대한다.

Keywords

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